Moskvič 2140 SL

zdroj: ???
text napsal: Ing. V. Tůma
foto: V. Kňazev

Součástí výrobního programu známé sovětské automobilky AZLK se stal od letošního roku nový model označený Moskvič 2140 SL. Letos v Moskvě vyrobí 40 tisíc těchto automobilů, což je jistě dobrým vykročením do prvního roku XI. pětiletky. Laskavostí časopisu Za ruljom můžeme naše čtenáře informovat o této zajímavé novince sovětského automobilového průmyslu.

Hospodárnost a životnost

moskvič

Nový Moskvič označený též přídomkem Lux konstrukčně vychází ze základního typu 2140, s nímž má unifikováno 94 procent dílů. To je výhodné zejména z pohledu výroby, ale i oprav. Od vozu Moskvič 2140 převzal modernizovaný model základní uzly, jako je motor, spojka s talířovou pružinou, brzdová soustava, bezpečnostní hřídel volantu, třístupňová výfuková soustava a karosérie. I u těchto konstrukčních celků však došlo k celé řadě drobných i větších změn. S ohledem na stále přísnější exhalační předpisy je např. nový model vybavován novým karburátorem OZON (známý z vozů VAZ) a rozdělovačem R147 vyráběným podle licence Bosch. Kromě snížení exhalací se nové příslušenství motoru projevilo i nižší spotřebou. Kontrolní spotřeba paliva dosahuje při jednotlivých rychlostech: 7,9 l/100km při 90 km/h, 10,5 l/100km při 120 km/h a 11,4 l/100km při městském provozu. Hladina vnějšího hluku při tom nepřesahuje 80 dB (A). Ke snížení spotřeby přispěly i nové radiální pneumatiky 165/80 R-13 s desénem MI-166 a těžší stálý převod (původní 4,22 se změnil na 3,89). Změna převodového poměru rozvodovky se příznivě projevila i ve zmenšeném namáhání motoru snížením počtu otáček. K drobným, leč provozně důležitým změnám patří např. dokonalejší utěsnění převodovky a rozvodovky díky použití nových ucpávek. Současně se zvětšila životnost ozubených kol převodovky a součástí diferenciálu.

Plasty zvyšují bezpečnost

moskvič

U modernizované verze Moskviče se uplatňují, zejména v interiéru, ale i na vnějších karosářských dílech, plastické hmoty. Polyuretanem obložená dvoubarevná (šedá s béžovou) přístrojová deska ladí s modernizovaným interiérem. Volant průměru 380 mm dostal nové obložení z pěnového polyuretanu. Z plastu (polykarbonát Lexan) jsou vyrobeny oba nárazníky. Plastická hmota je použita u těchto dílů poprvé v případě sovětského automobilu. Změnu zaznamenala i mřížka chladiče, vyrobená z černého plastu. Tradiční chromované poklice u vozu Moskvič 2140 SL odpadly a jsou nahrazeny plastovými kryty nábojů. Přední i zadní okna zdobí plastové obložení. Části vnějších klik, vnější zpětné zrcátko seřiditelné zevnitř vozu i rámečky dveří jsou pokryty černým povlakem. Výšku vozu opticky snižuje vodorovný plastový pás.

Nová přístrojová deska

moskvič

Ve shodě s vývojem se přístrojová deska stala přehlednější, některé ručičkové ukazatele byly nahrazeny kontrolními svítilnami, přístroje a ovládací prvky dostaly černý povlak. Luxusní verze Moskviče je vybavena digitálními elektronickými hodinami. Ke zvýšení komfortu přispěl nový rozhlasový přijímač i s vlnovým rozsahem VKV. Zvětšil se prostor pro odkládání drobných předmětů. Součástí modernizovaného volantu je citlivější spínač houkačky. Pod volantem je umístěn třipáčkový přepínač světelné signalizace, ostřikovačů a stíračů. Řadící páka má nově tvarovanou rukojeť. Větrání a vytápění karosérie je zdokonaleno, takže pro dostatečnou výměnu vzduchu nejsou nutná vyklápěcí okénka, používaná u původního provedení. Přední sedadla jsou vybavená novými opěrkami hlav a sklápěcím mechanismem s plynulou regulací sklonu opěradla. Čalouněná jsou velurem, podlahu kryjí syntetické koberečky. Ke zvýšení bezpečnosti přispěly samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech a vyhřívané zadní okno. Změnilo se čalounění, loketní opěry i plastové kliky dveří.

Pro domácí trh i na export

I když je část produkce určena pro domácí trh, počítá se s modelem SL především na export. Tomu nasvědčují i nápisy latinskou abecedou označující, že se jedná o luxusní provedení známého Moskviče. Mřížku chladiče zdobí značka AZLK, víko zavazadlového prostoru nápis Moskvič 1,5 doplněný symbolem SL, který je umístěn i na předních blatnících. Výsledkem snahy o zvýšení bezpečnosti jsou i nové svítilny, ať již přední v plastovém nárazníku, tak zejména zadní skupinové u nichž se oproti standardnímu provedení značně zvětšila plocha. Moskvič 2140 SL je předurčen k tomu, aby nejen na domácím, ale i na světovém trhu přispěl k dobré pověsti automobilů z AZLK. Jakmile sovětský výrobce zašle vzorky nových moskvičů k povinnému schvalování v ÚSMD MV mohou být po uskutečnění zkoušek a podepsání kontraktů zahájeny první dodávky do Mototechny. O průběhu jednání na úrovni zahraničního obchodu budeme naše čtenáře včas informovat.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz