( 1954 - 1960 )
Na podzim v roce 1954 byly zahájeny práce na prvním sovětským automobilu určeným jen pro okruhové závodění. O rok později byl navržen v experimentálních dílnách závodu MZMA pod vedením konstruktéra Igora Alexandroviče Gladilina otevřený jednomístný závodní automobil Moskvič G1 ( občas označován také jako MZMA-1 nebo G1-405 a G1-407 ).
Podvozek i šasi tvořil rám z ocelových trubek o průměru 38 mm. Zbylá část karosérie byla vyrobena z hliníkového plechu s čelní plochou o velikosti jen 0,65 m2. Přední i zadní zavěšení a řízení bylo převzato z modelu Moskvič 401. Kvůli nejefektivnějšímu rozložení hmotnosti byl motor uložen uprostřed vozu. Výsledkem tohoto návrhu se posunulo sedadlo jezdce dopředu, což vedlo k nárůstu rozvoru. Krouticí moment z pohonné jednotky se přenášel na zadní tuhou nápravu přes upravenou hnací hřídel. Brzdový systém byl taktéž převzatý z modelu 401, ale byl značně poupraven a poprvé v historii sovětského automobilového průmyslu byl použitý dvouokruhový brzdový systém. Mezi motorem a zadní nápravou se nacházela benzínová nádrž. Objem této palivové nádrže činil 120 litrů, což umožnilo jet dlouhé závody bez doplňování paliva. Volant byl vyroben odnímatelný jako na většině závodních vozů.
Experimentální motor s rozvodem OHV vznikl pod dohledem konstruktéra Igora Ivanoviče OKUNEVA na základech motoru s typovým označením „405“ o pracovním objemu 1091 cm3. Skládal se z hliníkového bloku válců, s velmi krátkými tyčkami pohonu ventilů, pohonu vačkového hřídele s dvouřadým válečkovým řetězem a menším zdvihem válců. Zvýšil se i kompresní poměr na 7,8. Standardní karburátor byl nahrazen blokem čtyř motocyklových karburátorů ( jeden pro každý válec ). Namísto jednotného tlumiče výfuku jsou zde čtyři výfukové potrubí s přímým výstupem. V důsledku těchto úprav se výkon motoru zvýšil z běžných 40 koní až na 70 koní při 5 500 ot/min. K vozu byla vyrobena nová čtyřstupňová převodovka, která posílala výkon na zadní kola. Při rychlostních zkouškách auto nastavilo řadu rekordů v celé zemi, zejména maximální rychlost 203 km/h. Vůz se poprvé zúčastnil závodu v roce 1955. Ve stejném roce se ještě zúčastnil závodu na vzdálenost 50 km se startem z místa ve třídě 5 skupiny I, kde stanovil nový celonárodní rekord. V roce 1956 Moskvič-G1 dostal novou upravenou karosérii se zakrytými koly a lehce upraveným motorem, v důsledku čehož jeho výkon stoupl na 75 koní. Od této chvíle se auto stalo téměř totožným s vozem Moskvič G2, který byl postaven o pár let později. V této verzi auto závodilo na různých soutěžích až do roku 1959. Ve stejném roce dostal nový motor s označením Moskvič 407 o objemu 1358 cm3, který měl také čtyři karburátory a výkon 70 koní při 4 800 ot/min. Současně se upravilo přední a zadní odpružení, brzdový systém a převodovka. Vše nové pocházelo z Moskviče 407. Navíc nad sedadlem jezdce se instaloval bezpečnostní oblouk. V roce 1960 byly odstraněny zákryty kol a byly instalovány kola menšího průměru. Stará kola měla pneumatiky o rozměrech 5,00 - 16 a nová kola měla velikost pneumatiky 5,60 - 15. Pohotovostní hmotnost vozu byla 670 kg.
Velkých úspěchů v šampionátu SSSR Moskvič G1 nedosáhl. Přesto v roce 1960 byl Jevgenij Veretov čtvrtý v šampionátu SSSR. Na konci téhož roku byly veškeré práce na voze ukončeny. Moskvič G1 byl vyroben pouze v jediné kopii.
Technické údaje Moskviče G1:
Rok vzniku | 1955 | 1956 | 1959 | 1960 |
Typ motoru | Moskvič 405 | Moskvič 405 | Moskvič 407 | Moskvič 407 |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
Mechanismus ventilů | OHV | OHV | OHV | OHV |
Pracovní objem ( cm3 ) | 1 091 | 1 091 | 1 358 | 1 358 |
Průměr válce ( mm ) | 72 | 72 | 76 | 76 |
Zdvih pístu ( mm ) | 67 | 67 | 75 | 75 |
Stupeň komprese | 7,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
Max.výkon v koních ( ot/min ) | 70 ( 5 500 ) | 75 (5 600) | 70 (4 800) | 70 (4 800) |
Počet karburátorů | 4 | 4 | 4 | 4 |
Typ karburátorů | K-28B | K-28B | K-28 | K-28 |
Počet převodových stupňů | 4 | 4 | 4 | 4 |
Délka vozu ( mm ) | 4 300 | 4 300 | 4 300 | 4 300 |
Šířka vozu ( mm ) | 1 340 | 1 340 | 1 340 | 1 340 |
Výška vozu ( mm ) | 1 012 | 1 012 | 1 012 | 1 012 |
Rozvor vozu ( mm ) | 2 440 | 2 440 | 2 440 | 2 440 |
Typ předních brzd | bubnové | bubnové | bubnové | bubnové |
Typ zadních brzd | bubnové | bubnové | bubnové | bubnové |
Velikost pneumatik | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.60-15 |