zdroj: Automobil č.4 z roku 1977
Vývojová řada automobilů Moskvič, jejíž vozy již od roku 1959 doplňují sortiment osobních vozů v Československu, vychází ze zásady postupných modernizačních úprav a změn. Výhody tohoto způsobu inovace výrobků přinášejí moskevské automobilce AZLK nejen technologické, ale i obchodní výhody a úspěchy. Nejnovějším důkazem toho jsou nové modernizované typy této vývojové řady, které nesou typové označení Moskvič 1360 a 1500. Oba vycházejí z předchozího a u nás dobře známého typu 412. Od něho přebírají zásadní koncepci podvozku, do něhož alternativně montují motory o objemu 1360 a 1500 cm3.
Náběhu těchto dvou typů s motory objemově odlišnými využívá výrobce současně k výrobě tří variant karosérií. Základní provedení karosérie v obou objemových třídách je čtyřdveřový sedan, který má s motorem 1360 cm3 typové označení 2138, s motorem 1500 cm3 typové označení 2140. Je určen pro 4 až 5 osob a příruční zavazadla. Pětidveřová karosérie kombi (Universal) má několik možností využití pro přepravu osob a nákladu. Má typové označení 2136 s motorem 1360 cm3 a 2137 s motorem 1500 cm3. Sortiment vozů Moskvič doplňuje konečně dodávková karosérie (Furgon) s typovými čísly 2733 a 2734 s motory 1360 a 1500 cm3, pro dvě osoby a 250 a 400 kg nákladu. U obou nových typů a jejich modifikací můžeme vývojové modernizace shrnout do těchto hlavních bodů:
- podvozek má novou výkonnou dvouokruhovou brzdovou soustavu, s kotoučovými brzdami na předních kolech, s posilovačem brzdící síly a omezovačem brzdného účinku na zadní kola v závislosti na zatížení
- motor je vybavován alternativně dvěma typy karburátorů, upravenými pro minimální obsah škodlivin ve výfukových plynech
- karosérie má řadu vnějších tvarových změn zlepšujících vzhled vozu a hlavně pak rozsáhlé úpravy interiéru, podstatně přispívající k bezpečnosti jízdy i pohodlí cestujících
Motor a převodná ústrojí
Motor patnáctistovky pochází z předchozího typu 412. Má shodné vrtání, zvih i shodný stupeň komprese, stejně jako výkon a točivý moment 58,8 kW (80 k) dostačuje pro dobré dynamické vlastnosti nového typu. Také navazující typy motorů 408 a 1360 mají shodný výkon i točivý moment. Konstrukční a technologická dědičnost obou nových i předcházejících typů motorů stejné objemové třídy poskytla výrobci cennou možnost soustředit pozornost na modernizační úpravy ostatních skupin a karosérií na jednotném podvozku. Proto zůstaly motory ve své původní a provozem ověřené koncepci řadových čtyřválců v podélné, vpravo sklonění řadě, s rozvodem OHV u menšího a OHC u většího, modernějšího motoru, s uzavřenou chladící kapalinovou soustavou a s bateriovým zapalovacím systémem. Pouze karburátory jsou nového typu: patnáctistovku vybavuje výrobce buď karburátorem typu K 126 N, nebo 412-2101, který známe s jiným osazením tryskami z vozů Vaz 21011. Oba typy jsou však seřízeny na minimální obsah škodlivých složek ve výfukových plynech. To platí i o karburátoru K 126 P Moskviče 1360.
Elektrickou soustavu patnáctistovky napájí alternátor s
usměrňovacími polovodičovými diodami a s tranzistorovým regulátorem napětí,
zatímco u Moskviče 1360 zůstalo jako zdroj elektrické energie stejnosměrné
dynamo. Napětí proudu zde reguluje tříkotvový elektromagnetický spínač -
regulátor. Suchá kotoučová spojka se ovládá kapalinovým převodem. Její tlumič
záběrových rázů je velmi účinnou ochranou převodových ústrojí. Oba nové typy
mají mechanickou čtyřstupňovou převodovku, u patnáctistovky plně
synchronizovanou, u třináctistovky se synchronizací na 2., 3. a 4. rychlostním
stupni. Řadící páka je u obou typů již umístěna na nízkém tunelu uprostřed
podlahy vozu.
Kuželové soukolí rozvodovky má nehlučné hypoidní ozubení.
Podvozek
Nezávislé zavěšení předních kol na lichoběžníkových závěsech převzaly oba nové typy od předchozích Moskvičů 408 a 412, stejně jako pérování vinutými pružinami, teleskopické tlumiče a tyčový příčný stabilizátor. Stejně tak i upevnění zadní tuhé nápravy na dvou podélných půleliptických perech, převzaté z předchozích typů, se uplatňuje u nového Moskviče 1360 i u prvních sérií Moskviče 1500. Vyšší výkon motoru tohoto typu a tím i větší nároky na stabilitu a jízdní vlastnosti vozu si vyžádali u nejnovějších sérií změnu v zavěšení zadní hnací nápravy. Ta sice zůstala nedělená, tuhá, je však zavěšena na dvou vlečných ramenech, odpérovaných vinutými pružinami a příčně ustavených panhardskou tyčí. Zlepšení stability vozu s tímto uspořádáním zadní nápravy je výrazné.
V rámci modernizace podvozku byl největší důraz položen na provozní kapalinovou brzdovou soustavu. Oba nové typy Moskvičů a jejich všechna odvozená provedení získala na bezpečnosti provozu novou dvouokruhovou brzdovou soustavou se vším vybavením, které současná technika automobilových brzd poskytuje. První z dvou nezávislých brzdových okruhů ovládá všechna čtyři kola vozu, druhý kola vozu přední. Hlavní brzdový válec je tandemový. Soustavu doplňuje jednak podtlakový posilovač brzdící síly, jednak omezovač brzdícího účinku zadních kol v závislosti na zatížení nápravy. Přední kola mají brzdy kotoučové, zadní bubnové. Ruční zajišťovací brzda působí mechanickým lanovým převodem na čelisti zadních bubnů. Výhoda takto volených brzdových okruhů spočívá v tom, že při eventuální poruše jednoho okruhu působí zbývající okruh vždy na přední, pro brzdění vozu účinnější kola.
Karosérie
Shodná karosérie vozů Moskvič 1360 a 1500 typů 2138 a 2140 v základním, čtyřdveřovém provedení má řadu výrazných esteticky efektivních a přitom účelných změn. Přispívá k tomu nový tvar krytu motoru a zavazadlového prostoru, předních blatníků, masky chladiče, zadních blatníků a zadní stěny karosérie. Při zachování původního ocelového svařovaného skeletu samonosné karosérie se u nových typů uplatnily dílčím způsobem nové a výhodnější materiály, například maska chladiče ze snadno omývatelného plastu, nebo celopryžové dílce předního a zadního nárazníku. Účelné a vzhledově dobře řešené jsou zapuštěné kliky bočních dveří. K celkově líbivému tvaru karosérií přispívají značně i obdélníkové světlomety, esteticky řešené v souladu s černou čelní maskou chladiče. Také záď vozu velmi získala vodorovnými koncovými sdruženými svítilnami a střízlivě elegantním tvarem zadních blatníků bez zvýšených ploutví.
Také uvnitř karosérie vidíme řadu změn a úprav, jejichž souhrn vytváří opravdu vkusný interiér. Volant je dvouramenný s bezpečnostním čalouněním středu, zbavený kruhového spínače houkačky. Nový tvar dostala i sedadla. Jsou posuvná v rozsahu 170 mm a mají opěradla nastavitelná do potřebné polohy. Zachovala si však v rozporu s vyhláškou FMD č. 90/1975 Sb. koženkový potah, který je ve srovnání s látkovým méně hygienický. Zato jsou však standardně vybavena výškově stavitelnými bezpečnostními opěrkami hlavy. Jednoduše, vkusně a účelně je řešena přístrojová deska s měkkým bezpečnostním čalouněním. V obdélníkovém poli přesahujícím přes polovinu šíře vozu jsou tři kruhové přístroje: rychloměr s počítačem kilometrů uprostřed mezi dvěma sdruženými kontrolními přístroji. Vedle přístrojů vpravo před spolujezdcem je umístěna odkládací skříňka. Uprostřed pod přístrojovou deskou má řidič v dosahu ovládací prvky vyhřívací a větrací soustavy, umístěné na skříni s výstupními otvory teplého vzduchu. Čelní okno má vrstvené sklo typu Triplex, ostatní skla jsou kalená. K předním světlometům lze dodatečně namontovat ostřikovače a stírače. Zadní okno dodává výrobce s vyhřívacím zařízením jako doplněk na přání zákazníka.
Nové Moskviče 2138 a 2140 s karosérií sedan se uplatněním všech modernizačních technických změn a přepracováním tvaru karosérie mohou řadit k úspěšným evropským vozům ve svých objemových třídách. Stejně tak najdou řady svých příznivců i obě další varianty. Karosérie Universal 2136 a 2137 s motory 1360 a 1500 cm3 je jejich užitkovou modifikací kombi. Má prosklené strany až k zádi a páté dveře, které tvoří zadní odklápěcí stěna vozu. Vzadu je rozměrný prostor pro zavazadla nebo lehčí náklad, který lze sklopením zadních sedadel ještě podstatně zvětšit. Ryze účelovou verzí je v obou objemových třídách třídveřová dodávková karosérie (furgon). Tyto vozy, které mají typové označení 2733 a 2734, nemají prosklené boky, zadní zvedací dveře však mají stejné okno jako karosérie Universal. Jsou určeny pro přepravu menších nákladů a jistě se uplatní i jako lehké montážní vozy, jako poštovní vozy nebo pro dodávkovou taxislužbu.
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor | ||
Moskvič 1360 |
Moskvič 1500 |
|
typ |
408 |
412 |
vrtání x zdvih |
76 x 75 |
82 x 70 |
objem válců ( cm3 ) |
1358 |
1478 |
stupeň komprese |
7 |
8,8 |
maximální výkon SAE |
40,4 kW ( 55 k ) |
58,8 kW ( 80 k ) |
max.točivý moment |
107,8 |
113,7 |
uspořádání rozvodů |
OHV |
OHC |