Nový osobní automobil Moskvič 408

Dne 20 října uspořádala v Moskvě sovětská společnost zahraničního obchodu " Avtoexport " tiskovou konferenci, na níž představila veřejnosti a zahraničním expertům nové modely sovětským automobilům. Zájem všech účastníků konference se soustředil na již delší dobu očekávaný nový model osobního automobilu Moskvič 408. Od roku 1947, kdy Moskevský závod malolitrážních automobilů vyrobil první poválečný osobní automobil ( první vůbec byl KIM-10 z období počátku roku 1941 ) Moskvič model 400, přes modely 402 z roku 1956, 407 z roku 1958 a 403 z roku 1963, se tak dostane v roce 1965 sovětským automobilistům a o rok později i našim stoupencům Moskvičů nový, z několika hledisek moderní střední automobil.

Moskvič 408, ve standardním provedení, se představuje jako čtyřdveřový, čtyřsedadlový automobil se zjemněnou linií karosérie, která v přední části, počínaje nárazníkem, přes masku, motorovou kapotu a čelní sklo, má stylisticky čisté linie moderních světových typů, od nichž se neliší ani systémem otevíráním kapoty motoru dopředu. Konstrukce nového modelu 408 respektuje požadavky dobré stability vozidla, rovnoměrného statického i dynamického rozložení tlaků na nápravy, a pohodlí cestujících tím, že má sedadla mezi přední a zadní nápravou. Při vpředu uloženém motoru a prostorném zavazadlovém prostoru v zadní části karosérie je poměr zatížení přední i zadní nápravy při plném obsazení a zatížení automobilu 1:1. Anatomicky tvarovaná opěradla a posouvatelné přední průběžné sedadlo poskytují pohodlnější a příjemnější svezení než sedadla dosavadních modelů. Na druhé straně však nové potahy z málo prodyšné, i když snadno omývatelné plastické hmoty budou při delších jízdách nepříjemné. Přední sedadla jsou upravena tak, že se dají snadno přestavět na lůžkovou úpravu.

Vnitřní prostor karosérie se znatelně zvětšil racionálnějším využitím největší šíře vozidla. Karosérie směrem ke střeše již není tak stažená jako u předcházejících modelů. Rovněž zvětšení rozvoru o 30 mm, rozchodu předních kol o 18 mm a zadních kol o 7 mm přispělo ke zvětšení prostornosti karosérie. Vypuštění podběhů zadních kol ( zvětšený rozchod, nová pera ) umožnilo zvětšení zavazadlového prostoru; nevhodné umístění náhradního kola v zavazadlovém prostoru ( šikmo vpravo a napříč ) však zbytečně zabírá asi 30 procent tohoto prostoru. Moderním způsobem je řešen odnímatelný panel se sdruženým uspořádáním přístrojů - rychloměru, ampérmetru, palivoměru, tlakoměru oleje, teploměru chladící kapaliny, kontrolních svítilen ukazatelů směrů a dálkových světel. Do panelu je zabudován i polovodičový rozhlasový přijímač, popelník, uzavíratelný odkládací prostor, zapalovač cigaret, spínací skříňka a tlačítkové spínače. Zvětšil se odkládací prostor a prostor pro nohy řidiče a jeho spolujezdce. Pro zvětšení pohodlí cestujících jsou přední i zadní dveře, s velkým úhlem otevření, opatřeny rozměrnějšími loketními opěrami. Čalounění interiéru karosérie je rovněž ze snadno omývatelného syntetického materiálu.

Nový model má čtyřdobý, čtyřválcový, benzínový řadový motor OHV o objemu 1360 cm3 s kapalinovým chlazením, dvoukomorovým karburátorem K-126 a novým vzduchovým čističem. Modernizace motoru umožnila zvýšit výkon motoru při stupni komprese 7 na 50 k DIN. Tužší klikový hřídel se zvětšenými průměry hlavních čepů a se zvětšeným utěsněním zvyšuje životnost motoru. Hlavní i ojniční ložiska jsou z nového materiálu - kompozice ze tří kovů. Nový odlitek hlavy válců zajišťuje její lepší chlazení ( zejména vedení a sedel ventilů ). Sací potrubí nové konstrukce má oddělené kanály, po dvou spojené s komorami karburátoru ( 1,+ 4, a 2,+ 3, válec ). Tím je dosaženo rovnoměrnějšího plnění jednotlivých válců a klidnějšího chodu naprázdno. Motor je osazen novým rozdělovačem stabilnější charakteristiky odstředivé a podtlakové regulace předpalu. Snadnou a rychlou údržbu hrubého čističe oleje má umožnit jeho nová konstrukce ve vertikální poloze. Ostatní části motoru jsou shodné s modelem 407. Suchá jednokotoučová spojka má zesílené přítlačné pružiny. Dosavadní mechanické ovládání je nahrazeno hydraulikou, pracovní válec hydrauliky je upevněn na skříni spojky. Hlavní válec hydraulického ovládání spojky s nádržkou kapaliny je upevněn pod kapotou motoru na přední stěně. Od zavěšeného pedálu spojky se píst hlavního válce uvádí činnost tlačnou tyčkou. Hlavní válec spojuje s pracovním válcem pružná ocelová trubka s dilatačními závity. Mrtvý chod pedálu spojky se reguluje seřizovací tlačnou tyčkou u pracovního válce. Zavěšené pedály spojky a provozní brzdy odstraňují nejen potíže utěsňování, ale zlepšují jejich ovladatelnost a snižují síly potřebné k jejich ovládání. Čtyřstupňová převodovka je prakticky shodná s převodovkou modelů 407 a 403. Spojovací hřídel je prodloužený a má dokonalejší těsnění křížových čepů ( hermeticky zalisované ). Hypoidní převod v zadní nápravě, obdobného provedení jako u modelu 403, je změněn pro nově použité pneumatiky 6,00-13 na 4,22.

Přenos suvné síly a zavěšení zadní plnoplovoucí hnací nápravy obstarávají nová podélná listová půleliptická pera. Dosavadních 9 listů u modelu 407 je sníženo na 6, šíře listů je o 5 mm větší. Celé pero je o 50 mm delší. Konce listu pružin jsou opatřeny podložkami ze syntetického samomazného materiálu, které odstraňují nepříjemné skřípání, známé u předcházejících modelů. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na příčných ramenech. Pérování je vinutými pružinami. Kinematika závěsů předních kol nové konstrukce zabezpečuje ( proti modelu 407 ) stále stejný rozchod a sbíhavost bez ohledu na velikost propérování. Nová konstrukce také umožňuje dostatečně velkou regulaci odklonu kol bez vlivu na jejich sbíhavost.Přední nápravu tvoří nyní masivní výlisky průřezu U. Přední náprava je opatřena příčným torsním stabilizátorem nové konstrukce. Pomocný rám karosérie pro upevnění motoru je rovněž zesílen. Použitím pneumatik rozměru 6,00-13 se snižuje světlá výška na 185 mm. Proti modelům 407 a 403 je rovněž zlepšeno řízení, což se projevuje i zmenšeným poloměrem otáčení ze 6 na 5 metrů.

Volant nové bezpečnostní konstrukce se zapuštěnou hlavou má vhodnou polohu. Akustické výstražné znamení se uvádí v činnost vkusným kruhovým tlačítkem na volantu. Pod ním je na levé straně páčka přepínače směrovek, která se po projetí zatáčkou samočinně vrací do neutrální polohy. Na pravé straně sloupku řízení je nepřímé řazení nové konstrukce, nepřenášející již vibrace z převodovky na řadící páku jako u modelu 407. Průměr pracovních kolových válců se z původních 22 mm se zvětšil na 25 mm. Brzdové obložení je lepené.

Nový model 408 se bude vyrábět se dvěma nebo čtyřmi hlavními světlomety pro couvání a s účinnějším teplovodním topením, které může odebírat vzduch z vnitřku nebo vnějšku automobilu.

Článek se bohužel nedochoval celý. Pokud by se našel někdo, kdo má tento Test modelu 408 celý, tak budeme rádi za jeho zapůjčení k dokončení tohoto článku.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz