zdroj: Svět motorů
text napsal: František Heřmanský - ve
spolupráci s ÚSMD Praha
Sovětský automobilový průmysl se na světové výstavě v Bruselu představil s několika novými modely automobilů. Jedním z vystavovaných exponátů byl automobil Moskvič 407. Jelikož se k nám bude v druhé polovině příštího roku dovážet, přinášíme jeho podrobnější popis spolu s výsledky silničních zkoušek, které se konaly u nás.
Moskvič 407 je čtyřdveřová, čtyřsedadlová limuzína s celokovovou, samonosnou karosérií. V zadní části vozidla je velký zavazadlový prostor s odděleným místem pro záložní kolo a potřebnou výstroj. Vnitřní vybavení karosérie je bohaté. Sedadla lze snadno přizpůsobit ke spaní. Teplovodní vytápění automobilu lze regulovat. Podstatnou změnou na tomto typu proti typům předcházejícím je nový motor s rozvodem OHV.
TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA AUTOMOBILU:
Počet míst (včetně řidiče) | 4 |
Délka vozidla | 4050 mm |
Šířka vozidla | 1540 mm |
Výška vozidla | 1560 mm |
Rozvor | 2370 mm |
Rozchod | 1220 mm |
Světlá výška | 200 mm |
Poloměr otáčení | 6 m |
Suchá váha vozidla | 910 kg |
Maximální rychlost | 115 km/h |
Palivo | benzín s okt. číslem 72 |
Motor:
Počet válců |
4 |
Vrtání, zdvih |
76x75 mm |
Obsah válců |
1360 cm3 |
Stupeň komprese |
7 |
Maximální výkon |
45 k při 4500 ot/min |
Max. točivý moment |
8,8 kgm při 2600 ot/min |
Spotřeba paliva |
230 g/k/h |
Ventilový rozvod |
OHV - visuté ventily |
Karburátor |
Spádový, typ K-44 |
Chladící systém |
Vodní s nuceným oběhem, |
Převodová ústrojí:
Spojka |
Suchá, třecí, jednokotoučová |
Převodovka |
Mechanická, třístupňová, druhý a třetí stupeň synchronizovány. Řadící páka pod volantem |
Převodové stupně |
1.-3,53; 2.-1,74; 3.-1,00; zpětný chod - 4,61 |
Stálý převod |
kuželový, s převodem 5,14 |
Diferenciál |
kuželový se dvěma satelity |
Pneumatiky |
nízkotlaké 5,60 - 15 |
Pérování:
Přední náprava |
dělená, vinuté pružiny, kapalinové teleskopické tlumiče, torsní stabilisátor |
Zadní náprava |
tuhá, půleliptická devítilistová podélná péra, kapalinové teleskopické tlumiče |
Brzdy:
Nožní |
kapalinová, působí na všechna kola |
Ruční |
mechanická, působí na zadní kola |
Akumulátor |
12 V, + pol ukostřen |
Pořadí zapalování |
1, 3, 4, 2 |
Náplně a obsahy:
V zadní části karosérie pod zavazadlovým prostorem je umístěna palivová nádrž na 35 litrů benzínu. Chladící systém motoru obsahuje 7,5 litru vody. Mazací systém motoru má náplň 4,8 litru motorového oleje, zatím co převodovka má obsah 0,8 litru a rozvodovka 1,2 litru převodového oleje.
Seřizovací a provozní údaje:
Vůle mezi vahadly a ventily má být u sacích ventilů 0,15 a u výfukových ventilů 0,20 mm při studeném motoru. Tlak oleje v motoru 2,0 kg/cm2. Provozní teplota vody se má pohybovat od 80° C do 100° C. Vůle doteků v přerušovači 0,35 - 0,45 mm. Pneumatiky hustit na tlak 1,7 kg/cm2 vpředu i vzadu. Sbíhavost předních kol má být 2 ± 0,5 mm.
Silniční zkoušky:
Na žádost Motokovu se ve Výzkumném ústavu dopravním vykonaly s automobilem Moskvič 407 silniční zkoušky. Všechny zkoušky se konaly s plně vytíženým vozidlem.
Váhy a rozložení vah:
Užitečné zatížení automobilu bylo stanoveno jako pro čtyřsedadlové vozidlo 350 kg; tj. pro 4 osoby po 75 kg a 50 je počítáno pro zavazadla. Pohotovostní váha činí 993 kg, z čehož připadá na přední nápravu 558 kg (55%) a na zadní nápravu 455 kg (45%). Celková váha vozidla je 1343 kg, z toho připadá na přední nápravu 670 kg (50%), na zadní nápravu 673 kg (50%).
Úchylka ukazatele rychlosti:
Údaj rychloměru |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
Skutečná rychlost |
38 |
47 |
57 |
68 |
79 |
90 |
100 |
Úchylka v % |
5 |
6 |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
Spotřeba paliva při rovnoměrném pohybu na rovině:
Pro stanovení základní normy spotřeby se měřila spotřeba paliva na betonové vozovce v úseku zkušební dráhy u Měchenic. Pro automobil Moskvič 407 je předepsán benzín s oktanovým číslem 72. Spotřeba se proto měřila dvakrát. V daném diagramu spotřeby znázorňuje čárkovaná křivka spotřebu při použití benzínu B 63 (dosud běžně používaný druh benzínu) a plná křivka při použití benzínu B 70 (Speciál) ukazuje, že s rostoucími otáčkami motoru je provoz ekonomičtější. Při všech dalších měření byl použit benzín B 70. Základní norma spotřeby, stanovená podle ČSN 30 0510, je pro Moskviče 407 - 9,0 litrů/100km. Spotřeba paliva na letmém kilometru činí při rychlosti 40 km/h - 6,9 l/100km; při 60 km/h - 7,4 l/100km při 80 km/h - 8,3 l/100km; při rychlosti 100km/h - 11,6 l/100 km. Spotřeba paliva při chodu motoru na prázdno byla při nejnižších otáčkách 0,36 l/h.
Provozní spotřeba paliva:
Provozní spotřeba paliva se měřila v rovinném terénu na silnici Praha-Poděbrady mezi kilometrem 10-35 a v kopcovitém terénu na silnici Praha-Benešov mezi kilometrem 8-33. Na značně frekventované poděbradské silnici byla naměřena spotřeba při technické rychlosti 75 km/h - 8,9 l/ 100 km; při technické rychlosti nad 75 km/h byla spotřeba nad 11,1 l/100 km. Na benešovské silnici činila spotřeba při technické rychlosti 49,4 km/h - 8,7 l/100 km; při technické rychlosti 59,7 km/h - 9,6 l/100 km. Dále se měřila spotřeba v městském provozu, ve středu Prahy na frekventovaném okruhu, 10 km dlouhém. Při technické rychlosti 22,2 km/h byla spotřeba 14 l/100 km. Při všech provozních měření se dbalo na dodržování dopravních předpisů.
Zrychlení vozidla na rovině:
Na zkušebním úseku se měřilo zrychlení s pevným startem a s postupným řazením převodových stupňů. Druhé měření představuje zrychlení s letmým startem. Pro zjištění správného technického stavu podvozku byl byl měřen dojezd vozidla. Dráha dojezdu z rychlosti 60 km/h byla 590 m.
Závěr:
Automobil Moskvič 407 je svými vlastnostmi vhodný pro turistiku a delší cestování. Umožňuje to nově konstruovaný typ výkonného motoru, vnitřní vybavení karosérie, celková stavba automobilu. Světlá výška 200 mm dovoluje jízdu v terénu bez obav, že by vozidlo uvázlo. Vozidlo má účinné brzdy, v předních kolech jsou obě čelisti náběžné, brzdná dráha z rychlosti 40 km/h činí 11,5 m. Akcelerační schopnosti, stabilita při najíždění do zatáček umožňuje vysoké cestovní rychlosti při pohodlné a příjemné jízdě.