( 1958 - 1964 )
V roce 1958 se rozjela sériová výroba furgonu Moskvič 430. Tahle dodávková verze byla užitkovou odvozeninou od praktického kombi Moskviče 423N a sdílí s nim techniku odvozenou z modelu Moskvič 407. Typ 430 byl také následovníkem staršího modelu Moskviče 429.
Původní verze Moskviče 430 měla třetí sloupek karosérie ještě zakloněný, tak jak tomu je například u Moskviče 423. Novější model Moskviče 430 už ale měl od roku 1960 sloupky rovné. Boční a zadní skla byla nahrazena panely z plechu. Zadní dveře se otvíraly do levé strany. Po otevření vás přivítá nákladový prostor s rovnou podlahou o délce 130 cm. Výška ke stropu je 81,5 cm. Nákladový prostor karosérie má kovovou podlahu a je oddělen od kabiny řidiče buď celokovovou příčnou stěnou s okénkem, nebo poloviční stěnou bez horní části. V tomto případě má střecha průběžnou výplň a v kabině řidiče je umístěno vnitřní zpětné zrcátko. Náhradní kolo je umístěno mezi opěradlem pravého předního sedadla a příčnou stěnou, prostor za opěradlem levého sedadla lze využít k uložení nářadí a příslušenství. Co se týká užitečné zátěže, tak výrobní štítek uvádí - řidič se spolujezdcem plus 250 kg nákladu, nebo jen s řidičem náklad o váze 325kg.
Konstrukční řešení podvozku je téměř totožné se základním modelem. Vůz měl vpředu vinuté pružiny a nezávislé zavěšení přední nápravy, teleskopické hydraulické tlumiče a stabilizátor pro boční stabilitu. Zesílené pérování zadní hnané nápravy je na 9 listových pérech, které se už dost osvědčili na modelech Moskviče 423 a 429. Převodovka byla třístupňová. Převodový poměr zadní nápravy byl 4,71. Od konce ledna 1959 se změnil převodový poměr na 4,62 a vůz dostal taktéž novou čtyřstupňovou převodovku, na třetím a čtvrtém stupni synchronizovanou. V důsledku této změny se zlepšila spotřeba vozu, zvýšila maximální rychlost a životnost motoru. Ten byl zcela nový oproti zastaralému motoru s rozvodem SV. Vývojové oddělení automobilky pracovalo na moderním motoru s rozvodem OHV vlastní konstrukce. V Sovětském svazu, jak je známo, se do té doby takové motory nevyráběly, takže zkušenosti s nimi, i s konstrukcí a výrobou, byly velmi malé. Výsledkem byl čtyřválec o objemu 1358 cm3 a výkonu 45 koňských sil. Více o novém motoru se dočtete zde. Nový motor výrazně zvýšil dynamiku a snížil spotřebu paliva. Do Československa se tento model nedovážel.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
Furgon |
Typ |
MZMA - 407 |
Počet míst k sezení |
2 |
Objem |
1 358 cm3 |
Délka |
4 055 mm |
Rozvod |
OHV |
Šířka |
1 540 mm |
Výkon |
33 kW - 45 koní |
Výška |
1 600 mm |
Převodovka |
4 stupňová |
Rozvor |
2 370 mm |
Náhon |
zadní |
Rozchod ( př..i zad. ) |
1 200 mm |
Max.rychlost |
105 km/h |
Pohotovostní hmotnost |
1 030 kg |
Palivo |
benzín okt.číslo 72 |
Odvozeniny od základního modelu:
Automobil Moskvič 431 - Vůz využívající dodávkovou karosérii Moskviče 430 a podvozek z Moskviče 410N. Jednalo se o prototyp vyrobený v roce 1960 a vznikl jen jediný kus. Zde foto vozu Moskviče 431