Novinka z AZLK
Moskvič 2141

zdroj: Svět motorů
napsal: Ing. V. Tůma

moskvič

Automobily z moskevského závodu AZLK jsou oblíbené zejména pro svoji solidní konstrukci. Získaly si mnoho příznivců i mezi motoristy v Československu, počínaje typem 407 a konče vozidlem Moskvič 2140. Od roku 1985 se objevují kusé zprávy o výrobě moskviče zcela netradiční koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol. Nový automobil, označený Moskvič 2141, přináší nejen převratnou koncepční změnu, ale i podstatné zásahy do samotné technologie výroby v AZLK. Původní tvrdé výrobní linky se totiž postupně nahrazují pružnými, které umožňují rychlou přeměnu výrobního programu a tedy snadný přechod na další nové modifikace osobních vozidel.

Nás však dnes bude zajímat především samotný automobil, jehož ověřovací série záhy opustí bránu závodu v Moskvě. Nový Moskvič by tedy měl již od příštího roku vyplňovat na vnitřním trhu mezeru mezi vozidly kategorie Moskvič 2138/2140 ( k nimž můžeme připočítat i typovou řadu VAZ s klasickým uspořádáním pohonu ) a Volga GAZ-24. Lepší představu o srovnávaných vozidlech dává přiložená tabulka s některými rozměry.

 

Moskvič 2141

Moskvič 2140

Volha GAZ-24

Délka vozidla ( mm )

4350

4250

4760

Délka vnitřního prostoru ( mm )

1720

1590

1744

Vnitřní šířka ve výši ramen ( mm )

1400

1260

1495

Rozvor náprav ( mm )

2580

2400

2800

Rozchod kol předních/zadních ( mm )

1440/1420

1270/1270

1470/1420

Karosérie nového Moskviče je řešena s ohledem na maximální využití vnitřního prostoru a zároveň na dosažení nízkého součinitele aerodynamického odporu. Základní provedení představuje pětidveřová verze, u níž bylo po zkouškách a následných úpravách dosaženo součinitele odporu vzduchu cx = 0,35 a při použití přídavných aerodynamických prvků hodnoty 0,32. Při pohledu zpředu upoutá nízká linie přední hrany kapoty, pod níž jsou umístěny obdélníkové halogenové světlomety H4 ( výrobce FER - Německá demokratická republika ). Již pohled zvnějšku napoví, že ve srovnání s předchozími typy se u nového vozu podstatně zvětšil podíl plastů. Oba nárazníky, stejně tak i kryty podběhů kol jsou vyrobeny z polykarbonátu. Praktickým a esteticky působícím prvkem jsou i ze strany viditelné přední směrové svítilny, zakomponované vedle světlometů. Stejně tak i zadní skupinová svítilna, v niž jsou vestavěny směrové svítilny, obrysová a brzdová světla, jakož i mlhové světlo a odrazka, zapadá harmonicky do nízké zadní stěny chráněné kompaktním nárazníkem. Palivová nádrž i náhradní kolo jsou umístěny pod podlahou. Palivová nádrž ( pod zadním sedadlem ) je v bezpečnostní zóně velmi dobře chráněná proti poškození při nárazu vozidla. Kromě vnitřního ( sklopného ) zpětného zrcátka je zvnějšku umístěno alespoň jedno další zrcátko ovládané zevnitř kabiny. Aby se využilo co nejvíce šířky vozidla, navrhli konstruktéři okna v bočních dveřích nikoliv rovná, nýbrž vydutá, válcového tvaru. Díky použité tvarované výplni se podstatně snížila tloušťka bočních dveří. Připomeňme jen, že v konstrukci vozidla je použito několik desítek plastových dílů, jejíchž hmotnost dosahuje 64,5 kg. Přední sedadla s opěrkami hlavy mají anatomický tvar. Velmi dobrý přístup k zavazadlovému prostoru umožňují vzhůru odklápěcí liché dveře. Ke komfortu přispělo umístění ovládacích prvků v dosahu řidiče, přičemž jsou ovladače vnějšího osvětlení, třírychlostního stírače a ostřikovače umístěny na sloupku řízení. Na přístrojové desce najdeme vedle běžných ukazatelů ( rychloměr, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, dálkový teploměr chladící kapaliny a kontrolní svítilny ) rovněž voltmetr a podtlakový ekonoměr. Zavazadlový prostor je o 25 procent větší než u předchozích typů vozidel Moskvič. Jeho šířka dosahuje 970 mm mezi zadními podběhy. Mezi výklenky zadních kol a stěnou karosérie jsou vytvořeny zakryté boční kapsy pro uložení malých předmětů. Zavazadlový prostor je mezi opěradlem zadního sedadla a vnitřní plochou zadní výklopné stěny zakryt poličkou.

moskvič

Pohonnou jednotkou vozidel Moskvič 2141 je buď motor UZAM-331 ( 1480 cm, 53 kW ), anebo VAZ-2106 ( 1569 cm, 59 kW ). Motor prvního typu vyrábí Ufimský motorový závod jako modernizovanou variantu pohonné jednotky určené pro původní Moskviče a má kromě dalších změn upravenou hlavu válců umožňující vrstvené spalování směsi. V obou případech je motor podélně uložen a točivý moment přenáší hnací hřídele se stejnoběžnými klouby ( přes pětistupňovou převodovku ) na přední kola. I podvozek vozidla obsahuje celou řadu moderních konstrukčních prvků, které se dosud u vozidel Moskvič nevyskytovaly. Kromě předních závěsů McPherson je to kupř. hřebenové řízení a zadní kliková náprava s příčkou - podobná jako u vozu VAZ 2108. Díky širšímu použití plastů a odlehčené konstrukci je pohotovostní hmotnost nového a tedy většího moskviče ve srovnání s původním typem prakticky stejná - 1070 kg. U nezatíženého vozidla připadá na přední kola 61,5 procent, při plně obsazeném vozidle uvádí výrobce 52,5 procent hmotnosti na přední nápravě. Nový moskvič dosahuje nejvyšší rychlosti 155 km/h a z 0 na 100 km zrychluje za 17,8 s ( s motorem UZAM-331 ) resp. za 15,5 s ( s motorem VAZ-2106 ). Příznivá je i spotřeba paliva uváděná výrobcem, a to při rychlosti 90 km/h 5,9 l/100 km, při rychlosti 120 km/h 8,0 l/100 km a při jízdě po městě 9,9 l/100 km s motorem UZAM-331. Hodnoty zjištěné s motorem VAZ se liší jen nepatrně.

Odborníci, kteří měli dosud možnost ohmatat si nový vůz z AZLK, se vesměs vyjadřují velmi pochvalně zejména o interiéru - jeho výbavě i uspořádání. Lze si jen přát, aby se Moskvič 2141, v jehož konstrukci je zakomponována celá řada moderních prvků, objevil brzy také na našem trhu.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz