Typový list automobilu Moskvič 407

zdroj: typový list Automobilu č.12 z roku 1960
vydalo: Státní nakladatelství technické literatury n.p. 1960

Moskevská automobilka malolitrážních vozů je výrobcem osvědčeného středního vozu Moskvič 407 a 407/1. Moskvič se vyrábí ve třech verzích: typ 407 je normální cestovní limuzína. Od ní je odvozen typ 423 kombi a také terénní verze, s pohonem na všechna čtyři kola. Dříve vyráběný třírychlostní typ 407 byl nahrazen čtyřrychlostním 407/1 s podstatně lepšími dynamickými vlastnostmi a zároveň s menší spotřebou paliva.

Motor

moskvič

Jak u starších typů 407, tak u nového provedení 407/1 je použit shodný čtyřdobý, benzínový, karburační motor s ventily OHV. Je moderní konstrukce, mírně podčtvercový, s vrtáním 76 mm a zdvihem 75 mm při zdvihovém obsahu válců 1358 cm3. Maximální výkon je 45 koňských sil při 4500 ot/min. Stupeň komprese je 7, maximální kroutící moment 90 Nm při 2900 ot/min. Litinový motorový blok je odlit v celku. V horní části válců, v místě největšího opotřebení, jsou zalisovány suché vložky z litiny vysoce odolné proti korozi a oděru, což značně zvyšuje trvanlivost motoru, takže zejména netrpí v obvyklé míře spouštěním za studena. Hlava válců je hliníková. Hliníkové písty mají dva těsnící kroužky a jeden stírací. Horní těsnící kroužek má pracovní plochu tvrdě chromovanou, dolní dva těsnící kroužky pocínovanou. Ocelové kované ojnice mají tenkostěnná ojniční ložiska. Horní oko ojnice má ložisko svinuté z bronzového plechu. Klikový hřídel je ocelový, kovaný, uložený na třech místech, staticky i dynamicky vyvážený. Povrch čepů je zakalen vysokofrekvenčním ohřevem, což značně zvyšuje odolnost proti opotřebení. Je nutné brát na to ohled při event. přebrušování čepů, neboť přebroušením se sejme právě tvrdá vysokofrekvenčně kalená vrstva. Výstelky ložisek se obnovují poměrně snadno, doporučuje se kontrola po 30 000 km. Vačkový hřídel je naháněn párem ozubených kol, přičemž kolo vačkového hřídele je z textolitu. Ventily jsou uspořádání OHV, umístěné v hlavě vedle sebe a šikmo skloněné. Průměr sacího ventilu je 36,5 mm, průměr výfukového 31,5 mm. Každý ventil má dvě souosé šroubovité pružiny. Ventilová sedla jsou ze žáruvzdorné litiny a jsou výměnná.

Mazání motoru je tlakové, oběžné, se zubovým čerpadlem. Čištění oleje je velmi důkladné, mazací okruh má dva čističe. V hlavní větvi olejového potrubí je hrubý lamelový čistič, jehož lamelami se pootáčí ručně vždy po skončení jízdy. Pohyb lamel však není odvozen od pohybu pedálu spojky, takže činnost filtru závisí na spolehlivé obsluze. Druhý, jemný čistič, je v pobočné větvi a má výměnné vložky. Spotřeba oleje v motoru je nepatrná, hladina se udržuje na správné výši po celé období mezi výměnami oleje. Chlazení motoru je kapalinové, přetlakové, s nuceným oběhem. Teplota chladící kapaliny je udržována na správné výši termostatem. Mimo to je před chladičem ručně ovládaná lamelová clona. Palivová nádrž je vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru. Plnící hrdlo nádrže je uprostřed, pod číslovou tabulkou. Při plnění je nutno nejdříve otevřít zavazadlový prostor, pak sklopit číslovou tabulku na držáku a potom teprve lze uvolnit uzávěr. Nádrž je tak velmi bezpečná proti krádeži pohonných hmot. Palivo dopravuje membránové, mechanicky poháněné čerpadlo s odkalovačem. Na čerpadle je páčka pro ruční předčerpání po delším odstavení vozidla z provozu.

Karburátor typu K 59 je spádový, s membránovým akceleračním čerpadlem a s mechanicky ovládaným spořičem. Škrtící klapka karburátoru je ovládaná od pedálu bowdenem, což činí převod poněkud pružný. Bowden lze poměrně jednoduše v odborné opravně nahradit táhlem. Sytiče je třeba užívat opatrně, motor se snadno přesycuje. Čistič vzduchu je kombinovaný, olejový s kapronovou vložkou v nerozebíratelné části čističe, která se během provozu nevyměňuje ani nevypírá. Sací potrubí je hliníkové, se samočinně regulovaným ohříváním horkou vodou. Výfukové potrubí je ze šedé litiny. Elektrické příslušenství je na napětí 12 V. \rozdělovač má jak odstředivý, tak i podtlakový regulátor bodu zážehu s ruční korekcí podle oktanového čísla použitého paliva. Akumulátor má kapacitu 42 Ah, 12 V. Ukostřen je plus pól. Výborně je tlumen hluk jak sání, tak výfuku. Chod motoru je neobyčejně klidný i při vysokých otáčkách. Motor je konstruován na automobilový benzín oktanového čísla 72. Palivo vyššího oktanového čísla je výhodou.

Převodná ústrojí

Spojka je suchá, jednokotoučová, s tlumičem torzního kmitání. Vůle pedálu spojky ( mrtvý chod ) je 32 až 40 mm. Jediným podstatným rozdílem mezi Moskvičem 407 a 407/1 je převodovka. Moskvič 407 je třírychlostní, Moskvič 407/1 čtyřrychlostní. Třírychlostní převodovka má II. a III. rychlostní stupeň synchronizován. Čtyřrychlostní má II., III. a IV. rychlostní stupeň synchronizován. U čtyřrychlostní převodovky funguje synchronizace velmi dobře. Model 407/1 má též výhodnější dynamické vlastnosti než 407. Z 0 na 100 km/h při použití všech rychlostních stupňů zrychluje typ 407 za 35 vteřin, kdežto 407/1 za 26 vteřin. Při zařazení třetí rychlosti dosahuje 407/1 největší akcelerace mezi 50 a 80 km/h, tj. v nejpoužívanějším rozsahu rychlostí. Základní spotřeba Moskviče je 9,5 l na 100 km. Je důležité pamatovat, že spotřeba závisí do velké míry na způsobu jízdy - za předpokladu, že vůz je správně seřízen a v bezvadném stavu. Pozvolným přidáváním plynu a důkladným využíváním setrvačnosti lze spotřebu snížit. Zkušenosti ukazují, že celkové provozní náklady tohoto vozu jsou poměrně nízké dík spolehlivosti šasi, takže spotřeba poněkud vyšší než u našich čtyřsedadlových vozů se v nákladech projevuje malou měrou.

Podvozek

Rám je součástí samonosné karosérie. Zavěšení předních kol je nezávislé, vypružení šroubovitými pružinami. Zadní náprava je tuhá, vypružená podélnými půleliptickými listovými pružnicemi. Zachycují suvnou i brzdnou reakci. Vpředu i vzadu jsou kapalinové, dvojčinné, teleskopické tlumiče vypružení. Přední náprava je opatřena torzním stabilizátorem. Vůz se v zatáčkách naklání v přijatelné míře, přes vysoké těžiště. Řízení je velmi přesné. Převod globoidním šnekem s dvojitou kladkou má ve střední poloze převod 1:17, jaký je obvyklý u velkých automobilů.Přes tento vysoký převod se volant vrací samočinně do střední polohy. Vozidlo má velmi účinné hydraulické brzdy, s měkkým a progresivním účinkem. Na předních kolech jsou obě čelisti náběžné. Průměr všech brzdových válečků vpředu i vzadu je 22 mm, jsou tedy vzájemně výměnné.

Karosérie

Karosérie je ocelová, pontonová s náznaky zadních blatníků, uzavřená, čtyřdveřová. Chromování částí je, jako u všech sovětských vozů, vynikající kvality. Vnitřní prostor je velice pohodlně uspořádán. K příjemné jízdě přispívá měkké čalounění. Vůz je větrán přes topidlo, vyklápěcími trojúhelníkovými okénky a spouštěcími okny ve všech čtyřech dveřích. Topení je velmi účinné, proudění ohřátého vzduchu je podporováno elektrickým ventilátorem. Velkou výhodou je standardní lůžková úprava sedadel. Vybavení vozu je na vysoké úrovni. Přístrojová deska má všechny potřebné přístroje, schránku na drobnosti, a dokonce i standardně montovaný velice dobrý rozhlasový přijímač. Blikače jsou opatřeny praktickým automatickým vypínáním. Zpětné zrcátko je antireflexní. S vozem dodávaná souprava nářadí je velmi rozsáhlá. Zvláštností jsou stěrače mechanicky poháněné od vačkového hřídele motoru.

Vůz Moskvič 407 a zvláště pak 407/1 je vynikající rodinný cestovní vůz. Životnost motoru, jakož i všech funkčních částí je vysoká. Velká světlost vozu ( 200 mm ) je výhodou, zejména na podřadných silnicích. Naklánění vozu je díky torznímu stabilizátoru a pevné zadní nápravě omezeno na přijatelnou míru navzdory vysokému těžišti. Přínosem je dobrý přehled vozovky a výborná průjezdnost terénem i hlubokým sněhem. Zavazadelník je prostorný, uložení záložního kola je praktické. Motor se spolehlivě spouští i za značně nízkých teplot. S ohledem na vysokou provozní spolehlivost a nízké udržovací náklady tohoto vozu nelze považovat jeho spotřebu paliva za nepřiměřenou. Značnou předností Moskviče je jeho velká rezerva výkonu, která mu dává výborné jízdní vlastnosti, zvláště pak výbornou akceleraci i stoupavost a která je jednou z příčin spolehlivosti celého vozidla.

Závěrem

Osobní vůz Moskvič je spolehlivý, trvanlivý rodinný automobil, schopný provozu za nejtěžších silničních a klimatických podmínek. Jeho motor má dostatečný přebytek výkonu pro časté jízdy v hornatých krajinách i pro akceleraci v hustém provozu. Vlastní konstrukce motoru odpovídá nejmodernějším poznatkům, takže zaručuje trvanlivost i poměrně snadné opravy. Také povrchová úprava modelu 407/1 je velice trvanlivá, zvláštní péče byla věnována chromovaným součástem. Jak vyplývá z technických ukazatelů, jde o jeden z nejlepších automobilů na našem trhu. Tuto skutečnost potvrzují mnozí majitelé tohoto vozu, kteří soudí podle provozních zkušeností a nikoli podle vnějšího vzhledu.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz