zdroj: Z časopisu Teknikeus värld ( Švédsko )
Spolupracovníci švédského časopisu Svět techniky
podrobili na trase dlouhé 1240 kilometrů, těžkým zkouškám sovětský
automobil Moskvič 408. Jak to vlastně bylo?
Michal Hemberg z časopisu
Svět techniky dostal konečně vytoužený úkol zjistit, kolik vydrží ruský
automobil. Po dvou dnech za volantem to vzdal. Nevydržel, kdežto vůz byl
čiperný, jakoby o nic nešlo. Ruské automobily vydrží všechno na světě
hlásá reklamní heslo firmy Matreco Bil AB, dovozce sovětských automobilů
ve Švédsku. Tím je řečeno, že snesou i kruté zacházení, ale kde jsou
meze? Co všechno vlastně takový vůz vydrží? Slyšme tedy Michal Hemberga:
Vzali jsme si jeden Moskvič v čistě standardním provedení, zkontrolovali
jsme jeho stav a ujeli 1240 km různou rychlostí po nejhorších cestách
jaké jsme mohli najít. Potom jsme vůz vrátili k důkladné kontrole. Jeli
jsme ve Vermlandu, v Dalarně a v Uplandu po zmrzlých štěrkových cestách,
po nejobtížnějších úsecích švédských rallye a někdy doslova po pěšinách.
Moskvič letěl jako pták mezi kmeny stromů a občas vjel do hluboké měkké
jámy. Několikrát uvízl, takže jsme museli vylézt a strkat vůz ven.
Jednou jsme byli nuceni se vrátit, protože cestu by zdolal jedině
speciální terénní vůz. Pro automobil to byla mnohem těžší zkouška než
rallye. Jednak proto, že vůz neměl doplňkové tlumiče a potom - při
rallye se jezdci snaží auto šetřit, jak se jen dá, kdežto my se naopak
snažili dát mu co nejvíce zabrat. Startovali jsme ostře, brzdili jsme co
nejprudčeji. Jeli jsme na plný plyn a malý převod, a přitom nám bylo
jedno, že máme pod sebou zmrzlou zem a výmoly. Úmyslně jsme vyhledávali
nejhrbolatější terén, až to v pérech lupalo jako když střílí. Byli jsme
domluvení, že nás odtáhnou domů na vlečném laně, protože naše zkušební
metody nemohl žádný automobil vydržet. Jenže my jeli stále dál. Moskvič
šlapal poslušně. Jakoby pro něj neexistovala překvapení, která jsme mu
vymýšleli. Řízení bylo přesné a brzdy spolehlivé. Po prvním dnu jsme
byli docela rozbití a vůz vypadal jako po bahenním zábalu. Zato jeho
technický stav byl výborný. Moskviče se nám nakonec nepodařilo zničit,
ačkoli jsme mu strojili nejnemožnější léčky. Ani důkladná kontrolní
prohlídka nezjistila, že by se jeho stav nějak zhoršil.
Výsledek
těchto zkoušek názorně dokazuje, že sovětský Moskvič vydrží opravdu
všechno. Můžeme tedy s čistým svědomím prohlásit: na našem automobilovém
trhu je takových vozů málo.