Iž 2715

( 1972 - 1997 )

V roce 1966 zahájila automobilka Iž výrobu osobních automobilů Moskvič 408. Necelý rok poté se rozjela výroba Moskviče 412, který se v Iževsku stal na dlouhou řadu let hlavním pilířem výroby. Bylo to také proto, že z Moskviče 412 se v první polovině 70 let odvíjely další nové karosářské varianty, které už ale nepocházely z továrny AZLK, ale byli dílem Iževských konstruktéru. Ty byli ještě postupem času modernizovány a rozvíjeny dál. Vrátíme se ale na začátek.

Izh 2125

V roce 1972, byla zahájena výroba užitkového furgonu Iž 2715. Ten měl zaujmout nové místo a nahradit dodávkový Iž Moskvič 434, který byl v Iževsku vyráběn od roku 1968 až 1973. Iž 2715 byl třídveřový furgon ( zadní dveře byli dvoudílné, otevírající se do boku ) s odnímatelným vrchním dílem nástavby nákladového prostoru. Byl ale typován jako furgon - to znamená uzavřená dodávka. Přední část byla klasická 412, jenom přední čelo, maska a světla měla 5 různých verzí, které se odvíjely od dané modernizace. I když boční panely karosérie vycházely z typu 434, tak zejména za dveřmi kabiny a v horní části se odehrály větší změny. Boky nákladového prostoru už nelícovaly s kabinou, ale byli svislé v pravém úhlu. Bylo to zejména pro větší šířku nákladového prostoru. Navíc také hranatá nástavba nákladového prostoru byla oproti dodávce 434 o 30 cm vyšší. V zadní části levého boku, se nalézá otvor pro plnění 46 l palivové nádrže. Zcela nová byla zadní část vozu. Velké dvoudílné dveře se otvírali od sebe a pod nimi bylo zadní čelo s koncovými svítilnami. Ukazatelé směru se nacházely výše po boku zadních dveří. Pod koncovými svítilnami byl dvoudílný trubkový nárazník.

Z technického hlediska odpovídal Iž 2715 dodávkovému Moskviči 434. Motorovou jednotkou byl osvědčený UZAM 412 o objemu 1478cm3 a výkon 75 koní. Od roku 1979 se také nabízel s motorem UZAM 412 DE, taktéž o objemu 1478cm3, ale se sníženým výkonem na 68 koní, který se spokojil s benzínem s nižším oktanovým číslem 76. Převodovka byla čtyřstupňová rovněž totožná z modelem 412. Stálý převod v zadní nápravě byl 4,55. Brzdy na všech čtyřech kolech jsou bubnové s posilovačem brzdného účinku. O pár let později při modernizaci dostala přední náprava kotoučové brzdy z typu 2140. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových závěsech s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči, tyčovým torzním stabilizátorem a pryžovými koncovými dorazy. Zadní hnací nápravu mostového typu upevňují a vedou dvě devítilistová půleliptická podélně uložená zesílená péra. Každý z těchto devíti listů má průměr 6 mm. Dvoumístný interiér vychází převážně z vozu Moskvič 412. Malé změny se tady najdou. Mírně pozměněný dekor čalounění a sedadla, připomínající do jisté míry podobnost s Ladou. Rezervní kolo se nacházelo v kabině za opěradlem spolujezdce. Přibližně v roce 1979 se zlepšil materiál v interiéru vozu a byl použít stejný jako ve voze Moskvič 2140, vyráběny od roku 1976. Přejdeme-li do nákladového prostoru tak zjistíme, že jeho délka je rovných 160 cm a díky hranaté nástavbě a praktickým svislým bočním panelům je vnitřní prostor širší a vyšší. Celková prostornost činí 2,64 m2 a užitečná nosnost pak byla 590 kg. V podlaze jsou dva odnímatelné poklopy, stejné jako v dodávkovém Moskviči, pod kterými se nacházel další úložný prostor například pro nářadí. Pod druhým zadním krytem je schovaná palivová nádrž.

Iž 2715 byl těžkým vývozním artiklem. Vůz se vyvážel do Maďarska, Bulharska, Jugoslávie, případně do severských zemí ( Finsko ), ale i do zámoří ( Island, Kuba ), případně do zemí Asie. V roce 1972 se v Iževsku vyrobilo prvních 829 Ižů 2715. Dodávkových Moskvičů 434 se v témže roce vyrobilo 17 721 kusů. V roce 1973 se vyrobilo již 33 271 Ižů 2715, přitom dodávkových Moskvičů 434 se vyrobilo posledních 1729 vozů. V roce 1974 v Iževsku vyrobily 45 800 Ižů 2715, navíc se ještě rozjela výroba pick-upu 27151. Iž 2715 se vyráběl od roku 1972 a to v různých verzích a v postupné modernizaci se vyráběl až do roku 1997. Do Československa se tyto vozy nedovážely.

Iž 2715 - Dvoumístný furgon s kovovou nástavbou, která měla v zadní části dvoje křídlové dveře. ( 1972 - 1982 ).
Iž 27151- Dvoumístný pick-up bez nástavby. Měl jedny zadní sklopné dveře korby. ( 1972 - 1982 ).

V roce 1982 následovala modernizace celé řady, byla vyměněna maska chladiče původem z AZLK za novou černou mřížku v desigenu Iž Auto s kulatými světlomety. Nově se objevila nová přední kapota a zapuštěné kliky dveří.

Iž 2715-01 - Dvoumístný furgon s kovovou nástavbou, která měla v zadní části dvoje křídlové dveře. ( 1982 - 1997 ).
Iž 2715-011-01 - Dvoumístný furgon s kovovou nástavbou, motor se sníženým výkonem na 68 koní a možností spalovat benzín s oktanovým číslem 76.
Iž 2715-014-01 - Dvoumístný furgon s kovovou nástavbou, motor UZAM-412E ( 75 koní ).
Iž 27151-011-01 - Dvoumístný pick-up bez nástavby. Měl jedny zadní sklopné dveře korby. ( 1982 - 1997 ).
Iž 27156 - Šestimístný furgon s kovovou nástavbou. Vůz určen na přepravu zboží, případně osob na krátkou vzdálenost. V zadní části jsou na bocích dvě sklopná sedadla pro přepravu čtyř osob. V nástavbě jsou zabudovány dvě velká okna s posuvnými skly pro přísun vzduchu. Skleněná přepážka oddělující prostor posádky od zavazadlového prostoru je taktéž posuvná.
Iž 271566-011 - Šestimístný furgon s kovovou nástavbou, motor se sníženým výkonem na 68 koní a možností spalovat benzín s oktanovým číslem 76.
Iž 271566-014 - Šestimístný furgon s kovovou nástavbou, motor UZAM-412E ( 75 koní ).
Iž 27151-013-01 - Exportní prodloužená verze označována také jako Elite Pickup. Vozy určené převážně pro Latinskou Ameriku a do Finska.

Technické informace:

  Iž 2715   Iž 2715 Iž 2715
Základní údaje:   Motor:    
Typ karosérie

Pick-up

Typ

UZAM 412

UZAM 412 DE

Počet míst k sezení

2

Objem

1478 cm3

1478 cm3

Délka

4100 mm

Kompresní poměr

8,8

7,2

Šířka

1600 mm

Výkon

75 koní

68 koní

Výška

1470 / 1760 mm

Palivo

BA 93

BA 76

Poh.hmotnost

1100 kg

Max.rychlost

130 km/h

115 km/h

Fotogalerie vozů Iž 2715 ( s nádstavbou ) a Iž 27151 ( bez nádstavby ):
Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715

Fotogalerie vozů Iž 27151-01-013:
Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715

Fotogalerie vozů Iž 2715-01 ( s nádstavbou ), Iž 27151-01 ( bez nádstavby ) a Iž 27156 ( s prosklenou nádstavbou ):
Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715  Iž 2715


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz