Moskvič 2140 v Československu!

zdroj: Svět motorů č.19. z roku 1976
text napsal: Ing. V. Tůma
foto: M. Bakeš

Automobilový závod Leninského komsomolu zahájil v prosinci loňského roku výrobu svých nejnovějších modelů - 2140 a 2138.

Designéři automobilky AZLK dostali spolu s technology a konstruktéry těžký úkol: s maximálním využitím existujícího výrobního zařízení, především montážní a svařovací linky karosérií, postavit nový typ, který by nepředstavoval pouze modernizaci stávajících... Výsledkem je modernizovaná karosérie, postavená na vyzkoušených podvozkových částech z předchozího typu. Kromě nové karosérie je vůz vybaven některými díly a výstrojem, jejichž zásluhou jej zde zařadit do oblasti moderních osobních automobilů střední objemové třídy. Kromě dvou uvedených typů 2140 (na bázi Moskviče 412) a 2138 (na bázi Moskviče 408) se bude vyrábět varianta kombi s motorem 1500 cm3, resp. 1360 cm3. Domácí premiéru měl vůz Moskvič 2140 na podzim roku 1974 na výstavě Úspěchů sovětského hospodářství, kde se stejně jako při svém zahraničním debutu na loňském autosalonu ve Frankfurtě n.Mohanem těšil velké pozornosti. Nový Moskvič není pochopitelně určen jen pro domácí trh, ale značná část produkce se bude exportovat. V současné době se nový Moskvič zkouší v Československu, kde absolvuje povinné schvalovací martýrium v Ústavu silniční a městské dopravy v Praze. První vozy by se měly objevit v druhé polovině roku v prodejnách Mototechny. Dnes přinášíme jeho podrobný popis, jemuž předcházelo osobní seznámení jednak s exponátem moskevské výstavy a jednak s vozem, umístěným na pražské výstavě v PKOJF  věnované dvaceti letům dovozu sovětských automobilů do Československa. Podívejme se, jak se změnily jednotlivé části automobilu:

Bezpečnost mezinárodně

Konstruktéři moskevské automobilky si při úpravách stávajících typů vytkli cíl: přizpůsobit co nejvíce částí automobilu náročným mezinárodním předpisům. A tak k homologačním značkám, které Moskvič obdržel za vnější osvětlení, bezpečnostní hřídel volantu, bezpečnostní zámky a závěsy dveří a kotevní místa pro uchycení bezpečnostních pásů přibyly další. Samozřejmostí je vrstvené čelní sklo, kterým nejsou vybaveny mnohem dražší zahraniční vozy. Příslušné homologační značky jsou uvedeny na tabulce pod kapotou na pravé straně. Nový Moskvič prošel v minulém roce homologačními zkouškami ve Francii, odkud si odnesl značku E2 za pevnost sedadel, vnější hlučnost a nízké procento škodlivyn ve výfukových plynech.

Brzdy

Nový Moskvič má dvouokruhovou brzdovou soustavu, která se však od původní, používané na vozech Moskvič 408/I a 412, značně liší. Moskviče 2140 i 2138 mají na rozdíl od svých předchůdců vpředu kotoučové, vzadu bubnové brzdy. Zdvojená brzdová soustava je vpředu opatřena na každém kole dvěma páry brzdových válečků. Brzdový váleček menšího průměru je kapalinovou soustavou spojen s větví ovládající zadní bubnové brzdy. Druhý pár brzdových válečku - většího průměru - je spojen s druhým samostatným kapalinovým okruhem, ovládající pouze přední brzdy. Obě soustavy jsou spojeny hlavním tandemovým válcem brzdy. Brzdová soustava má při poruše některého z okruhů zajišťovat 60 procentní brzdovou účinnost. V této souvislosti je vhodné připomenout, že Moskvič 2140 je první typ této značky, která používá kotoučových brzd, o jejichž přednostech nelze pochybovat. Konstruktéři dospěli k optimálnímu průměru kotouče 230 mm. Ze starších modelů je převzat omezovač brzdného tlaku Girling na zadních kolech, zabraňující zablokování zadních kol při jejich odlehčení. Stejně jako 412 a 408 jsou nové typy opatřeny podtlakovým posilovačem brzd.

Pneumatiky

Jízdní vlastnosti nepatřily, vzhledem k ortodoxnímu uspořádání podvozkových částí (přesněji řečeno zadní nápravy), k přednostem vozů Moskvič. Ani dosud používané pneumatiky nebyly nejlepší. U nových Moskvičů se má dosáhnout lepší ovladatelnosti a tedy větší aktivní bezpečnosti novými nízkoprofilovými pneumatikami M-145 u sedanů a M-154 u užitkových variant kombi.

Světelná signalizace

Jako první ze sovětských automobilů přichází Moskvič s novinkou - dvoustupňovou světelnou signalizací. Brzdová a směrová světla svítí ve dne intenzivněji, zatímco v noci je jejich jas z důvodu neoslňování ostatních účastníků provozu menší. Přechod na noční svícení je samočinný, při zapnutí vnějšího osvětlení. Automobily Moskvič jsou opatřeny nouzovou signalizací, při jejímž uvedení do provozu svítí přerušovaně všechna směrová světla.

Interiér

Při zachování původní šířky karosérie poskytuje interiér větší pohodlí. Méně vystupující podběhy zadních kol umožňují rozšíření zadního sedadla. Samotná sedadla jsou zcela nová. U předních jsou opěradla řešena anatomicky. Poskytují skvělé vedení trupu. Ke standardní výbavě patří výškově stavitelné opěrky hlavy v rozmezí 0 až 50 mm. Naklápěcí a posuvný mechanismus je převzat z vozů VAZ. Střední poloha předního sedadla je posunuta o 50 mm zpět oproti předchozímu provedení vozů Moskvič. Na vyšší postavy je pamatováno i další úpravou, a to zvětšením rozsahu podélného posuvu předních sedadel ze 102 na 170 mm. V nové přístrojové desce jsou umístěny kruhové přístroje, výklopný popelník s vestavěným zapalovačem je zabudován do měkkého krytu výměníku topení. Pro vnitřní osvětlení. Pro vnitřní osvětlení jsou určeny tři svítilny. Stejně jako zámek volantu jsou sdružený spínač s páčkovým ovládáním, směrová světla a přepínač vnějšího osvětlení použity z vozů VAZ.

Komfort

Zvyšuje bezprůvanové větrání mřížkami na přístrojové desce a poličce za zadními sedadly. Odváděcí mřížky jsou vyvedeny na zadních blatnících. Použitím tlumících materiálů na kapotě a zlepšením izolace kabiny se snížila vnitřní hlučnost. U výkonnější varianty vozu je výfuková soustava se třemi tlumiči výfuku. I tato okolnost, stejně jako použití karburátorů VAZ s upraveným čističem vzduchu, snižuje hlučnost motoru. Tříbodové italské pásy Norma jsou spojeny se signalizací, která nedbalého řidiče upozorňuje červeným nápisem na přístrojové desce, že se neupoutal do pásů. Útulnost interiéru zvýšilo i nové čalounění. Sedadla jsou alternativně potažena buď perforovanou plastickou kůží nebo látkou. Nové je i čalounění dveří a loketní opěry ve dveřích. Bezpečnostní clony proti slunci, kliky dveří i kličky pro spouštění oken odpovídají požadavkům pasivní bezpečnosti. Nový volant s elastickým obložením má průměr 380 mm.

Exteriér

I když jsou tvarové změny karosářských dílů na první pohled nepatrné, znamenají značné zlepšení estetického dojmu. Nová maska se zvýrazněným horizontálním členěním opticky snižuje vůz. Účelná je i úprava zadní části, ze které zmizela svisle orientovaná směrová světla. Esteticky je umístěn i zpětný světlomet a k němu symetricky upevněna tabulka s označením objemové třídy vozu. Nové víko zavazadlového prostoru je na rozdíl od předchozích typů uzamykatelné z vnějšku. Zámek uzamyká spodním křidélkem i odklopné víko bajonetové uzávěrky plnícího hrdla palivové nádrže. I když pravděpodobně nebudou u prvních sériových vozů Moskvič - které se letos objeví na našem trhu - některé části "luxusního" příslušenství a výstroje, jako např.ohřívač zadního skla, stírače světlometů, znamená i tak výroba nového vozu krok kupředu. O tom, jak se nové Moskviče uvedly na našich silnicích, budeme čtenáře informovat testem v některém z letních čísel SM.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Typ 2140 2137 2138 2136
Druh karosérie: sedan kombi sedan kombi
Motor:        
rozvod OHC OHC OHV OHV
vrtání a zdvih (mm) 82x70 82x70 76x75 76x75
zdvihový objem (cm) 1500 1500 1360 1360
stupeň komprese 8,8 8,8 7,0 7,0
největší výkon DIN - kW (k) 55,2 (75) 55,2 (75) 36,8 (50) 36,8 (50)
při otáčkách (1/min) 5800 5800 4750 4750
největší točivý moment (N.m) 112 112 91,2 91,2
při otáčkách (1/min) 3400 3400 2750 2750
měrný výkon (kW/1) 37,4 37,4 27,1 27,1
Převodné ústrojí: převod.stupně        
I. 3,49 3,49 3,81 3,81
II. 2,04 2,04 2,42 2,42
III. 1,33 1,33 1,45 1,45
IV. 1,00 1,00 1,00 1,00
Z. 3,39 3,39 4,71 4,71
stálý převod rozvodovky 4,22 4,55 4,22 4,55
Pohotovostní hmotnost (kg) 1080 1120 1080 1120
Největší rychlost (km/h) 140 130 120 115
Kontrolní spotřeba (l/100km) 8,8 9 8,8 9

Pozn.Základní technické údaje nových Moskvičů 2140, 2137, 2138 a 2136 odpovídají až na nepatrné odchylky v hmotnosti, rychlosti a spotřebě předchozím typům 412, 427, 408 a 426. Rozměry viz SM č.12/76.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz