( 1988 - 1991 )
Vývoj tohoto modelu započal v roce 1988 ve spolupráci s československou automobilkou BAZ ( Bratislavské Automobilové Závody ). Smlouva o této spolupráci byla podepsaná ještě téhož roku, přesto o rok později byl vývoj v Bratislavě pozastaven. Vraťme se ale na úplný začátek.
Právě na začátku osmdesátých let dostali na stůl v bratislavských závodech pověření od tehdejší vlády k vývoji nového užitkového vozu s nosností 450 a 900 kg. Tak se i stalo a byl vyrobeny prototypy užitkových vozů s názvy MNA 450 a 900. MNA v názvu znamenalo "malý nákladní automobil" a číslice znamenala nosnost vozu. Vývoj tohoto prototypu byl ukončen v roce 1988 a do sériové výroby se nikdy nedostal. V té době se ale už pracovalo na jeho nástupci s názvem MNA 1000. Právě na tomto projektu spolupracovali společně s automobilkou AZLK. Sovětský prototyp nesl označení Moskvič 3733.
Práci si rozdělili tak, že slovenská automobilka se postarala o karosérii a interiér, Sověti zase o podvozek a motor s převodovkou. Vezmeme-li to postupně, tak o moderní vzhled obou vozů se postaral designér Milan Biroš. Karosérie zvenčí měla zaoblené tvary, nešlo přehlédnout velké čelní sklo a světlomety s dvojicí parabol. Zajímavým prvkem byly vnější zpětné zrcátka s integrovaným blinkrem. V dnešní době je to běžná věc, ale v roce devadesát to byl velmi zajímavý detail. Interiér obou vozů sdílel části palubní desky i s přístrojovým štítem a tlačítky ze Škody Favorit. Dalším zajímavým prvkem byl jednoramenný volant. Přední náprava měla dvojité příčné zavěšení s vinutými pružinami, vzadu byla tuhá náprava s listovými péry. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové. Pod přední kapotou se ukrýval motor Moskvič s obsahem 1600 cm3 s výkonem 82 koní přenášených přes pětistupňovou převodovku na přední poháněnou nápravu. V plánech do budoucna bylo nasazení nových benzínových a naftových motorů z nově postavené motorárny v AZLK. Předpokládalo se, že výroba bude probíhat jak v Bratislavě, tak i v závodě v Krasnoarmejskavtoselmaši v Saratovské oblasti, který byl na konci osmdesátých let zařazen do výrobního sdružení Moskvič.
V Bratislavě nakonec vyrobily klasickou skříňovou dodávku s označením MNA 1000 a osmimístný mikrobus s posuvnými dveřmi na straně spolujezdce s označením Moskvič 3733. Vývoj obou verzí vozu byl na začátku devadesátých let ukončen. Výroba užitkových vozidel byla v Bratislavě přerušena na neurčito. Později továrnu koupil Volkswagen a plány na výrobu dodávky zanikly tak jako celé Bratislavské Automobilové Závody. Taktéž i vývojové středisko zaniklo. Automobilka BAZ společně s AZLK vyrobily při své spolupráci tři prototypy, z toho jeden mikrobus Moskvič a dvě dodávky MNA. Moskvič 3733 je k vidění v moskevském automobilovém muzeu, jeden MNA 1000 je vystaven v Bratislavě v muzeu dopravy. Z druhého MNA 1000 zbilo údajně jen torzo, které bylo odstaveno na tovární skládce.
Technické informace:
Rozměry |
Moskvič 3733 |
Délka |
4 850 mm |
Šířka |
1 890 mm |
Výška |
1 925 mm |
Motor |
|
Obsah |
1 600 cm3 |
Výkon |
82 koní |
Základní údaje |
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
23,5 sekundy |
Maximální rychlost |
155 km/h |
Velikost pneu |
155/80 R14 |
Fotogalerie vozu:
Na posledních dvou fotografiích je automobil BAZ MNA 1000