( 1987 - 1997 )
V druhé polovině 80 let se v Sovětském Svazu u automobilů pro střední vrstvu přecházelo hromadně k novým vozům s pohonem přední nápravy - Zaz, Lada, Moskvič. To samé by se dalo očekávat u sesterské automobilky, která produkovala Moskviče a Iže v Iževsku. Bylo tomu ale jinak. V roce 1987 se představil zcela nový vůz, s karosérií hatchback ale s pohonem zadní nápravy.
Vůz nesl název Iž 2126 a byl prvním vozem Iževské automobilky,
který už nebyl tak závislý na Moskvičích, i když ještě pořád využíval některé
jejich konstrukční prvky. Zcela nová karosérie moderních tvarů byla pětidveřová.
Délka činila 4013 mm a v roce 1987 vyplňoval Iž 2126 mezeru mezi tehdy ještě
třídveřovou Ladou Samarou 2108 a větším Moskvičem Aleko. Na rozdíl od jiných
Sovětských vozů, byl ale Iž 2126 určen pouze pro domácí trh. Interiér vozu byl
zcela nový, pětimístný a svou prostorností byl srovnáván s Volhou 24, a to
platilo dvojnásob v prostoru kolem pedálu a pro nohy. První verze 2126 měli
čtyřramenný volant, to se ale později změnilo z důvodu dobré viditelnosti na
kontrolní přístroje. Novější provedení mělo už volant dvojramenný. Tyto změny
přišli z důvodu kritiky - při malém natočení do rejdu, konstrukce volantu
omezovala pohled na kontrolní přístroje. Pohonnou jednotkou byl vpředu uložený
UZAM 331,10 - totožný motor jako v Aleku 21412. Objem činil 1,5 L a výkon 72
koní. Spojka, která byla už dávno osvědčená, byla převzata z Moskviče/Iže 412.
Úplně nová byla ale 5 stupňová převodovka. Přenos síly na poháněnou zadní tuhou
nápravu byl přes dvoudílný spojovací hřídel, podobný jako u vozů Lada. Pérování
vozu bylo vpředu i vzadu vinutými pružinami. Brzdy na přední nápravě jsou
kotoučové a na zadní nápravě bubnové ( bubny byly hliníkové se zalitými
litinovými vložkami ). Vůz byl stavěný na horší kvalitu komunikací. Iž 2126, byl
představený veřejností jako nový sériový vůz v roce 1987. Stejně jako Moskvič,
měl ale problémy s rozjezdem výroby. Ta se naplno rozjela až v roce 1990. A proč
poháněná zadní náprava? Odpověď má dva důvody. První je jednodušší konstrukce a
tím i ulehčené opravy v odlehlých částech Sovětského Svazu. Druhá je vize
Iževských konstruktéru, že i módní trendy se někdy vracejí !
Iž 2126 byl pro
Iževskou továrnu, ale i pro veřejnost tím, čím byl Moskvič Iž 412 v roce 1967.
Tak jako Moskvič Iž 412 byl také Iž 2126 základním typem, ze kterého se časem
odvíjelo mnoho dalších typů a variant vozů. Postupem času zcela nahradil model
Moskvič Iž 412 a postupnými modernizacemi už toho vozy z Iževska s Moskvičem moc
společného neměli. Ale takový už je prostě pokrok doby.
Technické informace:
Iž 2126 | Iž 2126 | ||
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
Hatchback |
Typ |
UZAM 331,10 |
Počet míst k sezení |
5 |
Objem |
1478 cm3 |
Délka |
4013 mm |
Výkon |
72 koní |
Šířka |
1656 mm |
Převodovka |
5 stupňů |
Výška |
1361 mm |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Rozvor náprav |
2470 mm |
Zrychlení z 0-100 km/h |
17 sekund |
Pohotovostní hmotnost |
1000 kg |
Spotřeba při 90 km/h |
5,8 až 6,0 litrů |
Celková hmotnost |
1400 kg |
Spotřeba při 120 km/h |
7,8 až 8,0 litrů |
Náhon |
zadní |
Spotřeba město |
9,0 až 9,3 litrů |