( 1957 - 1960 )
V roce 1957 skončili v automobilce MZMA práce na prototypu Moskviče 4x4, kterému bylo vytýkáno až moc nedostatků. Proto se skupina designérů pod vedením Igora Alexandroviče Gladilina relativně v krátkém období pustila do návrhu nového terénního automobilu s označením Moskvič 415 a později Moskviče 416.
Gladilin se rozhodl zjednodušit a snížit náklady na výstavbu automobilu, protože samonosná karosérie automobilu byla mnohem dražší a těžší než výroba typu karosérie džípu. Na rozdíl od předchozích automobilů s pohonem všech kol bylo použito tuhého nosného rámu, místo nosné karosérie, čímž se vytváří lehčí, houževnatý a odolný design, na který lze snadno nainstalovat vůz s otevřenou korbou, případně s nástavbou. Tvar karosérie automobilu na první pohled částečně připomíná známý americký Jeep Willys. Model 415 měl otevřenou korbu s odnímatelnou plátěnou střechou, pod kterou se za špatného počasí či v zimě mohla posádka schovat. Za slunečného a teplého počasí se dala plátěná střecha lehce sundat. Přední okenní sklo shodné z automobilu Gaz 69 šlo otevřít směrem dovrchu, případně celé i s rámem sklopit na přední kapotu. Uvnitř byly dvě řady sedadel pro přepravu čtyř osob. Náhradní kolo bylo umístěno na zadních dveřích.
V roce 1960 byl vytvořen model s označením 416, který se lišil převážně celokovovou karosérií a jiným uspořádáním sedadel. Vpředu byla jedna lavice pro dva cestující a v zadní části dvě skládací lavičky, na kterých mohli sedět dva a dva spolucestující proti sobě, bokem k jízdě. Po sklopení obou lavic vznikla ložná plocha, na které se mohlo přepravovat až 300 kg nákladu. Rezervní kolo bylo uchyceno na pravé straně karosérie s cílem zjednodušit konstrukci zadních dveří. Oba modely měli tažné zařízení uchycené přímo k rámu, na kterém mohly i v terénu táhnout přívěs o hmotnosti 500 kg. Podvozek byl totožný s modelem Moskvič 4x4. Nápravy, které byly obě hnané ( přední přiřaditelná ) pocházely z Moskviče 410. Zavěšení náprav bylo na podélných listových pérech, vpředu 6 listů a vzadu 9 listů. Obě nápravy měli také uzávěrku diferenciálu a zadní měla ještě navíc stabilizátor. Čtyřstupňová převodovka doplněná o dvoustupňovou redukční převodovku, pocházela z Moskviče 410H. Vůz s rozvorem 2030 mm, délkou 3490 mm, šířkou 1670 mm a výškou 1835 mm byl uvnitř nejen prostorný, ale také přes vyšší světlou výšku 220 mm odolný proti převrácení vozidla. Důležitým charakterem u terénního vozu jsou jízdní schopnosti v terénu. Schopnost stoupání je 35 stupňů a brodivost je až 600 mm.
Na rozdíl od Moskviče 410, který měl původní SV motor o objemu 1220 cm3 a výkon 35 koní, byl do Moskviče 415 instalován stejný motor jako do sériového Moskviče 407. Pracovní objem motoru s rozvodem OHV činil 1358 cm3 a výkon 45 koní. Tato kapacita umožňovala 1158 kg vážící vůz zrychlit na stokilometrovou rychlost za 48 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h, což je o 20 km/h více, než u Moskviče 410, ale také o 10 km/h méně než u standardního modelu Moskviče 407. Při srovnání s konkurencí byl rychlejší o 15 km/h než konkurenční GAZ M72 a GAZ 69. Ode dne 14.října 1959 vozy prošly hned několika náročnými terénními zkouškami a dvěma dálkovými cestovními trasami na silnicích všech typů a terénu, pro stanovení výkonu, testování spolehlivosti a vyhodnocení jejich možného využití pro sovětskou armádu. Tou první byla trasa: Bronnitsi - Tula - Charkov - Záporoží, kde se testovalo na dlažebních kostkách u Záporoží. Tou druhou trasou byla Moskva - Kalinin, stejně jako série závodů na silnici v Moskevské oblasti. Je třeba poznamenat, že během těchto testů byly odhaleny dva nedostatky v konstrukci automobilu a potvrdili i část starých. Při posuzování při jízdě, stejně jako u Moskviče 4x4 byla kritizována špatná manipulace s vnitřním zařízením, malé pohodlí na zadním sedadle a příliš slabé topení. Přestože byly vozy otestovány a připraveny k sériové produkci, ta nakonec nebyla spuštěna a zůstalo pouze u prototypů.
Technické informace:
Moskvič 415 a 416 | Moskvič 415 a 416 | ||
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
Terénní |
Typ |
MZMA - 407 |
Počet míst k sezení |
4 |
Objem |
1358 cm3 |
Délka |
3490 mm |
Rozvod |
OHV |
Šířka |
1670 mm |
Výkon |
45 koní (33 kW) při 4500 ot./min |
Výška |
1835 mm |
Převodovka |
4 stupňová |
Rozvor |
2030 mm |
Náhon |
4x4 |
Rozchod vpředu |
1220 mm |
Max.rychlost |
105 km/h |
Rozchod vzadu |
1220 mm |
Zrychlení z 0-100 |
48 s |
Celková hmotnost |
1158 kg |
Palivo |
benzín okt.číslo 72 |
Foto vozu Moskvič 415 - 2.série:
Foto vozu Moskvič 415 - 3.série: