( 1976 - 1976 )
( 1976 -
1984 )
Pětidveřové kombi Moskvič 2136 a 2137 je karosářskou variantou základního typu 2138 / 2140. Zatímco však při modernizaci čtyřistadvanáctky byla změnám podrobena celá karosérie, zejména příď a záď, nové kombi vzniklo spojením již nové přední části typu 2140 a zádi předchozího kombi 426.
V přední části vozu zaujme nová maska chladiče se zvýrazněným horizontálním členěním, která vůz opticky snižuje. Hlavní světlomety jsou hranaté, uzpůsobené pro montáž stíračů a ostřikovačů. Nový tvar dostala i přední kapota, oba přední blatníky a nárazníky, které jsou doplněny o celopryžové svislé členy. Moderním prvkem karosérie, který nepostrádá i význam z hlediska bezpečnosti, jsou zapuštěné kovové kliky dveří. Konstruktéři moskevské automobilky si při úpravách stávajících typů vytkli cíl: přizpůsobit co nejvíce částí automobilu náročným mezinárodním předpisům. A tak k homologačním značkám, které Moskvič obdržel za bezpečnostní hřídel volantu, bezpečnostní zámky a závěsy dveří a kotevní místa pro uchycení bezpečnostních pásů přibyly další. Samozřejmostí je vrstvené čelní sklo, kterým nejsou vybaveny mnohem dražší zahraniční vozy. Pro přístup do zavazadlového prostoru slouží jednokřídlé dveře s oknem, opatřené zamykací rukojetí. Dveře jsou zavěšeny v závěsech na horní hraně zadního dílu karosérie a otvírají se směrem vzhůru. V otevřené poloze se dveře udržují vzpěrou, jejíž jeden konec je kloubově připojen ke dveřím a druhý zapadá do lůžka v otvoru zadního dílu karosérie. Jsou-li dveře zavřeny, zachytí se vzpěra do držáku na jejich vnitřní straně. Na čelní ploše vnitřku dveří jsou upevněny pryžové kolíky, zapadající při zavírání dveří do lůžek v otvoru zadního dílu karosérie. Příjemným překvapením je vybavení interiéru. Nová přední sedadla jsou velmi dobře tvarovaná a poskytují řidiči i spolujezdci dostatek pohodlí i při delších jízdách. Ke standardní výbavě patří i výškově stavitelné opěrky hlavy předních sedadel. Vnitřní rozměry karosérie poskytují prostor pro čtyři a spíše jen krátkodobě pro pět osob. Dvouramenný bezpečnostní volant s měkce čalouněnou hlavou, nesoucí emblém výrobního závodu, má průměr 380 mm a velmi příjemně se drží, zejména díky tloušťce věnce. Řešení přístrojové desky je nejen účelné, ale i vkusné. Celá přístrojová deska je měkce obložena a její povrch je potažen omývatelnou koženkou. Zadní sedadlo karosérie typu kombi je speciální, s polštářem, který lze sklopit vpřed a opěradlem, které se sklopí za polštář do vodorovné ( převrácené ) polohy, čímž se zvětší plocha zavazadlového prostoru. Pod odklopnou podlahou tohoto prostoru je vodorovně uloženo náhradní kolo a vedle něho je místo na zvedák a hustilku k huštění pneumatik. Brašny s nářadím je možno ukládat buď v zavazadlovém prostoru nebo pod polštářem zadního sedadla. Automobil s karosérií typu kombi slouží k přepravě osob nebo k přepravě osob a nákladu. V prvém příkladě se v něm může přepravovat pět osob, avšak bez nákladu, v druhém případě se mohou přepravovat čtyři osoby a náklad o hmotnosti do 120 kg nebo dvě osoby a náklad o hmotnosti do 260 kg.
Největší změnou oproti předchozím typům se odehrála na podvozku, resp.na brzdách. Brzdová soustava, která je výsledkem spolupráce s anglickou firmou Girling, je dvouokruhová s podtlakovým posilovačem a omezovačem brzdného tlaku na zadní nápravě v závislosti na zatížení. Na rozdíl od dřívějších typů jsou nyní na přední nápravě montovány brzdy kotoučové o průměru 230 mm. Účelné je uspořádání brzdových okruhů. Na přední nápravě jsou brzdové válečky zdvojeny a jedna jejich dvojice pracuje jako samostatný okruh, zatímco druhá je propojena s brzdovými válečky zadní nápravy. Při případné závadě v brzdové soustavě brzdí tedy vždy přední náprava. Vhodně zvolená charakteristika podtlakového posilovače umožňuje citlivě regulovat účinek brzd a přispívá tak k pocitu jistoty při brzdění. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových závěsech s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a tyčovým torzním stabilizátorem. Zadní hnací nápravu mostového typu upevňují a vedou dvě osmilistová půleliptická a podélně uložená péra a šikmo umístěné teleskopické tlumiče. Pro snížení hlučnosti je u výkonnější varianty vozu výfuková soustava se třemi tlumiči výfuku. Převodovka u obou modelů byla mechanická, čtyřstupňová se synchronizací všech čtyř stupňů, převodový poměr 4,55. Vůz je vybaven pneumatikami o větší únosnosti. Osud užitkových Moskvičů se starším motorem OHV byl zpečetěn už v roce 1976 a Moskvič 2136 se na výrobní lince dlouho nezdržel. Vyráběl se od května 1976 až do prosince 1976 a bylo vyrobeno pouhých 21 vozů. Moskvič 2137 se ve výrobním programu udržel až do konce roku 1984 a za tu dobu se jich vyrobilo 85 670 kusů.
Technické informace:
Moskvič 2136 |
Moskvič 2137 |
|
Základní údaje: |
||
Délka |
4 210 mm |
4 210 mm |
Šířka |
1 550 mm |
1 550 mm |
Výška |
1 525 mm |
1 525 mm |
Světlá výška |
195 mm |
195 mm |
Rozvor |
2 400 mm |
2 400 mm |
Rozchod přední |
1 270 mm |
1 270 mm |
Rozchod zadní |
1 270 mm |
1 270 mm |
Pohotovostní hmotnost |
1 095 kg |
1 115 kg |
Celková hmotnost |
1 495 kg |
1 515 kg |
Motor: |
||
Motor |
MZMA - 408 |
UZAM - 412 |
Objem |
1 358 cm3 |
1 478 cm3 |
Výkon |
50 koní (36,8 kW) při 4 750 ot./min |
75 koní (55,2 kW) při 5 800 ot./min |
Točivý moment |
92 Nm při 2 750 ot./min |
112 Nm při 3 000 ot./min |
Druh paliva |
BA-76 |
BA-93 |
Objem nádrže |
46 l |
46 l |
Provozní vlastnosti: |
||
Maximální rychlost |
115 km/h |
130 km/h |
Fotogalerie vozu: