zdroj: Svět motorů
Moskevská továrna maloobsahových automobilů přistupuje k výrobě nového osobního automobilu Moskvič - 402. V konstrukci nového modelu jsou zahrnuty požadavky spotřebitelů, založené na zkušenostech s používáním automobilu Moskvič, a také nejnovější poznatky konstrukce automobilů. Charakteristickými rysy nového automobilu jsou zvýšené pohodlí, díky zvětšení vnitřního prostoru karosérie, ulehčení řízení, zvětšení stability a plynulostí jízdy, zavedení doplňkového vybavení atd.
Vnější tvar automobilu, zejména jeho karosérie, je postavena v souladu s perspektivami rozvoje konstrukce karosérií, a je zbavena dočasných módních prvků a přílišného počtu chromovaných okras. Užitý bokorys karosérie umožnil dosáhnout zlepšeného výhledu ( výbornou viditelnost semaforů, vozovky a pravého předního blatníku, dobrý kruhový výhled ) a také zabezpečit při nevelké celkové výšce automobilu dostatečně velké výškové rozměry vnitřního prostoru karosérie a vytvořit prostorný kufr pro zavazadla.
Uvádíme základní parametry automobilu:
Automobil je poháněn čtyřdobým, benzínovým, spádovým motorem o výkonu 35 k, kterého bylo dosaženo díky nové konstrukci bloku válců, zvětšenému vrtání válců na 72 mm, novým tvarem spalovacího prostoru, zvýšením kompresního stupně, novým sacím potrubím a zvětšenými sacími ventily. Válce motoru mají krátké, suché vložky z antikorosní litiny, což činí blok motoru velmi odolným proti opotřebení. Aby byla zvýšená odolnost součástí motoru, je do mazací soustavy kromě jemného čističe zaveden hrubý čistič oleje a v klikových čepech klikového hřídele je zřízen speciální kalojem. Průměry hlavních a klikových čepů klikového hřídele, který má protizávaží, jsou zvětšeny. Kliková a hlavní ložiska klikového hřídele mají bimetalové, tenkostěnné, vzájemně vyměnitelné ložiskové pánve. K čištění vzduchu nasávaného přes karburátor slouží čistič vzduchu inerčně-kontaktního typu s olejovou lázní a kapronovou filtrační vložkou. Nucené odsávání plynu z klikové skříně se děje trubkou, spojující odvzdušňovací otvor klikové skříně v motoru s čističem vzduchu. Způsob chlazení motoru je vodní, nucený, uzavřený. Cirkulací chladící tekutiny obstarává odstředivé čerpadlo, připevněné na přední čelní ploše bloku válců. Hřídel oběžného kola čerpadla je utěsněn volně se pohybující ucpávkou. Čtyřlopatkový větrák je připevněn na hřídeli oběžného kola čerpadla. Dynamo je upevněno po levé straně motoru. Vodní čerpadlo s větrákem a dynamo jsou poháněná klínovým řemenem od řemenice na klikovém hřídeli. Zátka lamelového chladiče má systém ventilů, umožňující o něco zvýšit tlak a tedy i bod varu. Kromě regulování termostatem se může teplota chladící tekutiny regulovat ručně žaluzií, která je před chladičem. Ke kontrole teploty chladící tekutiny slouží teploměr, zamontovaný na přístrojové desce, který ukazuje teplotu tekutiny v hlavě bloku. Při vytápění karosérie a ohřívání ochranného předního skla se využívá tepla chladící tekutiny v hlavě bloku, odkud se tekutina dostává do topného tělesa, potom vtéká do dolní nádrže chladiče motoru. V létě se přívod vody do topného tělesa uzavírá speciálním ventilem.
Karburátor je svislý, spádový, s obohacovačem směsi a spořičem. Benzínové čerpadlo je membránové, má pohon od vačkového hřídele motoru a ruční páčkou. Rozdělovač je opatřen automatickými ( odstředivým a podtlakovým ) regulátory předstihu. Kroutící moment motoru se převádí na převodovku jednodiskovou, suchou spojku. Mechanismus spojky je charakterizován užitím břitových uložení pro vypínací páky, upevněním třecích obložení k hnanému disku přes vložené pružné lamely a ventilací v krytu spojky. Skříň spojky je odlita z hliníkové slitiny. Převodovka je třístupňová, s řadící pákou, umístěnou na sloupku řízení. Druhý a třetí převodový stupeň je opatřen synchronizací. K zadní části převodovky je připevněn nástavek s kluzným drážkovým spojením kloubového hřídele. Kardanův hřídel je otevřený, trubkový se dvěma klouby na koncích, nemá obvyklé drážkové spojení v části mezi klouby díky nástavku na převodovce. Zadní most má stálý převod, upevněný na nástavci tohoto mostu. Hřídele kol zadního mostu s přírubami dovolují sejmout brzdové bubny lehko, bez pomocí stahováku. Zadní pérování má prýžovokovové klouby a působí spolu s teleskopickými dvojčinnými tlumiči. Tlumiče jsou umístěny šikmo, aby se co nejvíce zvýšila stabilita automobilu. Přední pérování je dělené, vinutými pružinami, s příčným uložením pák, a bezčepové. Funkci chybějících čepů nahrazují dva klouby, spojující současně otočné čepy předních kol s pákami pérování. Tlumiče předního pérování jsou rovněž teleskopické, dvojčinné a jsou umístěny v ose pružin. Ke zvýšení úhlové tuhosti je v předním pérování tyčový stabilisátor, spojený s dolními pákami pérování. Řízení má tyto hlavní části: globoidní šnek a dvojitou kladku. Tyče řízení mají celkem čtyři stejné klouby a jsou uloženy za příčnými pákami předního pérování. Volant je dvouramenný. Přístrojová deska je snadno přehledná. Pro usnadnění používání houkačky má spínač houkačky tvar polokruhu, upevněného pod volantem. U ramena volantu je v horní části sloupku řízení páčka směrovek s mechanismem automatického vypínání, působícím po zabočení. Tento mechanismus, elektrický kabel, vedoucí k němu i ke spínači houkačky, jakož i řadící páka, jsou uzavřeny ve společném krytu, který obepíná sloupek volantu. Brzdový systém je kapalinový. Čelisti předních brzd jsou plovoucí a každá má svůj hydraulický válec. Ruční brzda působí pouze na zadní kola prostřednictvím mechanického ovládání, spojujícího zadní brzdy s ruční pákou, umístěnou vpravo od sloupku volantu.
Karosérie automobilu je celokovová, bezrámová, čtyřdveřová. Přední a zadní skla jsou zaoblená a umožňují dobrý výhled a dodávají automobilu charakteristické rysy. V přístrojové desce jsou: ampérmetr, ukazatel hladiny benzínu, tachometr, manometr tlaku oleje, teploměr chladící tekutiny, dvourozsahový radiopřijímač, popelník a skříňka pro drobné věci. Jsou tam také rozloženy všechny páčky a spínače ovládání. Automobil má mechanicky ovládaný stírač a mechanismus, který automaticky nastavuje stírací raménko do základní polohy. Dále má automobil topné těleso a zahřívač předního ochranného skla, protisluneční štítky, zpětné zrcátko, sklopná opěradla předních sedadel na obě strany, stropní světlo a zavazadlový prostor s víkem, odjišťujícím se z vnitřku karosérie. Vnitřní koncepce karosérie dovoluje pohodlně usadit řidiče a cestující. všechny čtyři dveře mají vnější pevné kliky s tlačítkovým ovládáním zámků. Zavírání dveří zevnitř se děje otočením vnitřních klik. Víko zavazadlového prostoru se také otevírá klikou, která je umístěna po pravé straně zadního sedadla. Vnitřek karosérie se větrá jak otočnými větracími okénky a bočními spouštěcími okny, tak i přes systém topného tělesa, který je v letní době uzavřen kohoutkem. Opěradla předních sedadel je možno sklápět vpřed i vzad, aby při dlouhotrvajících a dálkových jízdách se dalo sedadel využít jako lůžek. Zavazadlový prostor je objemný, vybavený koberečkem a konsolou pro upevnění náhradního kola. Benzínová nádrž je pod podlahou zavazadlového prostoru. Její hrdlo prochází zvláštním obalem, zabraňujícím pronikání zápachu benzínu do prostoru karosérie, a vychází do střední části zadní stěny karosérie. Hrdlo benzínové nádrže se zakrývá číslovou tabulkou, upevněnou na pružinovém kloubu. V horní části zadních blatníků jsou koncová světla, z nichž každé má tři části, horní - ukazující směr, střední - brzdové, a spodní - obrysové. Na všechny velké i základní panely karosérie, kromě laku, se nanáší tmel, který nejen odhlučňuje, ale i chrání před korozí. V budoucnu se počítá s tím, že celá karosérie se před nalakováním podrobí chemickému protikoroznímu procesu.
( Překlad článku A. F. Andronova, otištěného v časopisu - Automobilnaja i traktornaja promyšlennost. )