Moskvič 403

zdroj: Svět motorů

Nejrozšířenější zahraniční vůz na našem trhu, Moskvič 407, bude letos nahrazen modelem 403. Nový model má v porovnání s dosavadním některá zlepšení, i když v zásadě jde pouze o menší změny. Moskvič 403 tak tvoří mezi typ na cestě k novému, od základu změněnému typu 408, jehož výrobu Moskevský závod malolitrážních automobilů již delší dobu připravuje. Podle dosud dostupných podkladů jsou na voze Moskvič 403 oproti dosavadnímu typu níže uvedené změny:

moskvič 403

Tvar karosérie zůstává stejný. Změněná je maska chladiče, která je oproti dosavadní širší, takže zasahuje i do boku blatníků, a má změněný vzor chromovaného mřížoví. Přední blikací svítilny obepínají postranní hrany masky. Vozy budou pouze jednobarevné, což odpovídá dnešnímu evropskému trendu, proto budou změněny i boční okrasné lišty tak, že uprostřed boční stěny vytvářejí úzký pruh, který bude nastříkán jinou barvou než celá karosérie. Po technické stránce jsou největší změny v zavěšení předních kol, v řízení, v ovládání ústrojí převodovky, spojce a brzdách. Tyto skupiny jsou překonstruovány. Zavěšení kol je zesíleno, především obě trojúhelníková výkyvná ramena, vinuté pružiny a jimi procházející teleskopické tlumiče zůstávají beze změny. Nové jsou veškeré páky i kloubové spoje. U modelu 407 se odklon kol seřizoval výstředným pouzdrem čepu nápravy, kdežto u nového modelu se mění vymezovacími podložkami na horním závěsném rameni. Nové zavěšení si vyžádalo pochopitelně i změnu přední nápravnice.
Nový volant - moderního tvaru se zapuštěnou hlavou - má kontaktní kruh houkačky místo dosavadního polokruhu. Hřídel volantu prochází trubkou, která přenáší pohyb řadící páky ( umístěné stejně jako u předchozího modelu pod volantem ) na řadící objímku s pákou a táhly, která ovládají řadící ústrojí převodovky. Model 407 měl hřídel řadící páky uložený vedle hřídele volantu. Mechanické ovládání spojky je nahrazeno hydraulickým, takže na příčné stěně za motorem je vedle vyrovnávací nádržky brzdové kapaliny druhá vyrovnávací nádržka hydraulického ovládání spojky. Směrovky, zapojované u modelu 407 malou páčkou na horní části hlavy volantu, jsou u modelu 403 ovládány dnes nejběžnějším způsobem, tj. delší páčkou na levé straně pod volantem. Model 407 měl jedinou asymetrickou spojovací tyč řízení, kdežto pákoví modelu 403 je symetrické, s dlouhou střední spojovací tyčí, na kterou jsou na obou vnějších koncích kulovými klouby připojený krátké seřiditelné řídicí tyče s levo- a pravotočivým závitem. Sbíhavost předních kol zůstává nezměněná, 1,5 - 2,5 mm, odklon kol je 0°45' ± 30'. Nově jsou udávány ostatní hodnoty geometrie řízení, které u předchozího modelu chyběly: záklon čepu je 0°50' ± 1°, příklon čepu 0°40' ± 30'. Model 407 měl stejný rozchod předních i zadních kol - 1220 milimetrů. U modelu 403 se změnil rozchod předních kol na 1225 mm, zadních na 1280 mm.
Motor ve své podstatě není změněn, až na hrubý čistič oleje, uložení bloku a na přívodní hadici vzduchu ke karburátoru. Zmodernizováno je uchycení všech pedálů, které jsou zavěšené. Značně změněné je ústrojí nožní i ruční brzdy. Hlavní brzdový válec tvoří celek s průhlednou zásobní nádržkou - u předchozího modelu byla nádržka oddělená. Všechny brzdy mají samočinné seřizovače. Malé změny doznaly chladič a clona chladiče. Omývač skla, kterým je Moskvič 403 vybaven, jistě uvítá každý z majitelů tohoto vozu. Dovoz nového typu 403 bude zahájen ve 2. čtvrtletí t.r.

Dr. Bruno Šteiner


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz