zdroj: Svět motorů
napsal: Ing. Otakar Gregora
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vypracovalo ministerstvo automobilového průmyslu SSSR ve spolupráci s vědeckovýzkumným ústavem NAMI dlouhodobý program vývoje a výroby osobních automobilů nové generace. Součástí plánovaného sortimentu jsou i vozy střední třídy, jimž patří ve srovnání s dosud vyráběnými typy místo mezi Moskvičem 2140 a Volhou. Jejich charakteristickými znaky jsou objem motoru 1600 až 1800 cm3, výkon 55 až 66 kW, rozvor náprav 2510 až 2650 mm , délka 4230 až 4465 mm, pohotovostní hmotnost 925 až 1080 kg, největší rychlost 155 až 170 km/h a spotřeba paliva při 90 km/h 5,3 až 6,1 l./100km. Vývojem a výrobou nových vozů této třídy byl pověřen moskevský závod AZLK. Jeho hlavní konstruktér A.Sorokin nedávno představil první z typů nové generace - Moskvič 2141 a vysvětlil i důvody použitých technických řešení.
Na počátku vývoje byly zváženy nejen požadavky budoucích majitelů vozů této třídy, ale i technologické a ekonomické možnosti výrobce. Cílem vývoje byl pětimístný rodinný automobil s velkým zavazadlovým prostorem, umožňující variabilní uspořádání interiéru při přepravě objemnějších zavazadel. Uvažovalo se i o licenční výrobě, neboť AZLK měl řadu nabídek zahraničních firem, ale poněvadž výhodou tohoto řešení je jen zkrácení doby vývoje, kdežto do výroby se většinou dostane vozidlo, jež technicky poněkud zaostává za současnou úrovní, byla dána přednost vlastnímu vývoji. Samozřejmě, že na některé konstrukční skupiny byla zakoupena licence a zahraniční dodavatelé se také podíleli na modernizaci technologického vybavení moskevské automobilky. Na rozdíl od dřívějších typů 412 a 2140 se bude nový Moskvič vyrábět tzv. pružnou technologií, umožňující plynulou modernizaci a obohacování základní typové řady různými modifikacemi.
Tak jako většina vozů této třídy má i Moskvič 2141 přední pohon, jenž zlepšuje využití obestavěného prostoru. Z možných uspořádání poháněcí soustavy byla dána přednost podélnému uložení motoru před přední nápravou. Jeho výhodou je snazší přístup k jednotlivým částem při údržbě a opravách, jednodušší konstrukce řadícího ústrojí převodovky i případná modifikace s pohonem všech kol, bez problémů lze dosáhnout stejné a dostatečné délky kloubových hnacích hřídelů kol a také rejd, na němž záleží manévrovací schopnosti vozu, může být větší. Toto umístění motoru má ovšem i nevýhody. Nejzávažnější z nich je velký přední převis a nemožnost navrhnout svažující se příď, výhodnou z aerodynamického hlediska. Tvůrci nového Moskviče však tento problém vyřešili zajímavým způsobem. Motor je posunut o 60 mm vpravo z podélné osy souměrnosti vozidla a převodovka nemá hnací a hnaný hřídel nad sebou, jak je obvyklé, ale vedle sebe. Celá poháněcí soustava je tak uložena níž a motor je více vzad, blíž k hypoidnímu stálému převodu. Přední převis se zkrátil také umístěním chladiče vlevo od motoru. Moskvič 2141 se bude zpočátku dodávat buď s řadovým čtyřválcem OHC 1489 cm3/53 kW, vyráběným motorárnou v Ufě pod typovým označením UZAM-331, nebo s větším motorem VAZ-2106, objemu 1569 cm3 a o 6 kW většího výkonu. Pro oba je určena shodně odstupňovaná pětistupňová převodovka a dlouhým úsporným nejvyšším stupněm.
V konstrukci podvozku byla použita řešení, která se již osvědčila u jiných vozů této koncepce. Přední kola jsou zavěšena na nápravě typu McPherson, kdežto zadní náprava je tuhá, s koly spojenými lehkým nosníkem tvaru obráceného U zavěšeným na dvou podélných ramenech a panhardské tyči. Krátké zadní vinuté pružiny jsou opřeny horními konci pod podlahou zavazadlového prostoru, která je zcela rovná a zúžená jen podběhy zadních kol na 970 mm. Přední kotoučové brzdy s plovoucími třmeny byly převzaty z Moskviče 2140. Hřebenová převodovka řízení je v bezpečném místě před příčnou stěnou, při bariérové zkoušce pronikl hřídel volantu do interiéru jen o polovinu hodnoty stanovené mezinárodním předpisem, což je jen jeden z důkazů péče věnované bezpečnosti nového vozu. Požadavky na užitné vlastnosti vozu určily i základní koncepci jeho karosérie. Čtyřdveřový sedan má splývající záď s výklopnou stěnou, jíž je zvenčí přístup k velkému zavazadlovému prostoru, jehož objem lze až trojnásobně zvětšit sklopením zadních sedadel. O dobrém využití obestavěného prostoru svědčí porovnání vnitřních rozměrů s dosavadním typem 2140 (v závorce), jenž je jen o 100 mm kratší, vzdálenost mezi přístrojovou deskou a horním okrajem zadního opěradla 1720 (1590) mm, šířka nad zadním sedadlem ve výši loktů 1400 (1260) mm. Interiér vozu je velmi pohodlný, přední sedadla anatomického tvaru jsou standardně vybavena opěrkami hlav.
Při návrhu karosérie byla velká pozornost věnována aerodynamickým vlastnostem, které se průběžně ověřovaly v tunelech sovětského ústavu CAGI i francouzského aeronautického institutu v Saint-Cyr. Důsledným řešením jednotlivých detailů, včetně průtoku vzduchu motorovým prostorem, se dosáhlo příznivé hodnoty součinitele odporu vzduchu cx = 0,35, která může být použitím přídavných aerodynamických prvků snížena až na 0,325. To se samozřejmě projevilo mj. na spotřebě paliva, jež je o 15 až 20 procent nižší než u Moskviče 2140. Po nula osmičce z Togliatti je Moskvič 2141 dalším sovětským vozem nové generace, který se objeví na domácím a později i zahraničním trhu. Ještě letos má montážní pásy AZLK opustit prvních 2000 exemplářů a pak již sériová výroba rychle poroste, aby v roce 1988 nový typ zcela nahradil dosavadní 2140. Připojené základní technické údaje jsou jen první vizitkou této novinky.
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Pětimístný cestovní automobil s motorem uloženým podélně před přední poháněnou nápravou.
Motor - řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s
rozvodem OHC, blok motoru litinový, hlava válců z lehké slitiny, pětkrát uložený
klikový hřídel, postupný spádový karburátor, elektronické zapalování, uzavřená
chladící soustava s elektrickým větrákem, tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým
čističem oleje, elektrická soustava 12 V.
a.) UZAM-331 - zdvihový
objem 1489 cm3
(průměr 82x70 mm), kompresní poměr 9,5:1, největší výkon (GOST) 52,9 kW/5500
ot.1.min, největší točivý moment 105,8 Nm/3200 ot.1.min, blok motoru s vloženými
válci, vačkový hřídel v hlavě poháněný řetězem.
b.) VAZ-2106 -
zdvihový objem 1569 cm (průměr 79x80 mm), kompresní poměr 8,5:1, největší výkon
(GOST) 56,3 kW/5400 ot.1.min, největší točivý moment 121 Nm/3000 ot.1.min,
vačkový hřídel v hlavě poháněn ozubeným řemenem.
Převodné ústrojí -
jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou, mechanicky ovládaná,
pětistupňová plně synchronizovaná převodovka (3,308 - 2,080 - 1,367 - 0,946 -
0,690 pro motory UZAM, resp. 0,732 pro VAZ - Z 3,375), hypoidní stálý převod
přední nápravy 4,1:1 (UZAM), 3,9:1 (VAZ).
Podvozek - bezrámová
konstrukce, přední kola nezávisle zavěšena na spodních příčných ramenech a na
pružících vzpěrách McMherson, zadní tuhá náprava zavěšena na dvou podélných
ramenech a příčně ustavena panhardskou tyčí, pérování vpředu i vzadu vynutými
pružinami s kapalinovými teleskopickými tlumiči (vzadu vně pružin) a s příčnými
zkrutnými stabilizátory, provozní brzdy kapalinové dvouokruhové s podtlakovým
posilovačem - přední kotoučové s plovoucími třmeny, zadní bubnové, parkovací
brzda mechanická na zadní kola, hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu,
ocelová kola s ráfky 5J x 14, pneumatiky 165/80 R14 (UZAM), 155/80 R14 (VAZ).
Karosérie - samonosná ocelová, čtyřdveřový sedan s výklopnou stěnou ve
splývající zádi.
Rozměry a hmotnosti -
rozvor náprav 2580 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1440/1420 mm, délka 4350 mm,
šířka 1690 mm, výška 1400 mm, pohotovostní hmotnost 1090 kg (UZAM), 1070 kg
(VAZ), užitečná hmotnost 400 kg.
Provozní vlastnosti - největší
rychlost 145 km/h (UZAM), 155 km/h (VAZ), zrychlení z 0 na 100 km/h za 17,8 s
(UZAM), za 15,5 s (VAZ), spotřeba paliva podle EHK (90/120 km/h a město)
5,9/8,0/9,9 l/100km (UZAM), pro vůz s motorem VAZ zatím neudávaná, palivo benzín
o.č. 93 (VM).