Historie automobilky

Zkratkovitě:

1929

Sovětský automobilový průmysl potřeboval ve 30 letech rozjet velkokapacitní výrobu automobilů, a proto 31.května SSSR a americká automobilka FORD Motor Comp. podepsali dohodu o technické pomoci při zahájení sériové výroby osobních automobilů typu FORD-A a nákladních typu FORD-AA. Technologické a stavební projekty připravovali spolupracovníci obou firem. Dohoda určovala, že za devítiletou spolupráci bude zaplaceno 72 milionů rublů. V její rámci obdržela ruská strana díly na sestavení 72 tisíc osobních automobilů Ford A a lehkých náklaďáků AA. Část automobilů byla smontována v továrně GAZ u Nižního Novgorodu a další část v její pobočce v Moskvě, kde byla vypočítána montáž na 24 tisíc automobilů ročně. A právě tato pobočka v Moskvě se později stala zárodkem továrny AZLK.

1930

Dne 6. listopadu zahájena výroba vozů Gaz A ve čtyřdveřovém provedení. Vůz byl postaven na bázi automobilu Ford A a Ford Prefect.

1932

V prosinci se závod přejmenoval na Státní automobilový závod Komunistické internacionály mládeže ( KIM ).

1939

V únoru se montážní závod KIM odtrhnul od hlavní firmy GAZ a byl zaregistrován jako nezávislá automobilová společnost Moskevský automobilový závod s názvem KIM.

1940

Automobilka vyrobila vlastní model KIM 10-50 založený na vozu Opel Olympia. Ještě téhož roku vyjel z montážní linky nový model s karosérií typu kabriolet pod označením KIM 10-51. Výroba těchto automobilů byla přerušena 25. dubna po kritice J.V.Stalina. Kritika od Stalina směřovala k tomu, že design automobilu je zastaralý a že auto má jen dvoudveřovou karosérii a světla umístěné nevhodně na předních blatnících. Vláda pověřila automobilku, aby učinila nápravu a upravila stávající vozidlo. Automobilka KIM vyrobila dva nové prototypy s označením KIM 10-52. Jednalo se o čtyřdveřový pětimístný sedan. Ale velkokapacitní výroba automobilů nebyla zahájena z důvodu vypuknutí druhé světové války.

1941

V říjnu se závod kvůli druhé světové válce musel přeorientoval na vojenskou produkci.

1945

V květnu po vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem se firma přejmenovala na Závod malolitrážních automobilů ZMA. V srpnu se název upravil na MZMA ( Moskevský závod malolitrážních automobilů ). V témže roce přestěhovala SSSR kompletní výrobní linky firmy Opel, které získala jako válečnou kořist na základ nového čtyřdveřového automobilu. Jednalo se o přesnou kopii Opel Kadett K38 s menšími motorovými úpravami.

1946

Dne 4.prosince sjel z výrobního pásu první Moskvič 400-420 a jeho velkokapacitní výroba se naplno rozjela v roce 1947.

1948

V dubnu zahájila automobilka vývoz automobilů do zahraničí.

1947 - 1954

V letech 1947 až do roku 1954 se vyrobilo hned několik karosářských verzí až do února roku 1954, kdy přišla modernizovaná verze s typovým označením Moskvič 401. Ten se vyráběl až do dubna 1956 kdy byl vystřídal úplně novými vlastními modely s označením Moskvič 402. Tímto typem započalo nejúspěšnější období automobilky. Opět z továrny vyjelo hned několik karosářských verzí.

1958

V červenci přišla modernizace a změna názvu na Moskvič 407. V srpnu téhož roku byl vystaven Moskvič 407 a Moskvič 423 na celosvětové výstavě automobilů v Bruselu, odkud jsi odvezli zlaté medaile za design.

1962

V prosinci došlo k další modernizaci a nový model se jmenoval Moskvič 403 a vyráběl se do června 1965 po boku novějších modelů 408.

1964

Nový model s názvem Moskvič 408, který už měl zcela nový vzhled, nejen malé úpravy jako jeho předchůdci.

1967

18. května sjel z výrobního pásu miliontý automobil - Moskvič 408. V tentýž roce se začal vyrábět nejpopulárnější model 412, který měl ve své době svého vzniku velmi moderní a pokrokovou pohonnou jednotku.

1968

V lednu začala rekonstrukce, výstavba a modernizace závodu. V květnu sjel z výrobního pásu model Moskvič 427 s karosérií kombi a Moskvič 434 jako dodávka a model 412 dostal lehce modernizován interiér, současně se přestěhovalo řazení ze sloupku řízení na podlahu. Z důvodu politických událostí se v říjnu závod přejmenoval z MZMA na závod AZLK ( Automobilový závod Leninského Komsomola ).

1969

26. listopadu dostává model 408 a 412 nové modernější přední část karosérie s hranatými světlomety, změnila se i zadní část karosérie, která dostává nové podélné koncové světlomety se svislými blikači trojúhelníkového tvaru a model 408 se přejmenoval na 408/1.

1974

16 srpna byl vyroben dvoumiliontý automobil - Moskvič 412. Modely 408/1 a 412 se vyráběly až do roku 1975

1975

V prosinci nahradily stávající úspěšné modely 408/1 a 412 nové typy Moskvičů. Model 2138 (vycházel z Moskviče 408) a Moskvič 2140 (modernizace Moskviče 412).

1977

V prosinci byl vyvezen miliontý Moskvič do zahraničí.

1979

Bylo vyrobeno hned několik upravených modelů. Mezi prvními byl model 2140SR ( jednalo se o sportovní verzi Moskviče 2140 ), dále typ Moskvič 21403 s ručním ovládáním pro tělesně postižené a typ 21406 ( terénní model ).

1980

Dne 23 srpna sjel z výrobního pásu třímiliontý automobil - Moskvič 2140. V prosinci začal sjíždět z montážní linky luxusní model 2140SL, který byl také označován jako model 2140LUX.

1982

V lednu prošla továrna menší modernizací

1986

Dne 15.února byl vyroben model Moskvič 2141 a Moskvič 21412. První zmiňovaný model měl motor Vaz-2106-70 o objemu 1,6 litrů a druhý používal osvědčený motor UZAM 331,10-objem 1,5 litrů. Dne 17 září z výrobního dopravníku sjel čtyřmiliontý Moskvič 2140SL.

1988

V červenci byla ukončena výroba posledního modelu s klasickou koncepcí a tou byl model 2140.

1989

Započal vývoj Moskviče 2335 Pick-up jehož opožděná výroba začala až v listopadu 1992.

1990

Byl vyroben model 214110 se vznětovou pohonnou jednotkou dodávanou automobilkou Ford. Jednalo se o motor Ford xld 418 s objemem 1,8l..

1991

V tomto roce změnila automobilka název na otevřená akciová společnost - Moskvič ( OAO Moskvič ).

1994

V srpnu byl vyroben Moskvič 2901. V témže roce byl automobilkou vyvinut nový motor UZAM 317,10 objemu 1,7 litrů a odbyl jsi hned premiéru ve voze Moskvich 214122. Ke konci roku 1994 byla automobilka ve finanční krizi a výrobní linka stála.

1995

Automobilka v té době získala úvěr se státní zárukou na vybudování továrny na výrobu motorů, která však nikdy nespatřila světlo světa. Ke konci roku závod opět běží v plném rozsahu.

1996

Na začátku roku byl automobilkou vyvinut nový motor UZAM 3313,10 o objemu 1,8 litrů s bezkontaktním zapalováním. Motor se montoval do typu Moskvich 214123. Ve třetím čtvrtletí téhož roku se závod dostal opět do finanční krize a stál až do ledna 1997.

1997

V lednu do automobilky vstoupila firma Renault a výroba se opět rozjela. V dubnu automobilka vydává zbrusu nový model s firemním označením Moskvič Jurij Dolgoruky. Začátkem června vyjíždí další nový model tentokrát s označením Princ Vladimír. V prosinci byla zahájena výroba nového modelu automobil Moskvič Svyatogor.

1998

Od únoru až do března pořádala automobilka reklamy z cesty Moskva-Omsk-Novosibirsk-Moskva s automobily Svyatogor a Princ Vladimir o délce 7500km. V témže roce se objevil luxusní model Ivan Kalita. 2 prosince sjel z výrobního pásu pětimiliontý automobil - Moskvič Kníže Vladimír.

1999 - 2003

V lednu začal vývoj internetových stránek www.azlk.ru . V březnu byl vyroben nový model Moskvič Duet a Duet 2. Ale i přes velký počet nových úprav vozidel prodej neustále klesá. Jestliže v roce 1998 se prodalo 40 tisíc vozů, v roce 2000 jen něco lehce přes 5 tisíc. A v roce 2001, pouze 810 automobilů ačkoli měly kapacitu na 100 000 vozů. Výrobní linky se zastavily začátkem roku 2002. Zadlužení společnosti dosáhlo 23,3 miliardy rublů (zhruba 20 miliard Kč). Poté se společnost přeorientovala na výrobu kulečníkových stolů, ale jen do doby, než se dostala opět do finančních potíží. Na automobilku byl vyhlášený bankrot.

2006

Jednou z cest ke smazání dluhu společnosti je pronájem jejích nemovitostí. Na části pozemků, které kdysi firma Moskvič využívala, postavila francouzská automobilka Renault svou továrnu Avtoframos pro výrobu levných Dácií Logan.

2010

25 září se završil sedm let se vlekoucí bankrot. Podnik dlužil celkem 29 miliard rublů (17,2 miliardy Kč), z toho 23 miliard ministerstvu financí. Dluh převážně vznikl úvěrem 625 milionů dolarů, které na konci 80. let sovětská vláda poskytla na výstavbu nové motorárny. Zařízení sice bylo zakoupeno, ale na montáž chyběly peníze, a tak se po letech skladování už k ničemu nehodilo. Podle konkurzního správce Alexandra Ivanova se podařilo plně uspokojit nároky občanů ohledně náhrad za újmy na zdraví či nevyplacené výplaty, nároky ostatních věřitelů se podařilo uspokojit z 18 procent. Tím se dluhy považují za splacené. Tímto dnem automobilka Moskvič definitivně zkrachovala.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz