Jaký bude Moskvič 412?

zdroj: Svět motorů
podle předlohy: Za Ruljem

O dalším vývoji sovětského automobilu Moskvič, o jeho nejnovějším modelu Moskvič 412 jsme přinesli zprávu již v č.23 loňského Světa motorů. Nyní víme o něm opět něco více. Hlavní a skutečně zásadní novinkou, je jeho nový motor, který dosahuje jak v konstrukci, tak ve výkonu světové technické úrovně. Vyrábí jej pro dva závody, z nichž budou vycházet nové Moskviče- v Moskvě a v Iževsku - Ufímský motorový závod v Ufě.

Moskvich

Nový motor se představuje těmito hlavními charakteristikami : Půldruhalitrový řadový hliníkový čtyřválec s pětiložiskovým klikovým hřídelem, s rozvodem OHC, s výkonem 75 k, o váze 115kg, je umístěn vpředu s válci skloněnými vpravo o 20°. A nyní jeho podrobný popis. Blok válců, přední víko, olejová vana, hlava i ventilový kryt jsou z hliníkové slitiny, blok má litinové vložené válce. Klikový hřídel je uložen v pěti ložiskách a jeho střední ramena jsou prodloužena ve vyvažovací protizávaží. Ventily jsou napříč umístěné a skloněné v polokulových kompresních prostorech: otvírají je vahadla a jediný centrální váčkový hřídel v hlavě, zavírají je dvojité vinuté pružiny. Váčkový hřídel je poháněn dvojitým válečkovým řetězem s napínačem. Zápalnou směs dodává dvojitý karburátor K- 126 H se suchým čističem vzduchu. Část sacího potrubí pod karburátorem je ohřívána horkou vodou a ohřívání automatický reguluje zvláštní obtokový ventil v termostatu chlazení: při plně prohřátém motoru se ohříváni směsi přeruší, takže se nesnižuje plnění válců. Výfukové potrubí je pro každý válec samostatné a jednotlivé větve se spojují až u příruby výfukové trouby. V mazacím systému je zařazen velký plnoprůtokový, na povrchu hustě žebrovaný čistič oleje s přepouštěcím přetlakovým ventilem. Chlazení oleje doplňuje i bohaté boční a spodní vnější a vnitřní žebrování rozšířené olejové vany. Chlazení je termosyfonové, teplota chladicí kapaliny se reguluje jednak termostatem a ručně ovládanou dečkou chladiče, jednak čtyřlopatkovým větrákem z plastické hmoty, automaticky zapínaným při teplotě kapaliny 70°C a vypínaným při teplotě 95°C elektromagetickou spojkou v hlavě větráku, ovládanou tepelným relé. Karburátor, sací potrubí, palivové čerpadlo, alternátor a spouštěč jsou umístěny na levém boku motoru, výfukové potrubí na pravém boku, vpředu jsou pohony rozdělovače, rozvodu palivového a olejového čerpadla a olejový čistič.

Moskvich

Technická data motoru jsou : vrtání a zdvih 82 X 70 mm, celkový zdvihový objem 1480 cm3; stupeň komprese 8,8, největší výkon 75k při 5800 ot/min, největší točivý moment 11,3 kpm při 3400 ot/min, palivo s oktanovým číslem 93. Méně můžeme zatím říci o dalších skupinách podvozku a o karosérii. Spojka je pouze rozměrově přizpůsobena pro přenos většího momentu, ale převodovka má všechny dopředné stupně synchronizované a krátkou řadicí páku uprostřed na podlaze. Pérování se v zásadě nemění, má dojít k použití větších tlumičů, a také pneumatiky mají být širší než u modelu 408 : rozměr 6,45-13. Brzdy mají být v sériové výrobě dvouokruhové, případně s podtlakovým posilovačem. Podstatně se mají snížit nároky na běžnou údržbu odstraněním mazacích míst, polyamidovými pánvemi a spékanými vložkami  s trvalou tukovou náplní ve všech kloubech řízení a v kulových kloubech rejdových čepů kol.

Nápadným vnějším poznávacím znakem proti Moskviči 408 jsou obdélníkové světlomety ( převzaté z vozů Wartburg 353 ) umístěné v nové řešené jednodušší i nižší masce a opatřené vnější regulaci sklonu. Nové jsou též zadní skupinové svítilny se zpětnými světlomety, zadní blikače a postranní parkovací svítilny na zadních sloupcích. Nemůžeme dosud v plném rozsahu posoudit úpravy přístrojů a elektrického příslušenství, nově tvarovaných sedadel a kvalitu potahů a čalounění, ani zda a jak se na novém modelu v jeho konečné sériové podobě projeví různé, nyní ve světě a zejména v USA zaváděné bezpečnostní normy a opatření ke zvýšení vnitřní bezpečnosti karosérie. Lze však již nyní říct, že provedené změny a úpravy, zejména použití velmi moderního motoru, dávají předpoklad pro vyřešení velké části připomínek k modelu 408 a pro podstatné zvětšení dynamiky vozidla. Model Moskvič 412 je prozatím určen pro sovětský trh a k nám se ( přinejmenším v r. 1968 ) nebude dovážet. Dotazy o dodávkách jsou tedy bezpředmětné.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz