Aleko nahradí Moskviče

zdroj: Svět motorů
text napsal: Václav Rektor
foto: Martin Mašín a archív

moskvič

Moskevský AZLK přešel v roce 1987, stejně jako dalších šest podniků automobilového průmyslu, na nový způsob hospodaření. Styk se zahraničními partnery mají možnost tyto podniky dnes uskutečňovat přímo. A to jak v oblasti kooperace, tak i při prodeji svých výrobků. ( I když se tímto opatřením výrobcům otevřely větší možnosti, uskutečňují zahraniční styk stále prostřednictvím podniku zahraničního obchodu Avtoexport, který disponuje odborníky s potřebnou zkušeností a znalostmi ). Jakoby symbolicky s novým uspořádáním podniku začali Moskevští s výrobou zcela nového typu osobního automobilu, který je již dnes nabízen v mnohých zahraničních teritoriích: i v zemích, kde panuje obrovská konkurence na trhu osobních vozidel.

V propagačních materiálech se zdůrazňují úspěchy vozidel Moskvič s klasickým uspořádáním ( motor vpředu, pohon zadních kol ), zejména na poli sportovním. Začátkem 70. let moskviče vynikaly například v náročných jezdeckých maratonech ( Rallye Londýn - Mexiko 1970, Tour d´Europe 1971 či Safari 1973 ). Ve všech soutěžích prokázala vozidla z AZLK velmi dobrou přizpůsobivost terénu a spolehlivost. Kvalitu těchto automobilů ohodnotili v průběhu více než dvou desítek let dovozu do ČSSR i spokojení majitelé u nás. Mnozí z těch, kteří začínali u typu 407 či 403, přecházeli postupně na čtyřistaosmičky, čtyřistadvanáctky či na typ 2140/38.

Hospodárně a ekologicky

Vraťme se k nejnovějšímu výrobku moskevské automobilky, která se připravuje na rozjetí plné plánované produkce 160 000 vozů ročně. Řeč o novém automobilu s předním pohonem jsme začali záměrně u exportu. Tento automobil, první v historii moskevských vozidel vybavený předním pohonem, má svojí koncepcí blíže k zahraničnímu zákazníkovi, než k domácímu, který vždy spojoval představu moskviče s vozidlem do bláta i nepohody. Položme si otázku: nabízí nový výrobek i domácímu odběrateli plnohodnotnou náhradu za osvědčené bytelné předchůdce? Jistě že se tímto problémem zabívali konstruktéři Aleka ještě v době, kdy nebylo o definitivním názvu nového výrobku rozhodnuto. A třeba podotknout, že i požadavek vysoké užitné hodnoty dokázali tvůrci nového vozidla respektovat ( solidní závěsy kol, velká světlá výška, bohatě dimenzované pérování vinutými pružinami, velký zavazadlový prostor. Koneckonců vývoj jde dál a při konstrukci nových výrobků je třeba vidět i zahraniční konkurenci. Tendence je jasná: dosažení vynikajících jízdních vlastností, hospodárný a ekologicky únosný provoz, vysoká bezpečnost a spolehlivost při splnění požadavků na moderní vzhled vozidla a maximální využití vnitřního prostoru . . . to vše se daří lépe zvládnout u koncepce - vše vpředu.

Rok 1990 - Na plný plyn!

Dříve než se alespoň ve stručnosti zmíníme o technických parametrech nového vozidla z AZLK, přiblížíme si skladbu vnitřního trhu osobních vozidel v SSSR z pohledu koncepcí jednotlivých značek. Ještě v minulém roce nepřekračoval podíl vozidel s předním pohonem čtvrtinu celkové výroby osobních automobilů. Letos se tento podíl zvýší již na jednu třetinu a již v příštím roce, kdy by měl AZLK dosáhnout plné projektované kapacity, se v Sovětském svazu vyrobí plná polovina vozidel s předním pohonem ( Aleko, Tavrija, Samara a první série vozidel Oka - cca 40 000 ). Druhou část budou tvořit automobily klasické koncepce. Sesterský závod moskevského AZLK, známý svými automobily Iž, bude od příštího roku vyrábět rovněž nový typ ( Iž 2126 ) velmi připomínající Aleko, avšak s pohonem zadních kol. Vysloveně do terénu bude dodávat typ Iž 27156. Závěrem alespoň několik čísel, která nejlépe přiblíží nový výrobek, na nějž i u nás čeká řada příznivců.

Tak jaký bude Aleko?

moskvič

Vpředu najdou řidič a spolujezdec poměrně tvrdá, avšak anatomicky tvarovaná sedadla s opěrami hlavy. Zadní sedadlo nabízí dostatek místa pro tři cestující. Pohonná jednotka se dosud do Moskvy dováží, a to buď togliattský motor Vaz 2106 nebo ufínský Uzam-331.10. Většina produkce je, žel, vybavená méně výkonným motorem Uzam o výkonu pouhých 53,5 kW / 5 500 ot.1/min. Výkonnější motor určený původně pro Ladu 1600 a montovaný dnes souběžně do terénního automobilu Vaz 2121-Niva dává výkon 57,5 kW / 5 400 ot.1/min a udílí vozidlu nejvyšší rychlost 155 km/h. V současné době se staví nová motorárna přímo v AZLK. Její kapacita bude sice dostatečná, na první motory však budou muset zákazníci ještě nějaký rok počkat. Převodné ústrojí tvoří pětistupňová převodovka, která prostřednictvím stálého převodu ( 3,9 nebo 4,1 ) předává točivý moment hřídeli se stejnoběžnými klouby na přední kola. Předností vozidla je přesné hřebenové řízení, dvouokruhové, vpředu kotoučové, vzadu bubnové brzdy s omezovačem brzdné síly a podtlakovým posilovačem brzdného účinku. Pro zvýšení komfortu při průjezdu nerovným terénem se konstruktéři rozhodli pro čtrnáctipalcová kola. Nejběžnější pneumatiky pro vozy Aleko mají rozměr 165-R14. Vnější rozměry vozidla jsou 4 350 x 1 690 x 1 400 mm, rozvor náprav 2 580 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1 440/1 420 mm. Pohotovostní hmotnost vozidla s motorem Vaz 2106 činí 1 070 kg, celková hmotnost 1 470 kg. V zahraničních propagačních materiálech uvádí Avtoexport hodnoty spotřeby při rychlosti 90/120 km/h a při městském cyklu 6,1/8,3/9,4 l na 100 km.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz