Za volantem vozu MOSKVIČ 21412

zdroj: Svět motorů
text napsal: Jiří Eichler a Vojtěch Rieger ve spolupráci s ÚSMD Praha

Ve druhé polovině osmdesátých let se začali představovat výsledky rozsáhlého inovačního programu sovětských automobilek charakterizovaného pohonem kol přední nápravy. Tuto koncepci uplatňuje malý vůz Tavrija ze Záporoží, nová řada Lada ( Samara ) z Togliatti a také Moskvič 21412 z AZLK Moskva. Hlavní předností nového Moskviče je prostorná a také vzhledově celkem zdařilá dvouprostorová karosérie se splývavou zádí a s variabilně řešeným zavazadlovým prostorem. Robustní dojem, charakteristický pro dřívější představitele této značky, zůstává zachován i u nového Moskviče 21412 a navíc je podpořen použitím dnes méně obvyklých čtrnáctipalcových disků kol.

V interiéru i exteriéru karosérie jsou v hojné míře aplikovány plasty - celkem přes 60 kilogramů. Černě zbarvené plastové díly tvoří z vnějšího pohledu výrazný stylistický prvek - zejména čelní maska, rozměrné přední i zadní nárazníky ( vpředu přecházející ve spoiler ) i rámečky bočních oken. Obdélníkové světlomety, osazované halogenovými žárovkami H4, vyrábí v kooperaci závod v NDR. Přední i zadní směrová světla jsou protažená do boků, takže zaručují dobrou viditelnost i ze strany, podpořenou navíc přídavnými směrovými svítilnami na obou předních blatnících. Zadní skupinové svítilny obsahují také dvojice zpětných světlometů a červených světel do mlhy.

Všechny dveře se otevírají v dostatečném úhlu a umožňují pohodlné nastupování i vystupování. Otevírání rozměrného zavazadlového víka ( tzv. pátých dveří ), kryjícího zavazadlový prostor, usnadňuje dvojice plynových vzpěr. Ukládání těžkých předmětů je poněkud ztíženo tím, že horní strana zadní stěny je asi 330 mm nad podlahou zavazadelníku. Jinak ovšem objem prostoru pro uložení zavazadel, který činí i při základní poloze zadních sedadel 344 dm3 ( při měření hranoly ISO ), patří ke kladům karosérie nového Moskviče. Prostor lze na výšku dále zvětšit odstraněním vyjímatelné zadní poličky. Po sklopení zadních sedadel vzroste objem zavazadelníku na více než 1160 dm3 a umožňuje tak jednorázovou přepravu i velkých předmětů. Vnitřní šířka ve výši loktů na zadních sedadlech ( 1410 mm ) naznačuje, že cestování tří osob vzadu je možné s přijatelným pohodlím.

Náhradní kolo je uložené pod podlahou zavazadlového prostoru a je přístupné zvenčí. Palivová nádrž ( objem 55 litrů ) byla umístěna v bezpečné zóně před zadní nápravou, její plnící hrdlo je vyvedeno do pravého zadního blatníku. Bohužel, uzávěr není uzamykatelný, což odporuje československým předpisům. Plasty nalezly rozsáhlé uplatnění také v interiéru. Jsou z nich vyrobeny tvarované výplně dveří s loketní opěrou, stejně jako přístrojová deska či obložení stropu. Dobře tvarované přední sedačky, čalouněné prodyšným velurem, mají dostatečný rozsah podélního posuvu a umožňují i změnu sklonu opěradla. Zvýšenou pozornost věnovali konstruktéři splnění ergonomických požadavků na snadné a bezpečné ovládání vozidla. Projevilo se to i tím, že všechny ovládací prvky jsou vhodně rozmístěny a zůstávají v dosahu připoutaného řidiče. Přehledný přístrojový panel je kryt hlubokým štítkem zabraňujícím reflexům v čelním skle. Dva hlavní přístroje tvoří vlevo otáčkoměr a vpravo rychloměr s denním i celkovým počítačem kilometrů. Sdružený panel dále obsahuje teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva, šest velkoplošných kontrolních světel ( označených symboly ), ekonoměr a voltmetr. Větrací a vytápěcí systém má na přístrojové desce 4 směrovatelné výdechy, jeho účinnost lze zvýšit využitím třístupňového ventilátoru. Odkládací prostory vytváří uzavíratelná schránka s vnitřním osvětlením před spolujezdcem . . .

TATO STŘEDNÍ ČÁST ČLÁNKU SE NÁM BOHUŽEL NEDOCHOVALA. POKUD BY JÍ NĚKDO MĚL Z VÁS ČTENÁŘŮ DOMA, BUDEME MOC RÁDI ZA JEJÍ ZAPŮJČENÍ, Z DŮVODU DOPLNĚNÍ A DOKONČENÍ TOHOTO ČLÁNKU

MOSKVIČ 21412 je moderně konstruovaný vůz střední třídy, k jehož přednostem náleží prostorná karosérie, poměrně velký zavazadelník s možností dalšího zvětšení po sklopení zadních sedadel, dobré jízdní vlastnosti i uspokojivá provozní hospodárnost. Slabší stránku naopak představují jízdní výkony, které jsou pod obvyklými hodnotami vozů této objemové třídy, což je způsobeno použitím méně výkonného motoru vzhledem k vyšší hmotnosti vozidla. Zlepšení v tomto směru by měl přinést výkonnější motor z Lady 1600 ( jenž se již alternativně používá ) a zejména připravovaný nový motor objemu 1800 cm3. V mimořádně úzké sortimentní skladbě československého trhu by Moskvič 21412 znamenal vedle Lady 2107 rozšíření o dalšího zástupce automobilů střední třídy, stojící o kategorii výše než vozy Škoda Favorit, Dacia, Olcit či Lada Samara.

V závěru uvádíme přehled hlavních technických dat:
Moskvič 21412
- osobní automobil s pětimístnou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Motor - čtyřdobý, řadový čtyřválec s rozvodem OHC, chlazený kapalinou - zdvihový objem 1478 cm3 - nejvyšší výkon 53,6 kW při 5500 otáčkách za minutu.
Podvozek - bezrámový, s nezávisle zavěšenými koly obou náprav.
Karosérie - samonosná, ocelová, čtyřdveřová s pátými dveřmi ( víkem zavazadlového prostoru ) v zádi.
Hmotnosti - pohotovostní 1080 kg, užitečná 400 kg.
Rozměry - délka 4350 mm, šířka 1690 mm, výška 1400 mm, pneu - rariální 165/80 R 14, dezén M-180.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz