zdroj: Svět motoru
text napsal: Ing. V. Tůma
Od testu vozu Moskvič 412, který jsme ve SM uskutečnili, uplynuly již 4 roky. Tehdy jsme s vozem ujeli 1200 km a to je na důkladné seznámení málo. PZO Motokov nabídl naší redakci na jaře letošního roku poslední model vozu Moskvič 412 k dlouhodobému testu. Naše čtenáře budeme dnešním číslem počínaje pravidelně jednou za měsíc informovat o osudu vozu. Na podzim chceme uveřejnit výsledky krátkodobého testu a za rok, podobně jak tomu bylo s vozem VAZ 2101, uskutečníme celkové hodnocení "čtyřistadvanáctky". Vzhledem k tomu, že od posledního testu doznal Moskvič 412 řadu změn, připomeňme si alespoň ty nejzásadnější, které se podílejí na zvýšení pasivní bezpečnosti a jízdního komfortu:
- modernizovaná, měkce obložená přístrojová deska, bezpečnostní
kličky pro stahování oken a kliky na dveřích
- bezpečnostní čelní vrstvené
sklo
- kvalitnější potahy sedadel s měkkou podložkou
- bezpečnostní hřídel
volantu
- nová spínací skříňka se zámkem řízení
- uzavřená chladící
soustava plněná již ve výrobním závodě mrazuvzdornou směsí
V průběhu posledních dvou let se věnovalo mnoho úsilí na získání mezinárodní homologace. Testovaný vůz má například homologovány prakticky všechny vnější svítilny ( světlomety E 8, obrysová světla a směrová světla přední i zadní a koncová světla E 2 ). Homologační značka E 2 byla udělena za bezpečnostní hřídel řízení, zámky a závěsy dveří a kotevní místa pro bezpečnostní pásy. V prvním čtvrtletí letošního roku se uskutečnila celá řada technologických a drobných konstrukčních úprav, které snížily hlučnost ( odhlučnění interiéru, úprava převodovky ).
Základní technické údaje:
4 - 5 místný cestovní automobil s klasickým uspořádáním (
motor vpředu, pohon zadních kol ). Výrobce: Avtomobilnyj zavod Leniskovo
komsomola, Moskva, SSSR.
Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou
chlazený čtyřválec s rozvodem OHC. Vrtání a zdvih 82x70 mm, zdvihový
objem válců 1478 cm3, stupeň komprese 8,8. Největší výkon 70
k ( 51,5 kW ) / 5800 ot/min (DIN), největší točivý moment 10,5 kpm ( 103
Nm ) / 3400 ot/min (DIN). Měrný výkon 47,3 k/l, střední pístová rychlost
13,6 m/s. Pětkrát uložený klikový hřídel. Dvojitý spádový karburátor
K-126 N se suchým čističem vzduchu. Plnoprůtokový čistič oleje.
Alternátor 40 A, akumulátor 12 V - 42 Ah. Oktanový nárok 93 (VM).
Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s hydraulickým
ovládáním. Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka s řadící pákou
na podlaze. Převodové stupně 3,49 - 2,04 - 1,33 - 1,0 - Z 3,39. Stálý
převod 4,22.
Podvozek: Bezrámová konstrukce. Přední kola
nezávisle zavěšená na příčných lichoběžníkových polonápravách. Zadní
tuhá náprava zavěšena na podélných listových půleliptických perech.
Pérování vpředu vinutými pružinami, vpředu i vzadu teleskopické tlumiče,
vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Provozní brzdy kapalinové
jednookruhové s podtlakovým posilovačem, vpředu i vzadu bubnové.
Parkovací brzda mechanická na zadní kola. Řízení šnekem a kladkou, s
bezpečnostním hřídelem volantu. Pneumatiky 6,45 - 13.
Karosérie:
Čtyřdveřová samonosná ocelová. Zavazadlový prostor vzadu, přístupný
zvenčí, s uzamykatelným víkem. Palivová nádrž vzadu pod zavazadlovým
prostorem, objem 46 l.
Rozměry a hmotnosti: Rozchod kol
vpředu/vzadu 1240/1230 mm, rozvor náprav 2400 mm, vnější rozměry
4090x1550x1480 mm. Pohotovostní hmotnost 1045 kg.
První kilometry s Moskvičem
Při převzetí ( 13.5. ) měl vůz najeto 65 km. Stav počítače kilometrů k 26.6. 5620 km. O první i druhou záruční prohlídku jsme požádali servis ČSAO v Praze 10, Průběžná 78. Při první záruční prohlídce se vyměňoval olej v motoru ( s výplachem ) za náš Mogul Super a olej v převodovce PP 90. Olej v rozvodovce jsme nevyměňovali, neboť výrobce nedoporučuje v době záruky používat jiný olej než originální, a ten v době, kdy byl Moskvič na záruční prohlídce, nebyl v servisu k dispozici. Na první záruční prohlídku jsme nejprve přijeli při stavu počítače 520 km, jak předepisuje servisní knížka přikládaná výrobcem. Při té příležitosti jsme však zjistili, že Mototechna n.p. upravila rozsah kilometrů pro 1.záruční prohlídku po dohodě s výrobcem na 800 - 1100 km, což odpovídá běžné praxi u ostatních vozů. Přijeli jsme tedy ještě jednou za stavu 980 km. Do té doby jevil motor vozu čtyřistadvanáctky velkou chuť do života, která jej však přešla v okamžiku, kdy se ukazatel paliva dostal na nulu a bylo nutné použít ruční páčky palivového čerpadla. Po demontáži palivového potrubí se objevilo v hadičce mezi palivovým čerpadlem a karburátorem cizí tělísko ( malý kousek pryže ), které zužovalo průchod benzínu.
Při druhé servisní prohlídce, předepsané v rozmezí 3800 - 4100 km, byl opět vyměněn olej v motoru a kromě předepsaných úkonů byl přivařen ulomený střední držák výfukového potrubí, seřízeno a promazáno řadicí ústrojí, takže zpětný chod, který se dříve obtížně řadil jde po opravě spolehlivě zasouvat. Sami jsme se postarali o dotažení zadní pravé kliky dveří, která se po prvních desítkách kilometrů uvolnila. Oprava byla záležitostí několika minut. Pro přístup k upevňovacím maticím bylo třeba jen částečně uvolnit čalounění dveří.