zdroj: Svět motorů z roku 1974
V knížce je srovnávací test 17 automobilů, které se v roce 1974 prodávaly v ČSSR. Mezi nimi byly i Moskvič 408/I, Moskvič 412. A jak dopadly posuďte sami . . .
Porovnávaná auta byly: Trabant 601, Trabant 601 Universal ( kombi ), Wartburg 353, Wartburg 353 Tourist ( kombi ), Škoda 100/100 L, Škoda 110 L, Škoda 110 LS, Škoda 110R, VAZ 2101, VAZ 2102 (kombi), VAZ 2103, Dacia 1300, Fiat 125 P/1300, Fiat 125 P/1500, Moskvič 408/I, Moskvič 412, GAZ 24 Volga.
Ceny
Vrátíme se tedy zpět do roku 1974. Než začneme nějaké auta porovnávat, je logické, že je musíme nejprve pořídit. Pořízení auta v té době bylo asi stejně obtížné jako dnes, ne-li těžší. Auta stála od 35 300 Kčs ( Trabant 601 ) až po 103 000 Kčs ( Gaz 24 Volga ), ale i platy byly úplně někde jinde než dnes. Moskviče patřily k středně drahým vozům na našem trhu. A jak si stál v porovnání z ostatní konkurencí je vidět na následujícím grafu:
Výkon motoru
Výkony motorů testovaných aut se z dnešními moderními motory nedají srovnávat. Je nutno poznamenat, že se srovnávaly auta s různým objemem motorů. Aby srovnání bylo poněkud objektivnější, přepočítal se výkon motoru na objem 1000 cm3.
Točivý moment
Další důležitou charakteristikou je točivý moment motoru. Z velikosti točivého momentu, lze odvozovat spotřebu ( dva motory se stejným výkonem a objemem mají různý točivý moment, auto s větším točivým momentem má nižší spotřebu ), navíc točivý moment vytváří subjektivní dojem, že auto má tah.
Brzdy
Auto se musí nejenom umět rozjet, ale i bezpečně zastavit. Srovnání brzd je na základě testů, kdy testovaná auta brzdila z rychlosti 80 km/h až do úplného zastavení. Jenom pro zajímavost, vyhláška ministerstva vnitra č. 32/72 stanovovala, že plně zatížené vozidlo musí z rychlosti 80 km/h zastavit na dráze nejvýše 50,7 metrů, přičemž síla na pedál brzdy nesmí být větší než 50 kp. Proto se hodnoty mohou zdát poněkud veliké, ale bylo to dáno systémem měření.
Spotřeba paliva
Určitě jedním z nejsledovanějších parametrů každého auta je jeho spotřeba. Spotřeby aut před bezmála 30 lety byly o dost vyšší než dnes. Než se dlouze rozepisovat o spotřebách jednotlivých testovaných vozidel, přidávám grafy těchto spotřeb ( každé auto je srovnané se spotřebou Škody 110R ).