zdroj: Svět motorů č.06 z
roku 1977
text napsal: Ing. M. Pořádek - ÚSMD
Praha
Neuplynuly ještě ani čtyři měsíce od uveřejnění našeho testu Moskviče 2140, když byly dodány do Československa k přezkoušení vzorky automobilu s motorem upraveným pro palivo o nižším oktanovém čísle. V ústavu silniční a městské dopravy bylo jedno z těchto vozidel podrobeno obvyklým zkouškám, které předcházejí schválení technické způsobilosti. Na základě spolupráce Světa motorů s ÚSMD vás můžeme nyní s některými výsledky těchto měření seznámit. Při vnější prohlídce nemůžeme oba automobily od sebe rozlišit, neboť označení motoru se sníženým stupněm komprese je vyznačeno pouze na výrobním štítku písmenkem D za označením typu automobilu a na vlastním motoru na levé straně u spouštěče také písmeno D příp. D . Ostatní vybavení je naprosto shodné se zákl. provedením. Snížení stupně komprese bylo dosaženo změnou konstrukce pístu, takže vrtání, zdvih i hlava válců zůstaly zachovány. Nižšímu stupni komprese odpovídá i nižší tepelná hodnota zapalovacích svíček. Na zkoušeném automobilu byly použity zapalovací svíčky A 7,5 CC sovětské výroby, které je možné nahradit svíčkami s dlouhým závitem a s tepelnou hodnotou 160 až 175, podle stupnice BOSCH, od jiných výrobců. Změněn je také typ rozdělovače včetně průběhu regulace předstihu. Těmito úpravami se podařilo snížit oktanový nárok motoru z 93 až na 80 (podle výzkumné metody). Odpovídající benzín v ČSSR - Normál ( OČ 80VM ) - je k dostání pouze u vybraných čerpacích stanic a proto jsme pro běžný provoz i zkoušky používali benzín Speciál ( OČ 90 VM ). Výhoda možností použití levnějších druhů benzínu je pochopitelně kompenzována větší spotřebou paliva, neboť motor s nižším stupněm komprese pracuje s horší tepelnou účinností. Také dosažené hodnoty zrychlení (tab. 4 a 5) odpovídají menšímu výkonu motoru. Při běžném způsobu jízdy se jeví výkon motoru jako dostatečný, i když pro udržení dobrého jízdního průměru je třeba častěji řadit. Automobil nemá také již takovou rezervu pro předjíždění, na kterou jsme zvyklí u základního typu. Jeho přednosti však vyniknou v místech, kde ještě není dobudována síť čerpacích stanic a vysokooktanovým benzínem.
Naměřené hodnoty
Všechna měření jsme
uskutečnili v době od 15. 11. do 12. 12. 1976 s automobilem vyráběným v
r. 1976, který měl před započetí zkoušek ujeto 3020 km. Při zkoušce byl
obsazen dvěma osobami celkové hmotnosti 160 kg a měřícím zařízením o
hmotnosti 40 kg (50 procent užitečného zatížení). Během měření jsme
používali benzín Speciál a motorový olej Mogul Super. Pro porovnání jsou
uváděny také výsledky měření automobilu Moskvič 2140 v základním
provedení.
Spotřeba benzínu
Spotřebu paliva při jízdě na
letmém kilometru stálou rychlostí (křivku spotřeby) jsme měřili na suché
asfaltové silnici mezi obcemi Davle a Štěchovice. K měření jsme použili
měřící přístroj MOTEX. Výsledky měření jsou uvedeny v tabulce 1 a
diagramu 1. Provozní spotřebu paliva jsme měřili na 200 km dlouhém
okruhu
Praha-Slapy-Lahovice-Dobříš-Příbram-Sedlčany-Benešov-Jesenice-Zbraslav-Praha.
Okruh jsme jeli ve snaze o úspornou jízdu s vytáčením motoru do 3/4
otáček nejvyššího výkonu a sešlapování pedálu plynu do 3/4 celkového
zdvihu. Od sportovního způsobu jízdy jsme vzhledem k probíhající řepné
kampani upustili. Výsledky měření jsou v tabulce 2. Spotřebu v městském
provozu jsme měřili při jízdě v obou směrech na pražském "zeleném"
okruhu. Měřili jsme celkový i čistý čas jízdy a četnost řazení
jednotlivých rychlostních stupňů. Výsledky měření jsou v tabulce 3.
Zrychlení
Zrychlení jsme zjišťovali nepřímo
měřením času potřebného k dosažení určité vzdálenosti resp. rychlosti,
vždy s pevným startem a letmým cílem s postupným řazením rychlostních
stupňů. Kromě toho jsme měřili čas potřebný k dosažení k určité
rychlosti z ustálené nižší rychlosti na III. resp. IV. rychlostní stupeň
bez řazení. Zkoušky jsme uskutečnili na suché asfaltové vozovce mezi
obcemi Davle a Štěchovice. Výsledky měření jsou v tabulkách 4 a 5 a v
diagramu 2 (Křivka A pro typ 2140, křivka B pro typ 2140D).
Největší rychlost
Největší rychlost jsme měřili
na suché asfaltové silnici mezi obcemi Davle a Štěchovice. Průměrnému
času ze dvou jízd na úseku 500m s letmým startem i cílem ( v obou
směrech s rozjezdem 1500m ) odpovídá průměrná rychlost 127,2 km/h.
Základní technické údaje
Motor: Čtyřdobý
řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHC. Vrtání a zdvih
průměr 72x70, zdvihový objem 1478 cm3, stupeň komprese 7,2.
Největší výkon (DIN) 47,8 kW (65 k) při 5800 ot./min, největší točivý
moment 102 N.m (10,4 kp.m.) při 3400 až 3800 ot./min. Další základní
technické údaje jsou shodné s automobilem Moskvič 2140.
TABULKA 1
Rychlost (km/h) | Spotřeba (l/100km) | |
M 2140 (A) | M 2140 D (B) | |
40 | 6,9 | 7,9 |
50 | 7,1 | 8,0 |
60 | 7,4 | 8,2 |
70 | 7,8 | 8,6 |
80 | 8,2 | 9,0 |
90 | 8,8 | 9,7 |
100 | 9,5 | 10,6 |
110 | 10,4 | 11,9 |
120 | 11,8 | 13,1 |
TABULKA 2
Typ | Průměrná rychlost (km/h) | Spotřeba (l/100km) |
M 2140 | 82,0 | 8,9 |
M 2140 D | 79,5 | 10,1 |
TABULKA 3
Počet | řazení | Rychlost | (km/h) | Spotřeba | |||
Typ | I | II | III | IV | průměrná | cestovní | (l/100km) |
M 2140 | 27 | 37 | 33 | 14 | 34,4 | 25,2 | 12,1 |
M 2140 D | 32 | 45 | 34 | 11 | 31,5 | 22,8 | 12,9 |
TABULKA 4
Čas (s) | ||
Vzdálenost (m) | M 2140 | M 2140 D |
0 - 200 | 12,8 | 13,2 |
0 - 400 | 20,0 | 21,0 |
0 - 600 | 26,2 | 27,9 |
0 - 800 | 32,2 | 34,2 |
0 - 1000 | 37,9 | 40,3 |
Čas (s) | ||
Rychlost (km/h) | M 2140 | M 2140 D |
0 - 50 | 5,7 | 6,9 |
0 - 80 | 11,5 | 14,1 |
0 - 100 | 16,7 | 21,6 |
0 - 120 | 24,1 | 36,8 |
TABULKA 5
Čas (s) III | Čas (s) IV | |||
Rychlost (km/h) | M 2140 | M 2140 D | M 2140 | M 2140 D |
40 - 60 | 5,6 | 5,6 | 7,8 | 8,6 |
40 - 80 | 10,0 | 10,9 | 14,6 | 16,8 |
60 - 80 | 5,2 | 6,1 | 7,7 | 8,9 |
60 - 100 | 10,5 | 12,2 | 15,9 | 20,1 |
60 - 120 | - | - | 25,3 | 32,5 |
80 - 100 | 5,9 | 7,0 | 8,5 | 9,9 |
80 - 120 | - | - | 17,5 | 23,7 |