( 1964 - 1969 po modernizaci až 1975 )
Moskvič 408 je dalším z řady reprezentantů této značky, jež známe i z našich silnic. Navazuje na starší typy 407 a 403, z nichž podědil podvozkové i poháněcí části, oblečené do úhlednější karosérie. Ta i několik změněných částí výbavy jsou důkazem snahy výrobce přiblížit se soudobým požadavkům na evropský vůz této třídy a vyrovnat se alespoň s některými připomínkami k předchozím typům.
Práce návrhářů a inženýrů na novém Moskviči započaly již v roce 1959. Jejím hlavním tvůrcem se nakonec stal podnikový designér B.S.Ivanov. Od roku 1961 do roku 1964 bylo postaveno a testováno 14 prototypů Moskviče 408. Vůz vypadal velmi moderně a stylově, svou koncepcí a ortodoxní konstrukcí se přiblížil evropskému standardu samonosné pontonové karosérie tak jako jeho zahraniční kolegové, například anglický Ford Cortina, francouzský Renault 8/10 nebo německý Opel Kadett. Ve srovnání se svými předchůdci povyrostl. V přední části zaujmou dva hlavní světlomety a lesklá chromová maska chladiče se svislým žebrováním. Během výroby se objevil i model s čtveřicí světlometů určený převážně na export do západních zemí. Měl také pozměněnou masku chladiče a prolis v předním nárazníku na spz. V zadní části obou variant nalezneme velké zadní blatníky, připomínající ploutve. Do nich jsou zakomponovány svislé lampy zadních světel. Oproti předchozímu modelu zaujme zvětšená zasklená plocha s panoramatickým čelním i zadním sklem zajišťující dobrý výhled z vozu.
Vstup do vozu je pohodlný, neboť ač šířka dveří není příliš velká, je úhel jejich otevření dostatečný. Interiérové vybavení je dosti bohaté a srovnatelné se standardem této třídy vozů. Přední a zadní nedělená sedadla ( přední s dělenými opěradly ) poskytují čtyřem dospělým osobám dostatek místa. V zorném poli řidiče je umístěn sdružený kontrolní a měřící přístroj, v němž jsou, podle sovětských tradic, některé kontrolky nahrazeny měřícími přístroji. Obsahuje rychloměr s obloukovou stupnicí, počítač kilometrů s indikací po 100 metrech, ampérmetr, ukazatel stavu paliva, tlakoměr oleje, teploměr chladící kapaliny a kontrolky ukazatelů směru a dálkových světel. Pod sdruženým přístrojem jsou otočné spínače dvourychlostního ventilátoru topení a dvourychlostního stírače skla ( samočinně se zastavujícího v krajní poloze ). Na přístrojové desce vlevo je spínací skříňka a pod ní táhla závěru kapoty, ostřikovače skla a clony chladiče. Vpravo od sdruženého přístroje je tažný hlavní spínač osvětlení ( jehož otáčením se reguluje osvětlení přístrojů ), elektrický zapalovač cigaret, táhlo sytiče a otočný popelník. Na šikmé ploše nad střední a pravou částí přístrojové desky jsou dvě páčky pro regulaci vstupu vzduchu do topné soustavy a víko poměrně malé odkládací skříňky. Pod přístrojovou deskou vpravo od volantu je táhlo parkovací brzdy a táhlo regulace přívodu chladící kapaliny do výměníku topení. Ukazatele směrů se ovládají páčkou vlevo pod volantem, dálková a potkávací světla nožním spínačem. Přístup k motoru je dobrý, kapota se odklápí oproti předchozím typům dopředu téměř o 90°. Méně zdařilé je řešení zavazadlového prostoru. I když jeho hrubý objem je dosti velký ( 0,372 cm3 ), nevhodné umístění náhradního kola značně snižuje jeho využitelnost.
Konstrukční řešení podvozku i poháněcího ústrojí nepřináší žádné
velké novinky. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových závěsech
s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a tyčovým torzním stabilizátorem.
Zadní hnací nápravu mostového typu upevňují a vedou dvě šestilistová
půleliptická a podélně uložená péra a šikmo umístěné teleskopické tlumiče. Brzdy
byly jednookruhové, na všech čtyřech kolech bubnového typu.
Pod kapotou se
nacházel čtyřválcový, čtyřdobý benzínový řadový motor OHV o objemu 1358 cm3
s kapalinovým chlazením s dvoukomorovým karburátorem K-126P a olejovým
vzduchovým filtrem. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová se synchronizací 2.
až 4. stupně.
Foto předsériových vozů - prototypů:
Moskvič 408 se stal během několika let jedním z nejvyváženějším vozem v sovětském svazu - v roce 1968 vývoz činil 55% z celkové produkce AZLK. Vývoz byl nejen do socialistických zemí, ale i do západních zemí jako Anglie, Francie, Německo, Belgie, Skandinávie a Finsko. Moskvič byl považován za docela solidní auto, lákající nízkou cenou, elegantním vzhledem a vysokou úrovní kvality. Ve Francii ( a některých jiných evropských státech ), se automobily musely prodávat pod názvem Moskvitch Elite 1360 nebo Moskvich de Luxe, protože čísla s nulou uprostřed ( jako 404, 405, 408, atd. ) měl patentován Peugeot pro své modely. Některé vozy pro Belgii a další státy byly vybaveny naftovými motory a označením Scaldia 1300 nebo Scaldia 1400 Elita. 18.května 1967 byl vyrobený miliontý vůz Moskvič. V roce 1968 se místo jedné velké sedačky vpředu, montovala dvě oddělená sedadla. V roce 1969 byl Moskvič 408 modernizován, přední kulatá světla vystřídaly modernější hranatější světlomety vyráběné v Německé demokratické republice, jiná byla i maska chladiče, nové jsou taktéž zadní skupinové svítilny se zpětnými světlomety, zadní blikače a postranní parkovací svítilny na zadních sloupcích. Další výraznou změnou byly jiné zadní blatníky, zmizely svislé koncové svítily a byly nahrazeny vodorovnými. Takto modernizovaný model získal název Moskvič 408I.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
sedan |
Typ |
MZMA - 407 |
Počet dveří |
4 |
Objem |
1 358 cm3 |
Počet míst k sezení |
5 |
Rozvod |
OHV |
Délka |
4 090 mm |
Vrtání x zdvih |
76 x 75 mm |
Šířka |
1 550 mm |
Kompresní poměr |
7 |
Výška |
1 480 mm |
Výkon |
36,8 kW/50 k při 4 750 ot./min |
Rozvor |
2 400 mm |
Točivý moment |
92 Nm při 2 750 ot./min |
Rozchod přední / zadní |
1 237 / 1 227 mm |
Max.rychlost |
120 km/h |
Pohotovostní hmotnost |
990 kg |
Palivo |
benzín okt.číslo 76 |
Celková hmotnost |
1 460 kg |
Počet převod.stupňů |
4 |
Světlá výška vozu |
178 mm |
Pohon kol |
zadní |
Fotogalerie vozu:
Foto sériového vozu Moskvič 408:
Foto sériového vozu Moskvič Elite, Moskvič de Luxe, Scaldia:
Odvozeniny od základního modelu 408:
Automobil Moskvič 426 - pětidveřový automobil s karosérií kombi. Další informace o tomto voze naleznete ZDE
Automobil Moskvič 433 - třídveřový užitkový automobil s karosérií furgon. Další informace o tomto voze naleznete ZDE
Automobil Moskvič 408 Tourist - dvoudveřový automobil s karosérií kabriolet. Další informace o tomto voze naleznete ZDE
Automobil Moskvič 412 - lišil se výkonnějším motorem s objemem 1500 cm3. Další informace o tomto voze naleznete ZDE