( 1957 - prototyp )
V 50 letech se automobilka MZMA zabývala projekty různého zaměření od terénních vozů přes sportovní nebo rodinné sedany až po velkoprostorové vozy. Jeden z prvních velkoprostorových vozů pocházel z roku 1957 a měl název Moskvič A9.
Na jeho vývoji se podíleli konstruktéři I.A.Gladilin a V.I.Evlanov. Minibus Moskvič A9 vzniknul ve dvou verzích. První byla ještě s pohonnou jednotkou z Moskviče 402, takže motor měl výkon 35 koní a objem 1220 cm3. Druhá verze měla už motor z Moskviče 407, objem 1358 cm3, výkon 45 koní a čtyřstupňovou převodovku převzatou ze závodního speciálu Moskvič G1-405. Jak už nám napovídá sám název, tak A9 byla devítimístná a měla tři řady sedadel. Z ohledu na šířku vozu dva metry zde bylo použito zadní nápravy a celého předního zavěšení z vozu Volha Gaz 21 včetně pneumatik rozměru 6,70x15. Až na tyto podvozkové části vše pocházelo z dílen MZMA. Díky tomu bylo užitečné zatížení vozu přes 500kg. Neměly bychom ale ještě zapomenout na jeden projekt, a to FVT. Model FVT byl nákladní dodávkou odvozenou z modelu A9, který se lišil dvojitými dveřmi v zadní části automobilu. Některé údaje totiž píšou, že A9 byla vyrobena ve třech kusech, ale málokdo ví, že právě dodávka FVT je právě ten třetí kus. Model FVT bohužel nebyl nikdy dodělán do konce a od projektu se upustilo. Takže nejznámější verzí je A9 s motorem 407 a jako jediný nám může poskytnout technické údaje.
Nakonec zůstalo jen u tohoto prototypu a k sériové výrobě nedošlo. Na závěr můžeme říci, že projekt A9 nebyl úplně zapomenut a zkušenosti s ním se využily při vývoji automobilu RAF 977 a 978 v automobilce v Rize.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
minibus |
Typ |
MZMA - 407 |
Počet dveří |
2 |
Objem |
1 358 cm3 |
Počet míst k sezení |
9 |
Rozvod |
OHV |
Délka |
4 050 mm |
Vrtání x zdvih |
76 x 75 mm |
Šířka |
2 000 mm |
Kompresní poměr |
7 |
Výška |
1 810 mm |
Výkon |
33 kW/45 k při 4 500 ot./min |
Rozvor |
2 310 mm |
Točivý moment |
86 Nm při 2 600 ot./min |
Rozchod přední |
1 360 mm |
Max.rychlost |
100 km/h |
Rozchod zadní |
1 360 mm |
Palivo |
benzín okt.číslo 72 |
Pohotovostní hmotnost |
1 500 kg |
Počet převod.stupňů |
4 |
Počet vyrobených kusů |
3 |
Pohon kol |
zadní |
Fotogalerie vozu: