Zkrácená historie automobilky Moskvič
Značka Moskvič byla založena ve 30.letech a vyráběla až do roku 1991. Zprvu vyráběla automobily pod značkou Kim, po druhé světové válce se auta začala vyrábět pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Koncem čtyřicátých a začátkem padesátých letech vyráběla automobily na základech Opelu Kadet, v roce 1956 přišel průlom s vlastním návrhem designu svých automobilů. Šedesátá a sedmdesátá léta byla pro automobilku jedny z nejúspěšnějších. V polovině osmdesátých let byl představen nový model s koncepcí předního pohonu. Začátkem devadesátých let se automobilka začala potýkat s finanční krizí, přesto ještě s podporou automobilky Renault vyrobila hned několik nových modelů. Prodeje neustále klesaly a zadlužení společnosti dosáhlo stropu. Výrobní linky se zastavily a tím skončila jedna éra lidových automobilů.
V roce 2022 v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu opustila Rusko řada světových automobilek. Západní automobilky se továren v Rusku vzdaly nebo je prodaly. Továrnu po Renault Russia pak převzala Moskva a ta se rozhodla zde obnovit výrobu vozů Moskvič. Nové Moskviče přebírají design a techniku od čínské automobilky JAC Motors.
Automobily Moskvič - auta jednotlivě
Prototyp KIM 10 ( 1940 ) |
KIM 10-50 ( 1940 - 1941 ) |
KIM 10-51 ( 1940 - 1941 ) |
KIM 10-52 ( 1941 - 1945 ) |
|||
M 400-420 ( 1946 - 1956 ) |
M 400-420A ( 1949 - 1952 ) |
M 400-420K ( 1948 - 1956? ) |
M 400-420M ( 1948 - 1956 ) |
|||
M 400-421 ( 1947 ) |
M 400-422 ( 1948 - 1956 ) |
M 400-Pick up ( 1948 - 1956? ) |
Prototyp M 401e-424e 403e-424e ( 1948 - 1951 ) |
|||
M 402 ( 1956 - 1958 ) |
M 410 ( 1957 - 1961 ) |
M 423 ( 1957 - 1963 ) |
Prototyp M 429 ( 1957 ) |
|||
Prototyp A9 ( 1957 ) |
Prototyp M 444 ( 1956 - 1959 ) |
|||||
M 407 ( 1958 - 1963 ) |
M 410H ( 1958 - 1961 ) |
M 411 ( 1958 - 1961 ) |
M 423H ( 1958 - 1963 ) |
|||
M 430 ( 1958 - 1964 ) |
Prototyp 4x4 ( 1957 ) |
Prototypy 415 a 416 ( 1957 - 1960 ) |
||||
M 403 ( 1962 - 1965 ) |
M 424 ( 1963 - 1965 ) |
M 432 ( 1963 - 1965 ) |
||||
M 408 ( 1964 - 1969 ) |
M 408/IE ( 1969 - 1975 ) |
M 426 ( 1965 - 1975 ) |
M 433 ( 1965 - 1975 ) |
|||
Prototyp 408 Tourist ( 1964 ) |
||||||
M 412 ( 1967 - 1975 ) |
M 427 ( 1967 - 1975 ) |
M 434 ( 1967 - 1975 ) |
Prototypy série 3-5 ( 1967 - 1975 ) |
|||
Prototypy 2148 a 2150 ( 1973 ) |
Prototypy série C ( 1975 - 1977 ) |
|||||
M 2138 ( 1976 - 1982 ) |
M 2136 ( 1976 - 1976 ) |
M 2733 ( 1976 - 1976 ) |
||||
M 2140 ( 1976 - 1988 ) |
M 2140 SL ( 1980 - 1988 ) |
M 2137 ( 1976 - 1984 ) |
M 2734 ( 1976 - 1981 ) |
|||
Prototyp 2139 Arbat ( 1991 ) |
Prototyp 2143 Yauza ( 1991 ) |
Prototyp 2144 Istra ( 1991 ) |
Prototyp 3733 ( 1991 ) |
|||
M 2141 Aleko ( 1986 - 1998 ) |
Svjatogor ( 1997 - 2001 ) |
Jurij Dolgorukij ( 1997 - 2001 ) |
Prototyp Ivan Susanin ( 1999 ) |
|||
M 2142 ( 1988 - 1996 ) |
Kníže Vladimir ( 1997 - 2001 ) |
Ivan Kalita ( 1998 - 2001 ) |
Duet + Duet 2 ( 1999 - 2001 ) |
|||
Moskvič 404 Sport ( 1953 - 1965 ) |
Moskvič G1 ( 1954 - 1960 ) |
Moskvič G2 ( 1956 - 1960 ) |
Moskvič G3 ( 1960 - 1965 ) |
|||
Moskvič G4 ( 1962 - 1972 ) |
Moskvič G5 ( 1968 - 1976 ) |
Moskvič 2141 KR ( 1986 - 1989 ) |
||||
Moskvič 3 ( 2022 - ) |
Moskvič 6 ( 2023 - ) |
Moskvič 8 ( 2024 - ) |
||||