Z tisku aneb Co kde napsali o Moskvičích

O rozvíjejícím se motorismu v socialistickém Československu byli lidé informováni převážně z tiskovin. V nich nalézali různé informace, jako rady motoristům na opravy či různé úpravy, ale i popisy, případně celé testy nových nabízených vozidel, což jim následně usnadňovalo výběr jejich vysněného vozu. Prostřednictvím této stránky Vám nabízíme k nahlédnutí pár dobových testů zaměřených jen na sovětské automobily značky Moskvič z dob minulých.

zdroje ze kterých jsme se svolením autorů čerpali: časopis Svět Motorů, Automobil, Stop, Autohit, Auto Moto, a další . . .

              


obrazek

Automobily Moskvič

Koncem 30. let probíhal v moskevském závodě KIM vývoj malého osobního čtyřsedadlového automobilu, vozu KIM-10. Vůz měl dvoudveřovou karosérii líbivých tvarů připomínající Opely Kadett a Olympia, ale vyrobilo se ho jen 500 kusů. Po válce využil SSSR práva reparačních nároků prostřednictvím demontáží německých výrobních kapacit, a to i ze zón obsazených jinými mocnostmi.

 


obrazek

Moskvič a jeho předchůdci

Automobily značky Moskvič patří mezi nejrozšířenější vozidla na našich silnicích - už více než dvě desítky let. Ale o historii továrny, v níž se tyto automobily vyrábějí, toho příliš nevíme, a proto se podíváme o celých pětačtyřicet let nazpět, abychom viděli začátky závodu, který dnes nese jméno AZLK.

 


obrazek

Nový osobní automobil Moskvič 402

Moskevská továrna maloobsahových automobilů přistupuje k výrobě nového osobního automobilu Moskvič - 402. V konstrukci nového modelu jsou zahrnuty požadavky spotřebitelů, založené na zkušenostech s používáním automobilu Moskvič, a také nejnovější poznatky konstrukce automobilů.

 


obrazek

Moskvič 423 s karosérií universal

V souvislosti s přechodem na výrobu nových automobilů Moskvič 402 byly dřívější typy, včetně typu se skříňovou karosérií ( furgon ), staženy z výroby. Byla vytvořená nová obměna již na základě nového modelu. Koncem první poloviny minulého roku závod začal vyrábět automobily Moskvič-423 Station s kovovou karosérií typu Universal.

 


obrazek

Typový list automobilu - Moskvič 407

Moskevská automobilka malolitrážních vozů je výrobcem osvědčeného středního vozu Moskvič 407 a 407/1. Moskvič se vyrábí ve třech verzích: typ 407 je normální cestovní limuzína. Od ní je odvozen typ 423 kombi a také terénní verze, s pohonem na všechna čtyři kola. Dříve vyráběný třírychlostní typ 407 byl nahrazen ...

 


obrazek

Moskvič 407

Je již třetím sovětským automobilem, který zanedlouho oživí dopravní ruch i na našich silnicích. Moderně řešený vůz středního obsahu, je vybaven stejně komfortně jako jeho předchůdci a skýtá dostatek pohodlí také náročnějším cestujícím. Poněkud vyšší světlost nad zemí činí z Moskviče všeobecně užitkový vůz, který nalezne uplatnění ve všech podmínkách provozu.

 


obrazek

Silniční zkoušky vozu Moskvič 407

Sovětský automobilový průmysl se na světové výstavě v Bruselu představil s několika novými modely automobilů. Jedním z vystavovaných exponátů byl automobil Moskvič 407. Jelikož se k nám bude v druhé polovině příštího roku dovážet, přinášíme jeho podrobnější popis spolu s výsledky silničních zkoušek, které se konaly u nás.

 


obrazek

Nové motory OHV pro Moskvič 407

Při navrhování konstrukce a zřizování výroby nových osobních automobilů typu Moskvič a Volga měli sovětští konstruktéři určité potíže s motory OHV. V Sovětském svazu, jak je známo, se do té doby takové motory nevyráběli, takže zkušenosti s nimi, i s konstrukcí a výrobou, byly velmi malé. Tím se objasňuje, proč se nové osobní automobily roku 1957, jak Moskvič, tak i Volga, vyráběli na začátku s motory SV starých modelů Moskvič 401 a Poběda M-20, a jen málo změněnými a zlepšenými pro lepší váhový poměr a hospodárnost nových vozů.

 


obrazek

Moskvič 403

Nejrozšířenější zahraniční vůz na našem trhu, Moskvič 407, bude letos nahrazen modelem 403. Nový model má v porovnání s dosavadním některá zlepšení, i když v zásadě jde pouze o menší změny.

 


obrazek

Typový list - Moskvič 408

Osobní automobily Moskvič mají v Československu dobré jméno. Zasloužila se o to především jejich spolehlivost. Je potěšitelné, že nový Moskvič 408 se představil v moderní karosérii, elegantního tvaru.

 


obrazek

Typový list automobilu - Moskvič 408

Osobní automobil Moskvič 408, kterým moskevský automobilní závod nahradil svůj dosavadní typ 407, se v současné době dodává do řady evropských zemí, včetně Československa. Zatímco se hnací skupina v podstatě nezměnila, má nový typ 408 novou karosérii a vnitřní výbavu, odpovídající evropským nárokům na automobil této obsahové třídy.

 


obrazek

Nový osobní automobil Moskvič 408

Moskvič 408, ve standardním provedení, se představuje jako čtyřdveřový, čtyřsedadlový automobil se zjemněnou linií karosérie, která v přední části, počínaje nárazníkem, přes masku, motorovou kapotu a čelní sklo, má stylisticky čisté linie moderních světových typů, od nichž se neliší ani systémem otevíráním kapoty motoru dopředu.

 


obrazek

Test automobilu Moskvič 408

Můžeme-li zveřejněním testu osobního automobilu Moskvič 408 splnit jeden z dluhů našim čtenářům, patří za to dík jednomu z nich, panu J. Kohoutovi z Bukovan u Sokolova, který nám laskavě půjčil svůj vůz ke krátkodobé zkoušce. Je to již druhý případ, kdy jsme byli odkázáni na nečekané pochopení soukromého majitele, když výrobní a prodejní organizace ...

 


obrazek

1000 kilometrů s Moskvičem 408

V letošním roce má být dodáno na náš trh na 4,5 tisíce sovětských automobilů Moskvič 408. Věříme, že zájemce o ně i jejich příští majitele budou zajímat zkušenosti získané při krátkodobém testování tohoto vozu. Uveřejňujeme je s vědomím, že mohli být ovlivněny zkouškami jediného vozu, a to na poměrně krátkou dobu.

 


obrazek

Ďábelská zkouška Moskviče

Spolupracovníci švédského časopisu Svět techniky podrobili na trase dlouhé 1240 kilometrů, těžkým zkouškám sovětský automobil Moskvič 408. Jak to vlastně bylo? Michal Hemberg z časopisu Svět techniky dostal konečně vytoužený úkol zjistit, kolik vydrží ruský automobil.

 


obrazek

Jaký bude Moskvič 412

O dalším vývoji sovětského automobilu Moskvič, o jeho nejnovějším modelu Moskvič 412 jsme přinesli zprávu již v čísle 23 loňského Světa motorů. Nyní víme o něm opět něco více. Hlavní a skutečnou zásadní novinkou je jeho nový motor, který dosahuje jak v konstrukci, tak ve výkonu světové technické úrovně.

 


obrazek

Popis vozu Moskvič 412

O málo který z nových typů automobilů projevují naší čtenáři tak živý zájem jako o Moskvič 412. Není konečně divu. Vždyť jde o automobil, který - jak píše jeden z našich čtenářů, Václav Chlumský z Plzně - bude možno koupit na našem trhu. Počátkem ledna však došly do ČSSR první zkušební exempláře vozu Moskvič 412, takže jsme konečně měli možnost si vůz na vlastní oči prohlédnout.

 


obrazek

Typový list automobilu Moskvič 412

Když se v roce 1970 v Československu objevily vozy Moskvič 408 s modernizovanou karosérií, bylo zřejmé, že očekávané nové typy s rekonstruovaným motorem na sebe nedají dlouho čekat.

 


obrazek

Test automobilu Moskvič 412 ze SM

Od konce r. 1967, kdy jsme přinesli první stručnou zprávu o připravovaném novém voze Moskvič - typu 412, rostl takřka geometrickou řadou počet dotazů našich čtenářů, žádající co nejpodrobnější informace. Zájem pochopitelný, neboť poté, co v roce 1964 tyto u nás nejrozšířenější sovětské automobily dostaly typem 408 nový kabát, očekávaly se právem další změny.

 


obrazek

Test a typový list automobilu Moskvič 412

Sovětské osobní automobily si získaly již od počátku dovozu do ČSSR pověst solidních, robustních vozidel. Jako hlavní přednost je vždy uváděna jejich spolehlivost a životnost i v náročných provozních podmínkách. V poslední době můžeme sledovat i značnou konstrukční aktivitu, která je vedena snahou přiblížit sovětská vozidla současným stále náročnějším požadavkům evropského trhu automobilů. Úsilí pracovníků sovětského automobilového průmyslu nás pochopitelně mimořádně zajímá, protože se promítá přímo na trhu našich motorových vozidel.

 


obrazek

Test automobilu Moskvič 412 ze SM

Sovětské osobní automobily Moskvič z moskevského automobilového závodu leninského komsomolu jistě není třeba naší veřejnosti představovat. Již řadu let jsou samozřejmostí na našich silnicích a zejména svou trvanlivostí si získali oblibu desetitisíců československých motoristů.

 


obrazek

Moskvič 412 pro sport

Moskevská automobilka AZLK se již dvacet let zúčastňuje svými výrobky nejrůznějších sportovních podniků, silničními závody počínaje, soutěžemi a autokrosy konče. V posledních letech dosáhly automobily Moskvič úspěchu i na mezinárodním kolbišti ( vzpomeňme např. rallye Londýn-Mexiko ).

 


obrazek

Rok s Moskvičem 412

Od testu vozu Moskvič 412, který jsme ve SM uskutečnili, uplynuly již 4 roky. Tehdy jsme s vozem ujeli 1200 km a to je na důkladné seznámení málo. PZO Motokov nabídl naší redakci na jaře letošního roku poslední model vozu Moskvič 412 k dlouhodobému testu. Naše čtenáře budeme dnešním číslem počínaje pravidelně jednou za měsíc informovat o osudu vozu.

 


obrazek

Typový list automobilu - Moskvič 1360 a 1500

Vývojová řada automobilů Moskvič, jejíž vozy již od roku 1959 doplňují sortiment osobních vozů v Československu, vychází ze zásady postupných modernizačních úprav a změn. Výhody tohoto způsobu inovace výrobků přinášejí moskevské automobilce AZLK nejen technologické, ale i obchodní výhody a úspěchy. Nejnovějším důkazem toho jsou nové modernizované typy.

 


obrazek

Moskvič 2140 v Československu

Designéři automobilky AZLK dostali spolu s technology a konstruktéry těžký úkol: s maximálním využitím existujícího výrobního zařízení, především montážní a svařovací linky karosérií, postavit nový typ, který by nepředstavoval pouze modernizaci stávajících. Výsledkem je modernizovaná karosérie, postavená na vyzkoušených podvozkových částech z předchozího typu.

 


obrazek

Moskvič 2140

Obliba sovětských automobilů Moskvič u našich motoristů ( o čemž svědčí přes sto tisíc - 107 227- automobilů dovezených za 17 let ) je založena na jejich robustnosti, provozní spolehlivosti a u typu 412 i dobrých dynamických vlastností. Konstruktérům, technologům a dělníkům automobilky AZLK se podařilo koncem loňského roku úspěšně uvést do výroby nový typ Moskviče s označením 2140, resp.2138.

 


obrazek

Moskvič 2137

Moskvič 2137 je karosářskou variantou základního typu 2140. Zatímco však při modernizaci čtyřistadvanáctky byla změnám podrobena celá karosérie, zejména příď a záď, nové kombi vzniklo spojením již nové přední části typu 2140 a zádi předchozího typu 426. Jde pravděpodobně o přechodné řešení z ekonomických i časových důvodů a jistě se brzy představí i Moskvič 2137 s líbivější zádí.

 


obrazek

Moskvič 2140 D

Neuplynuly ještě ani čtyři měsíce od uveřejnění našeho testu Moskviče 2140, když byly dodány do Československa k přezkoušení vzorky automobilu s motorem upraveným pro palivo o nižším oktanovém čísle. V ústavu silniční a městské dopravy bylo jedno z těchto vozidel podrobeno obvyklým zkouškám, které předcházejí schválení technické způsobilosti.

 


obrazek

Moskvič 21406 - Moskvič do terénu

Automobily do terénu se staly nejen módou, Ale v mnohých zemích jsou dnes nepostradatelnými pomocníky obyvatel v zemědělských a horských oblastech. Automobily obohatily v posledních letech park osobních automobilů i v Sovětském svazu.

 


obrazek

Moskvič 2140 SL

Součástí výrobního programu známé sovětské automobilky AZLK se stal od letošního roku nový model označený Moskvič 2140 SL. Letos v Moskvě vyrobí 40 tisíc těchto automobilů, což je jistě dobrým vykročením do prvního roku XI. pětiletky. Laskavostí časopisu Za ruljom můžeme naše čtenáře informovat o této zajímavé novince sovětského automobilového průmyslu.

 


obrazek

30 let Moskviče

Třicet let představuje u tak mladého oboru jakým je automobilový průmysl již hezký kus historie. V průběhu posledních 30 let mnoho evropských značek zazářilo na nebi automobilových výrobců a mnoho jich pohaslo. Moskvič patří k těm, které si pomalu a plánovitě razí svou cestu a stále výrazněji dává vědět o své existenci.

 


obrazek

Typový list automobilu - Moskvič 2141 Aleko

Přijatelná cena, velké pohodlí, poměrně ekonomický provoz a nedotažené dílenské zpracování, to je stručná charakteristika automobilu Moskvič 2141 - Aleko. Moskvič 2141 je pětimístný automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol, s vysokou užitnou hodnotou a dobrými jízdními vlastnostmi.

 


obrazek

Prvorozenec nové generace z AZLK - Moskvič 2141

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vypracovalo ministerstvo automobilového průmyslu SSSR ve spolupráci s vědeckovýzkumným ústavem NAMI dlouhodobý program vývoje a výroby osobních automobilů nové generace. Součástí plánovaného sortimentu jsou i vozy střední třídy, jimž patří ve srovnání s dosud vyráběnými typy místo mezi Moskvičem 2140 a Volhou.

 


obrazek

Novinka z AZLK - Moskvič 2141

Automobily z moskevského závodu AZLK jsou oblíbené zejména pro svoji solidní konstrukci. Získaly si mnoho příznivců i mezi motoristy v Československu, počínaje typem 407 a konče vozidlem Moskvič 2140. Od roku 1985 se objevují kusé zprávy o výrobě moskviče zcela netradiční koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol. Nový automobil, označený Moskvič 2141, přináší nejen převratnou koncepční změnu, ale i podstatné zásahy do samotné technologie výroby v AZLK.

 


obrazek

Aleko sjíždí z linky

Moskvič patří k jedné z nejvíce rozšířených zahraničních značek osobních automobilů na našem trhu. Historie moskevského závodu ovšem začala mnohem dříve než montáž oblíbených vozidel Moskvič 402, 407, 403 a 408, později vystřídaný typy 412, 2140 a jejich modifikacemi. Sáhneme-li do archivních sbírek, či ještě lépe, navštívíme-li architektonicky zajímavě řešené muzeum závodu - moderní talířovou stavbu vedle hlavní administrativní budovy AZLK v Moskvě, můžeme vidět ...

 


obrazek

Aleko nahradí Moskviče

V propagačních materiálech se zdůrazňují úspěchy vozidel Moskvič s klasickým uspořádáním ( motor vpředu, pohon zadních kol ), zejména na poli sportovním. Začátkem 70. let moskviče vynikaly například v náročných jezdeckých maratonech ( Rallye Londýn - Mexiko 1970, Tour d´Europe 1971 či Safari 1973 ). Ve všech soutěžích prokázala vozidla z AZLK velmi dobrou ...

 


obrazek

Za volantem vozu Moskvič 21412

Ve druhé polovině osmdesátých let se začali představovat výsledky rozsáhlého inovačního programu sovětských automobilek charakterizovaného pohonem kol přední nápravy. Tuto koncepci uplatňuje malý vůz Tavrija ze Záporoží, nová řada Lada ( Samara ) z Togliatti a také Moskvič 21412 z AZLK Moskva. Hlavní předností nového Moskviče je prostorná a také vzhledově celkem zdařilá dvouprostorová karosérie se splývavou zádí a s variabilně řešeným zavazadlovým prostorem.

 


obrazek

Moskvič 2141 s motorem Lada 1600

Podíl automobilů Moskvič na rozvoji motorizace Československa až do počátku osmdesátých let není jistě malý. Jejich dovoz, ať již vyplynul z převládající zahraniční orientace naší ekonomiky nebo jiných hospodářsko-politických souvislostí, byl svým způsobem obohacením našeho trhu motorových vozidel, který se vyznačoval velmi skromnou nabídkou značek a typů a ...

 


obrazek

S Kremlem ve znaku

Osobní automobily z padesátých let se dnes řadí mezi historická vozidla. Velké množství u nás bylo vozů Moskvič z produkce sovětské automobilky MZMA. Pokusy o vývoj levného automobilu probíhaly ve třicátých letech i v Sovětském svazu. V moskevském závodě KIM, pobočném podniku automobilky GAZ, byl vyvinut malý čtyřsedadlový automobil.

 


obrazek

Zánovní stařešina

Nebudete tomu věřit, ale tento růžovobílý Moskvič 407 měl na tachometru v kolonce ujetých kilometrů číslici nedosahující ani dva tisíce. Přitom tomuto reprezentantovi Ruska je již více jak čtyřicet let. V produkci sovětského svazu, který byl také významným vývozcem osobních automobilů, dominovaly z větších vozů zvláště Volhy či Pobědy.

 


obrazek

Moskviče známé i neznámé

Sovětské automobily Moskvič už déle než čtvrt století potkáváme na našich silnicích a mohlo by se zdát, že v jejich historii sotva najdeme téma, o němž bychom dosud nečetli nebo neslyšeli. A přece - kromě dobře známých typů moskvičů, které prošly rukama tisíců našich motoristů ( a mnohé i po letech stále poctivě slouží ), objevíme v kronice moskevské automobilky řadu stránek věnovaných vozidlům, která u nás známe jen velmi málo, případně vůbec ne.

 


obrazek

Moskvič v armádním plášti - Moskvič 4x4

První část o Moskvičích s pohonem všech kol. Vůz byl zkonstruován podle oficiální verze jako zemědělské terénní vozidlo, které by na vojenských zkouškách jednoznačně vykonávalo funkci velitelského nebo doprovodného vozu, tj. fungoval podobně jako již provozovaný GAZ-69A. Práce na téma SUV začaly v automobilce MZMA v roce 1957 pod vedením tehdejšího náměstka hlavního designéra Igora Aleksandroviče Gladilina.

 


obrazek

Moskvič 415 a 416

Druhá část o Moskvičích s pohonem všech kol. Tento článek navazuje na předchozí článek Moskvič v armádním plášti. Ten pojednával o prototypu terénního rámového vozu Moskvič 4x4 s otevřenou karosérií, který vznikl v roce 1957 jako vozidlo pro práci na venkově. Vůz byl tenkrát navržený velmi narychlo, jednalo se v podstatě o kopii amerického Willysu a byl tehdy prezentován bez jakékoliv technické dokumentace.

 


obrazek

Moskviče do terénu

Ve druhé polovině padesátých let se v továrně MZMA ( dnešní AZLK ) kromě běžných typů osobních automobilů s karosériemi sedan a kombi vyráběla i řada dalších zajímavých typů automobilů značky Moskvič. K těm, které si zaslouží zvláštní pozornost, patří nesporně vozy s pohonem čtyř kol, které byly určeny pro provoz v odlehlých oblastech sovětského venkova.

 


obrazek

Na návštěvě v AZLK

Naše návštěva u zástupce ředitele Automobilového závodu leninského Komsomolu I. I. Strokova měla ráz neoficiálního setkání. První část se odbývala v kanceláři I. I. Strokova. Zdůraznil několik významných dat v historii závodu, kde se původně pouze montovaly automobily.

 


obrazek

Srovnání aut v ČSSR v roce 1974

Srovnávací test 17 automobilů, které se v roce 1974 prodávaly v ČSSR. Mezi nimi byly i Moskvič 408/I, Moskvič 412. A jak dopadly posuďte sami . . .

 


obrazek

Mototechna národní podnik

Na konci čtyřicátých let minulého století bylo nutné založit celostátní organizaci, která by zajistila prodej, údržbu a opravy všech motorových vozidel v Československu. Tato organizace byla založena 3. února 1949 a dostala název Mototechna národní podnik. Tento podnik se zabýval především prodejem osobních automobilů, motocyklů a prodejem a distribucí náhradních dílů.

 


obrazek

Technologie v AZLK

Při poslední služební cestě do Sovětského svazu, na sklonku loňského roku, jsem navštívil moskevský Automobilový závod Leninského komsomolu. Doprovázeli mě kolegové ze sovětského časopisu Za ruljom, kteří návštěvu zprostředkovali. Předmětem mého zájmu byl pochopitelně nový automobil, zejména technologie, která se v AZLK připravuje v souvislosti s přechodem na výrobu moskviče s předním pohonem.

 


obrazek

Alternativa pro gurmány

Elegantní a na pohled harmonický Moskvič byl prvním ruským automobilem, který musel bojovat s konkurencí. Soupeřil totiž s oblíbenou Ladou. Zdá se, že v tomto souboji sice prohrál, ale přesto si dokázal získat mnoho příznivců.

 


obrazek

14 let s Leninovými sáněmi aneb ...

Leninovy saně, ruská "amerika", moskal... vozy z Automobilových Závodů Leninského Komsomolu dostávaly různá jména. Auto s nezaměnitelnou a velmi stylovou karoserií se stalo terčem mnoha vtipů a legend. Jezdil v něm vážený doktor Sova do nemocnice na kraj města, nechyběl ani v rallye.

 


obrazek

Iž 2125

Nové vozidlo má název IŽ 2125 a jeho návrháři se zaměřili na to, aby vyhovovalo majitelovi na všechny účely ať už při cestě s rodinou na dovolenou, do práce, a nebo na převážení větších předmětů. Iž 2125 svými tvary sice nezapře původní automobil Moskvič 412 z kterého vznikl, ale i tak třeba o něm mluvit jako o novém modelu.

 


obrazek

Dva z Iževska

Automobilová továrna v Iževsku je známá především svým typem Iž-2125 ( pětidveřové polokombi se splývavou zádí a variabilním zavazadlovým prostorem, odvozené z typu Moskvič-Iž 412 ), ale výrobní program tohoto podniku je bohatší. Kromě sedanů Moskvič-Iž 412 a již zmíněných vozů Iž-2125 totiž v Iževsku produkují i lehké užitkové vozy - dodávky a pikapy na podvozku čtyřistadvanáctky. Výroba těchto vozů není ani zdaleka zanedbatelná, vždyť každoročně opouští Iževsk více než 50 tisíc těchto užitečných automobilů.

 


obrazek

AZLK Moskva dnes

Založení závodu na výrobu automobilů v Moskvě spadá do období třicátých let. Již v roce 1930 vznikl na území dnešního AZLK málý automobilový závod. Za 40 let jeho existence opustilo montážní pás takřka jeden a půl milionu automobilů padesáti různých modelů a modifikací.

 


 


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz