zdroj: Svět motorů
Nejrozšířenější zahraniční vůz na našem trhu, Moskvič 407, bude letos nahrazen modelem 403. Nový model má v porovnání s dosavadním některá zlepšení, i když v zásadě jde pouze o menší změny. Moskvič 403 tak tvoří mezi typ na cestě k novému, od základu změněnému typu 408, jehož výrobu Moskevský závod malolitrážních automobilů již delší dobu připravuje. Podle dosud dostupných podkladů jsou na voze Moskvič 403 oproti dosavadnímu typu níže uvedené změny:
Tvar karosérie zůstává stejný. Změněná je maska chladiče,
která je oproti dosavadní širší, takže zasahuje i do boku blatníků, a má
změněný vzor chromovaného mřížoví. Přední blikací svítilny obepínají
postranní hrany masky. Vozy budou pouze jednobarevné, což odpovídá
dnešnímu evropskému trendu, proto budou změněny i boční okrasné lišty
tak, že uprostřed boční stěny vytvářejí úzký pruh, který bude nastříkán
jinou barvou než celá karosérie. Po technické stránce jsou největší
změny v zavěšení předních kol, v řízení, v ovládání ústrojí převodovky,
spojce a brzdách. Tyto skupiny jsou překonstruovány. Zavěšení kol je
zesíleno, především obě trojúhelníková výkyvná ramena, vinuté pružiny a
jimi procházející teleskopické tlumiče zůstávají beze změny. Nové jsou
veškeré páky i kloubové spoje. U modelu 407 se odklon kol seřizoval
výstředným pouzdrem čepu nápravy, kdežto u nového modelu se mění
vymezovacími podložkami na horním závěsném rameni. Nové zavěšení si
vyžádalo pochopitelně i změnu přední nápravnice.
Nový volant -
moderního tvaru se zapuštěnou hlavou - má kontaktní kruh houkačky místo
dosavadního polokruhu. Hřídel volantu prochází trubkou, která přenáší
pohyb řadící páky ( umístěné stejně jako u předchozího modelu pod
volantem ) na řadící objímku s pákou a táhly, která ovládají řadící
ústrojí převodovky. Model 407 měl hřídel řadící páky uložený vedle
hřídele volantu. Mechanické ovládání spojky je nahrazeno hydraulickým,
takže na příčné stěně za motorem je vedle vyrovnávací nádržky brzdové
kapaliny druhá vyrovnávací nádržka hydraulického ovládání spojky.
Směrovky, zapojované u modelu 407 malou páčkou na horní části hlavy
volantu, jsou u modelu 403 ovládány dnes nejběžnějším způsobem, tj.
delší páčkou na levé straně pod volantem. Model 407 měl jedinou
asymetrickou spojovací tyč řízení, kdežto pákoví modelu 403 je
symetrické, s dlouhou střední spojovací tyčí, na kterou jsou na obou
vnějších koncích kulovými klouby připojený krátké seřiditelné řídicí
tyče s levo- a pravotočivým závitem. Sbíhavost předních kol zůstává
nezměněná, 1,5 - 2,5 mm, odklon kol je 0°45' ±
30'. Nově jsou udávány ostatní hodnoty geometrie řízení, které u
předchozího modelu chyběly: záklon čepu je 0°50' ±
1°, příklon čepu 0°40' ±
30'. Model 407 měl stejný rozchod předních i zadních kol - 1220
milimetrů. U modelu 403 se změnil rozchod předních kol na 1225 mm,
zadních na 1280 mm.
Motor ve své podstatě není změněn, až na hrubý
čistič oleje, uložení bloku a na přívodní hadici vzduchu ke karburátoru.
Zmodernizováno je uchycení všech pedálů, které jsou zavěšené. Značně
změněné je ústrojí nožní i ruční brzdy. Hlavní brzdový válec tvoří celek
s průhlednou zásobní nádržkou - u předchozího modelu byla nádržka
oddělená. Všechny brzdy mají samočinné seřizovače. Malé změny doznaly
chladič a clona chladiče. Omývač skla, kterým je Moskvič 403 vybaven,
jistě uvítá každý z majitelů tohoto vozu. Dovoz nového typu 403 bude
zahájen ve 2. čtvrtletí t.r.
Dr. Bruno Šteiner