( 1999 - 2001 )
V roce 1999 byla automobilka na výrobu Moskvičů už ve finanční krizi. Přesto se ale vývoj nezastavil a automobilka nabídla hned několik nových a zajímavých modelů, díky kterým se chtěla odrazit ode dna. Jedním z nich byl i automobil s označením Duet.
Na začátku roku 1999 primátor Moskvy Jurij M.Lužkov navštívil automobilku Moskvič a při té příležitosti řekl mezi slovy, že by bylo pěkné, kdyby automobilka dokázala vyrobit menší dvoumístný automobil. Vedení automobilky tento návrh předal svým designérům. Od prezentace návrhů na papíře uběhly jen dva týdny a vůz už byl na světě. Nové dvoudveřově kupé s názvem Duet. Tento název není náhodný, protože toto dvoudveřové kupé pojalo jen dva cestující. Za sedadlo řidiče a spolujezdce se vejde jen několik malých tašek.
Jako základ byl použitý zkrácený podvozek z vozu Kníže Vladimír o plných 48 centimetrů a vzniklo tak dvoudveřové kupé. Je zajímavé poznamenat, že i přes zkrácení podvozku byl Duet jen o 120 mm kratší než standardní hatchback Svjatogor. Úpravy šasi zlepšily jízdní vlastnosti, dynamiku i stabilitu na silnici. Z bočního pohledu zaujmou dlouhé přední dveře ( delší oproti sedanu o 28 cm ) a extrémně široký zadní sloupek. Proč? Původní plány hovořily i o kabrioletu s klasickou plátěnou střechou, jenže ten nakonec akcionáři neschválili. Musela by ji dodat externí firma a na tu Moskvič neměl finanční kapacity. To byl hlavní důvod, proč vůz neměl dodatečná boční okna v zadních sloupcích. Při pohledu na záď vozidla najdeme shodné prvky s vozem Kalita. Honosně vyhlížející příď s velkou chromovou maskou a vypouklými světlomety také pochází z modelu Kalita.
Vůz nabízel drahý luxusní interiér, ve kterém jako hlavního materiálu byla použita hlavně kůže a přírodní dřevo. Kožené elektricky ovládané sedadla, zrcátka i boční tónované okna měla elektrické pohony, kůží potažená přístrojová deska, autorádio, klimatizace, posilovač řízení. Pod kapotou automobilu byly na výběr dva motory Renault. První s označením F3R o výkonu 113 koní a druhý motor F7R o výkonu 147 koní.
Výsledkem je osobní automobil plné velikosti, který vypadá krátce a sportovně. Jak bylo napsáno v reklamní brožuře automobilky, Duet je především pro pohodlné služební cesty a volný čas. Přestože automobil byl vytvořen v rekordním čase tak se neshledal s kladným hodnocením ani u primátora, jako zakladatele myšlenky na moderní kupé, ale ani u veřejnosti. Mohla za to převážně vysoká cena automobilu, až 9000 USD. Designéři dostali za úkol předělat vůz tak, aby byl cenově dostupnější.
Na začátku září roku 1999 byla v Moskvě představena upravená verze Duetu - Duet 2. Automobil Duet 2 byl vytvořen na základech vozu Duet. Karosérie prošla jen menší úpravou. Následující Duet 2 se zrodil jako levnější varianta s jednodušší přední částí, která byla nově shodná s vozem Svjatogor, zadní část byla ponechána na Kalitě. Ve srovnání se standardními dveřmi Svjatogoru byly dveře Duetu 2 delší o 45 cm. Navíc se také změnil tvar dveří. Pokud měl Duet rovnou svislou zadní hranu, dveře Duetu 2 mají zaoblený profil zadní hrany. Prodloužení dveří vedlo k posílení dveřních závěsů, aby se zamezilo prohýbání dveří. Navíc dlouhé dveře způsobovaly určité nepohodlí při parkování - nutné parkování dále od okolních aut. Ve snaze co nejvíce snížit náklady na výrobu automobilu měl interiér látkové sedadla v červeno-bílé kombinaci, zastaralou hranatou palubní deskou bez koženého čalounění, z luxusní výbavy zůstalo jen dřevěné obložení a elektrické okna.
Duet 2 měl být vybaven výhradně karburátorovými motory domácí výroby VAZ-2106 a UZAM 3317, aby si zachoval od dražší specifikace patřičný odstup. Nabízel se ale i s motorem Renault F3R. Zdá se, že vytvoření tohoto automobilu bylo určitým přehodnocením výrobní/prodejní ceny jako ekvivalent pro první Duet. Duet 2 se nabízel o třetinu levněji než první verze, ale ani to nepomohlo. Poslední nové modely Moskviče představovaly labutí píseň s hořkým koncem. Narychlo vytvořené rádoby luxusní varianty s šíleně nadsazenými cenovkami finanční problémy podniku nevyřešily a odbyt nezvýšily. Ba právě naopak. Zoufalé pokusy zatloukly poslední hřebíčky do pomyslné rakve automobilky. Pro sběratele a ortodoxní fanoušky Moskvičů jsou ale dnes vzácností a exkluzivitou, a platí to zejména u kupé, kterých se zrodilo jen pár.
Technické informace:
Moskvič Duet a Duet 2 |
|
Základní údaje: | |
Typ karosérie |
Coupe |
Počet dveří |
2 |
Počet míst k sezení |
2 |
Délka |
4 230 mm |
Šířka |
1 690 mm |
Výška |
1 400 mm |
Rozvor |
2 300 mm |
Motory:
Motor | VAZ 2106 | UZAM 3317 | Renault F3R | Renault F7R |
Objem | 1 568 cm3 | 1 699 cm3 | 1 998 cm3 | 1 800 cm3 |
Výkon | 77 koní ( 6 000 ) | 85 koní ( 5 300 ) | 113 koní ( 5 400 ) | 147 koní ( 6 000 ) |
Točivý moment | 121 Nm ( 3 400 ) | 130 Nm ( 3 200 ) | 171 Nm ( 3 500 ) | 189 Nm ( 4 500 ) |
Pohotovostní hmotnost | 1 100 kg | 1 120 kg | 1 150 kg | 1 170 kg |
Celková hmotnost | 1 300 kg | 1 320 kg | 1 350 kg | 1 370 kg |
Maximální rychlost | 155 km/h | 160 km/h | 175 km/h | 190 km/h |
Zrychlení z 0-100 km/h | 14,9 sekund | 15,5 sekund | 11,5 sekund | 9,5 sekund |
Foto vozu: Duet
Foto vozu: Duet 2