Co zde najdete
Jaký olej máme nalít do našeho motoru nám určuje vždy a pouze výrobce. Pro Moskviče v ČSSR udával výrobce motorový olej Mogul s označením M4AD nebo M6AD. Později ještě M7AD a M8AD. V dnešní době je těžší je sehnat, přesto se dají ještě někde koupit. Proto jako náhradu můžeme doporučit oleje kteréhokoliv výrobce uvedené specifikace 15W40 nebo 15W50.
Doporučená výměna oleje pro motory 1360 cm3 je 5 000 km, nebo jednou ročně. Náplň činí 4,5 litru.
Doporučená výměna oleje pro motory 1500 cm3 je 10 000 km, nebo jednou ročně. Náplň činí 5,0 litrů.
Motory obsahu 1360 cm3 jsou od výroby vybaveny dvěma filtry. Hrubým a jemným. Hrubý čistič oleje se nemění, jen s ním jednou za čas pomocí páky pootáčíme napravo a nalevo 6-8 krát za sebou. Jemný filtr obsahuje uvnitř papírovou vložku. Jako náhradu můžeme doporučit filtry: Mann H 926/4, Oto Oo4.
Pro motory o obsahu 1500 cm3 můžeme doporučit jako náhradu v obchodě zakoupit: Filtron OM 614, Mann H712, Fram CH 993.
Údržba čističe vzduchu se skládá z pravidelné výměny olejové náplně filtru ( platí pro motory o obsahu 1360 cm3 ), nebo výměny papírové čistící vložky ( platí pro motory 1500 cm3 ).
Motory o obsahu 1360 cm3 jsou vybaveny
olejovým čističem vzduchu, ve kterém vzduch prochází filtrační vložkou a
olejovou lázní. Filtrační vložku plněnou kapronem a uzavřenou v nerozebíratelném
tělese čističe propláchneme v petroleji nebo v technickém benzínu. Spodní víko
čističe vyčistíme petrolejem nebo technickým benzínem tak, abychom odstranili
usazené nečistoty. Poté nalijeme do víka motorový olej tak, aby v létě byla
výška hladiny asi 16 mm ( cca 0,68 litrů )
a v zimě asi 9 mm ( cca 0,45 litrů
) od středu dna.
Motory o obsahu 1500 cm3 jsou vybaveny čističem vzduchu se suchou papírovou vložkou. Tato vložka se dá zakoupit v obchodní síti Lada - je totiž totožná s vozidly značky Vaz 2101 - 2107. Nebo jako náhrada: Filtron AR 214, Mann C2443/1, Starline SF VF 2189.
Do převodové skříně udává výrobce olej výkonnostní specifikace API GL-4 viskozitní specifikace SAE 90. Pro Moskviče v ČSSR doporučoval olej Mogul PP90. Dnes jako náhradu můžeme doporučit olej Mogul Trans 90 nebo Paramo Gyrol PP 90, případně olej jiného výrobce při zachování výkonnostní i viskozitní specifikace. Obsah převodové skříně činí 1 litr.
Do rozvodovky s hypoidním ozubením udával výrobce olej výkonnostní specifikace API GL-5. Pro Moskviče v ČSSR doporučoval olej Mogul PP90H nebo OA PH 12. Dnes jako náhradu můžeme doporučit olej Mogul Trans 90H nebo Paramo Gyrol PP 90H, případně olej jiného výrobce při zachování výkonnostní i viskozitní specifikace pro hypoidní převody. Obsah rozvodovky činí 1,4 litrů.
Dle dobových tabulek doporučoval výrobce v 60 a 70 letech pro motory 1360 cm3 benzín s oktanovým číslem 72 až 76, a pro motory o obsahu 1500 cm3 benzín s oktanovým číslem 93 až 95. Běžně jsme na čerpacích stanicích tankovali benzín Speciál 91 a benzín Super 96. Jednalo se o olovnaté benzíny a oba byly nahrazeny bezolovnatým benzínem s názvem Naturál 95. Pro motory 1360 cm3 doporučujeme přidávat do nádrže Pb Aditivum ( např. Scheron Pb Aditiv, VIF Benadit BA, atd ). Motory 1500 cm3 mají tvrzené sedla ventilů a tuto přísadu nepotřebují.
Naturál 95 ( E5 ) nebo ( E10 ) - Ekologické snažení o snižování skleníkových plynů má také dopad na výrobce pohonných hmot. Ti aby vyhověli legislativě musí přidávat do svého benzínu biosložky. Čím větší obsah biosložky tím ekologičtější je palivo. Dnes nejpoužívanější biosložkou je ekologicky získaný Etanol - potažmo český líh. Jenže jeho dlouhodobé používání není vhodné pro starší motory. Starším motorům nedělá větší obsah biosložky dobře. Etanol způsobuje korozi kovových nádrží a stejně tak poškozuje benzínové hadice a gumové či plastové těsnění v karburátorech. Navíc zkracuje životnost benzínu, na což bude dobré pamatovat, pokud své starší auto na delší dobu odstavíme. Jednou z možností je přidávat při tankování do nádrže aditivum ( např. VIF Aditivum do benzínu ).
Další možností je tankovat některý z prémiových benzínů. Ty také obsahují 10 procentní obsah biosložky. Tady je ale potřeba říci, že biosložkou nemusí být vždycky líh. U dražších prémiových benzínů se místo biolihu používá sloučenina ETBE ( ethyl-tercbutyl-ether ). Benzíny s ETBE netrpí neduhy lihu. ETBE se sice z lihu vyrábí, ale neváže vodu a není tedy korozivní, a nepůsobí agresivně na gumové a plastové díly palivových systémů. Prémiové benzíny s ethyl-tercbutyl-etherem místo lihu jsou odpovědí pro všechny starší motory. Prémiové paliva s ETBE nabízí u svých stojanů např.:
Orlen Benzina - Verva 100
Schell - V-Power Racing 100
OMV -
MaxxMotion 100 Plus
Mol - Evo 100 Plus