zdroj: Svět motorů
text napsal: Jan Tuček
Automobilová továrna v Iževsku je známá především svým typem Iž-2125 ( pětidveřové polokombi se splývavou zádí a variabilním zavazadlovým prostorem, odvozené z typu Moskvič-Iž 412 ), ale výrobní program tohoto podniku je bohatší.
Kromě sedanů Moskvič-Iž 412 a již zmíněných vozů Iž-2125 totiž v Iževsku produkují i lehké užitkové vozy - dodávky a pikapy na podvozku čtyřistadvanáctky. Výroba těchto vozů není ani zdaleka zanedbatelná, vždyť každoročně opouští Iževsk více než 50 tisíc těchto užitečných automobilů, které si získaly popularitu v mnoha sovětských městech. Starší z obou vozů je dodávkový automobil Iž-2715, který se vyrábí už od roku 1972.
Přední část tohoto dodávkového vozu je až na malé odlišnosti shodná s typem Moskvič-Iž 412, kabina je ovšem určena pouze pro dvě osoby - pro řidiče a spolujezdce. Za kabinou najdeme krabicovou skříňovou nástavbu o objemu 2,6 m3 přístupnou odzadu dvoukřídlými dveřmi. Při obsazení dvěma osobami smí tento automobil, jehož pohotovostní hmotnost nepřevyšuje 1 100 kg, přepravovat ještě 350 kg nákladu.
Iž-2715 je dlouhý 4 138 mm, široký 1 600 mm a vysoký 1 720 mm ( rozvor náprav 2 410 mm zůstal pochopitelně zachován ). Ve standardním provedení jej pohání známý kapalinou chlazený čtyřválec OHC o objemu 1 478 cm3, dodávaný do Iževska stejně jako do moskevské továrny AZLK z motorářského kombinátu v Ufě. Při výkonu motoru 51,5 kW ( 70 koní ) DIN dosahuje Iž-2715 největší rychlosti 120 km/h a podle údajů výrobce spotřebuje při ustálené rychlosti 80 km/h průměrně 9,2 litrů paliva na 100 km jízdy.
Kromě základního provedení existují další modifikace této dodávky - vyrábí se např. v úpravě pro rozvoz pečiva, lahůdek, nechybí ani varianta s izotermickou skříní a konečně řada těchto automobilů nachází uplatnění i v provedení pro sovětské pošty. Popularitu si Iž-2715 získal i díky tomu, že se pravidelně objevuje jako servisní automobil továrního soutěžního týmu z Iževska.
Od roku 1974 se v Iževsku vedle dodávek Iž-2715 vyrábějí i pikapy Iž-27151 ( srovnáme-li výrobu obou vozů, vychází nám, že na deset dodávek připadá jeden pikap ). Stejně jako dodávka má i pikap dvoumístnou kabinu s pohodlnými dělenými sedadly - komfort řidiče a spolujezdce si nezadá s pohodlím osobního vozu. Ložná plocha pikapu je dlouhá 1,5 metru a podle údajů výrobce ji může uživatel vozidla zatížit nákladem o hmotnosti až 400 kg.
Iž-27151 má vnější rozměry 4 120 x 1 600 x 1 500 mm a pohotovostní hmotnost 1 050 kg. Stejně jako Iž-2715 jezdí nejvíce kolem 120 km/h a také hodnota spotřeby paliva je stejná jako u dodávky. Pikap Iž-27151 i dodávkový vůz Iž-2715 jsou zařazeny do nabídky sovětského sdružení zahraničního obchodu Avtoexport a získaly si značnou oblibu i v zahraničí - např. u zákazníků ve Finsku, kam je importuje společnost Konela.
Oba vozy jsou velmi robustní a mají zvýšenou ochranu proti korozi, což přispívá k jejich dlouhé životnosti.