( 1940 - 1941 - 1945 )
Právě tímto automobilem s názvem Kim se začala psát historie značky Moskvič. Byl to první model továrny, která se částečně osamostatnila od továrny Gaz a začala vyrábět svou vlastní produkci.
V lednu 1939 se zrodila myšlenka na výrobu lidového automobilu pro soukromé vlastníky. To vyvolalo po celé zemi velký ohlas, protože do té doby jste si mohli v Sovětském svazu koupit jedině ojetý vůz. Nový byl pouze pro státníky nebo pro speciální služby státu. Jako základ pro vytvoření nového vozu posloužil anglický vůz Ford Prefect. Vzhledem ke špatnému stavu sovětských silnic musel být vůz dodatečně upraven ( především zpevněn ). Byly zesíleny hlavně podvozkové části vozu. Už od prvních krůčků neměl tento prototyp na růžích ustláno. Již v dubnu 1940 při vojenské prohlídce se poprvé veřejně prezentovaly tři prototypy Kimu 10. Této přehlídky se také zúčastnili sovětští představitelé tehdejší vlády, kteří celou událost sledovali z balkonu vládního paláce. Mezi nimi byl i Stalin a právě on údajně poslal konstruktérům vzkaz, že vůz Kim 10 se mu nelíbí, protože má zastaralý vzhled. Konstruktérům tehdy nezbylo nic jiného, než kritizované části vozu předělat. Po této úpravě vůz dostal nové typové označení Kim 10-50.
Úpravy se týkaly zejména přední části vozu. Byla zcela nová, zepředu otevíratelná kapota ( původní provedení otevírání bylo z obou boků nahoru ). Přední světlomety jsou nyní součástí předního čela, ve kterém jsou zapuštěny ( původní verze měla světlomety umístěny v horních částech předních blatníků ). Z boků automobilu byly odstraněny prahové stupačky. V zadní části vozu se pod víkem ukrývalo rezervní kolo. Po otevření dveří přivítal posádku čtyřmístný interiér, který byl celočalouněný. I cestující vzadu si mohli pro pohodlnější cestování stáhnout okna. Přístrojová deska měla také už svou odkládací schránku. Řidič měl k dispozici přehledné kontrolní přístroje. Uprostřed byl rychloměr s počítadlem ujetých kilometrů a po jeho stranách byly zleva a zprava svisle umístěn tlakoměr oleje, ukazatel teploty a ampérmetr. Řadící páka třírychlostní převodovky byla umístěna na podlaze. Takto upravený Kim 10-50 již ale vnějším vzhledem lehce připomínal německý Opel Olympia.
Začátkem října 1940 navštívil továrnu novinář z novin Izvestija. Po návštěvě továrny napsal článek o zahájení výroby lidového vozu. Ve skutečnosti se žádná výroba nerozjížděla a první prototypy měli k bezvadnému provozu ještě hodně daleko. Článek v novinách však neušel Stalinovi, který chtěl auto okamžitě vidět. Ředitel automobilky se bál přiznat, že automobil ještě není zcela upraven dle představ Stalina, a tak jeho premiéru odložil skoro o dva měsíce. Když pak dorazili na předváděcí jízdu do Kremlu, byl už Stalin předem zaujatý. Na toto požehnání si museli ředitel Kuzněcov a komisař pro lehké strojírenství Lichačev počkat v mrazu před jeho palácem dlouhých 8 hodin. Až když se stmívalo, tak se Stalin slitoval a vyšel ven k vozu. Po letmém obhlédnutí dvoudvéřové karosérie usedl do vozu vedle řidiče. Když pak chtěl řidič vystoupit z auta, aby uvolnil cestu k zadním sedadlům pro Lichačeva s Kuzněcovem, Stalin ho zarazil s větou - Zůstaňte sedět, soudruhu! . Tím představení vozu skončilo, nové auto opět neprošlo. Jeho další kritika tentokrát směřovala pouze k dvoudveřové karosérii a dělenému čelnímu oknu. Mezi tím byl Kuzněcov zbaven funkce ředitele automobilky a postaven před soud pro klamání sovětské veřejnosti. Znovu byl postaven nový vzorek vozu, a to ve dvou kusech. Nové typové označení bylo Kim 10-52 a vůz již měl nedělené čelní okno, čtyřdveřovou karosérii a novou přístrojovou desku. Konečně to bylo auto, které se Stalinovi zamlouvalo. Během té doby vznikly v továrně také vozy typu kabriolet nesoucí označení Kim 10-51. Tyto kabriolety se vyráběly ale jen ve velmi malých sériích.
Se zcela přepracovaným vnějším vzhledem se Kim 10-52 podobal ještě více Opelu Olympia, ale tato podobnost byla náhodná. Paradoxem je ale právě to, že první verze Kimu vycházely z Fordu, ale po větších předělávkách na nové typy se již podobaly vozům Opel. Rozjezd sériové výroby Kimu 10-52 zastavila přicházející válka. Psal se rok 1941 a továrna musela rychle přejít z automobilové na zbrojní výrobu.
Celkem bylo vyrobeno 517 automobilů všech typů značky Kim
vyrobených od roku 1940 až do roku 1945. Jen pro upřesnění:
V roce 1940
byly vyrobeny 3 kusy vozu Kim 10 ( první verze prototypu )
V letech 1940 -
1941 bylo vyrobeno dohromady 500 kusů vozů Kim 10-50 a Kim 10-51 ( kolik se
vyrobilo každé verze zvlášť se neuvádí )
V roce 1941 se vyrobily 2 kusy vozu
Kim 10-52 ( válka zastavila výrobu )
Po válce v roce 1945 se ještě vyrobilo
10 kusů vozu Kim 10-50 a 2 kusy typu Kim 10-52
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
sedan |
Typ |
KIM-10 |
Počet dveří |
2 |
Objem |
1 172 cm3 |
Počet míst k sezení |
4 |
Rozvod |
SV |
Délka |
3 960 mm |
Vrtání x zdvih |
63,5 x 92,5 mm |
Šířka |
1 480 mm |
Kompresní poměr |
5,8 |
Výška |
1 650 mm |
Výkon |
22 kW/30 k při 4 000 ot./min |
Rozvor |
2 385 mm |
Točivý moment |
63 Nm při 4 000 ot./min |
Rozchod přední |
1 145 mm |
Max.rychlost |
90 km/h |
Rozchod zadní |
1 145 mm |
Palivo |
benzín okt.číslo 66 |
Pohotovostní hmotnost |
840 kg |
Počet převod.stupňů |
3 |
Celková hmotnost |
1 155 kg |
Pohon kol |
zadní |
Světlá výška |
210 mm |
Objem nádrže |
32 litrů |