( 1962 - 1965 )
Moskvič 403 byl sovětský malý automobil, vyráběný v závodě MZMA ( Moskevský závod malolitrážních automobilů ) od 18 prosince 1962 do července 1965. Jednalo se o přechodný model mezi dvěma modely. Začal se vyrábět po boku modelu Moskviče 407 až do ukončení výroby 407 v říjnu 1963. Jeho výroba ale dále pokračovala až do roku 1964, kdy se ještě téměř rok vyráběl souběžně s novým modernějším Moskvičem 408.
Tvar karosérie od svého předchůdce zůstává stejný, najdou se jen malé vnější odlišnosti. Změněná je maska chladiče, která je oproti dosavadní širší, takže zasahuje i do boku blatníků, a má změněný vzor chromovaného mřížoví. Přední směrové svítilny obepínají postranní hrany masky. Vozy jsou pouze jednobarevné, což odpovídá dnešnímu evropskému trendu, proto byly změněny i boční okrasné lišty tak, že uprostřed boční stěny vytvářejí úzký pruh, který bude nastříkán jinou barvou než celá karosérie. V zadní části nalezneme jiné zadní světla. V interiéru nalezneme nový volant moderního tvaru se zapuštěnou hlavou má kontaktní kruh houkačky místo dosavadního polokruhu. Hřídel volantu prochází trubkou, která přenáší pohyb řadící páky ( umístěné stejně jako u předchozího modelu pod volantem ) na řadící objímku s pákou a táhly, která ovládají řadící ústrojí převodovky. Model 407 měl hřídel řadící páky uložený vedle hřídele volantu. Tohle nové umístění řadící páky snížilo vibrace.
Směrovky, zapojované u modelu 407 malou páčkou na horní části hlavy volantu, jsou u modelu 403 ovládány dnes nejběžnějším způsobem, tj. delší páčkou na levé straně pod volantem. Vůz je nově vybaven ostřikovačem čelního skla s mechanickým ovládáním. Zmodernizováno je uchycení všech pedálů, které jsou nyní zavěšené. Mechanické ovládání spojky je nahrazeno hydraulickým, takže na příčné stěně za motorem je vedle vyrovnávací nádržky brzdové kapaliny druhá vyrovnávací nádržka hydraulického ovládání spojky. Značně změněné je ústrojí nožní i ruční brzdy. Hlavní brzdový válec se přesunul z pod podlahy do motorového prostoru, kde tvoří celek s průhlednou zásobní nádržkou ( u předchozího modelu byla nádržka oddělená ). Všechny brzdy mají samočinné seřizovače. Po technické stránce jsou největší změny v zavěšení předních kol a v řízení. Zavěšení kol je zesíleno, především obě trojúhelníková výkyvná ramena, vinuté pružiny a jimi procházející teleskopické tlumiče zůstávají beze změny. Nové jsou veškeré páky řízení i kloubové spoje, nyní na každé straně se dvěma čepy. Model 407 měl jedinou asymetrickou spojovací tyč řízení, kdežto pákoví modelu 403 je symetrické, s dlouhou střední spojovací tyčí, na kterou jsou na obou vnějších koncích kulovými klouby připojený krátké seřiditelné řídicí tyče s levo- a pravotočivým závitem. Nové zavěšení si vyžádalo pochopitelně i změnu přední nápravnice. Motor s označením M407D ve své podstatě není změněn, až na hrubý čistič oleje, uložení bloku a na přívodní hadici vzduchu ke karburátoru. Jedná se o čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1358 cm3 a výkonu 45 koňských sil. V motorovém prostoru se objevil nově větší chladič pro lepší účinnost chlazení motoru. Od května 1964 byl původní motor nahrazen silnější variantou s označením M407D1 a výkonem 50 koní. Tento silnější motor byl použit z modelu Moskviče 408. Exportní verze s označením 403IE měli lehce pozměněnou masku chladiče s většími mřížkami. Celkem bylo vyrobeno 105 726 Moskvičů 403.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
Sedan |
Typ |
MZMA - 407 |
Počet míst k sezení |
4 |
Objem |
1358 cm3 |
Délka |
4 040 mm |
Rozvod |
OHV |
Šířka |
1 540 mm |
Výkon - do 5.1965 |
45 koní ( 407D ) |
Výška |
1 560 mm |
Výkon - od 5.1965 |
50 koní ( 407D1 ) |
Rozvor |
2 370 mm |
Převodovka |
4 stupňová |
Rozchod vpředu / vzadu |
1 225 / 1 280 mm |
Náhon |
zadní |
Pohotovostní hmotnost |
980 kg |
Max.rychlost |
115 km/h |
Celková hmotnost |
1 280 kg |
Palivo |
benzín okt.číslo 72 |
Fotogalerie vozu:
Odvozeniny od základního modelu 403:
Automobil Moskvič 424 - pětidveřový automobil s karosérií kombi. Další informace o tomto voze naleznete ZDE
Automobil Moskvič 432 - třídveřový užitkový automobil s karosérií furgon. Další informace o tomto voze naleznete ZDE