Silniční zkoušky vozu Moskvič 407

zdroj: Svět motorů
text napsal: František Heřmanský - ve spolupráci s ÚSMD Praha

Sovětský automobilový průmysl se na světové výstavě v Bruselu představil s několika novými modely automobilů. Jedním z vystavovaných exponátů byl automobil Moskvič 407. Jelikož se k nám bude v druhé polovině příštího roku dovážet, přinášíme jeho podrobnější popis spolu s výsledky silničních zkoušek, které se konaly u nás.

Moskvič 407 je čtyřdveřová, čtyřsedadlová limuzína s celokovovou, samonosnou karosérií. V zadní části vozidla je velký zavazadlový prostor s odděleným místem pro záložní kolo a potřebnou výstroj. Vnitřní vybavení karosérie je bohaté. Sedadla lze snadno přizpůsobit ke spaní. Teplovodní vytápění automobilu lze regulovat. Podstatnou změnou na tomto typu proti typům předcházejícím je nový motor s rozvodem OHV.

obrazek

TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA AUTOMOBILU:

Počet míst (včetně řidiče) 4
Délka vozidla 4050 mm
Šířka vozidla 1540 mm
Výška vozidla 1560 mm
Rozvor 2370 mm
Rozchod 1220 mm
Světlá výška 200 mm
Poloměr otáčení 6 m
Suchá váha vozidla 910 kg
Maximální rychlost 115 km/h
Palivo benzín s okt. číslem 72

Motor:

Počet válců

4

Vrtání, zdvih

76x75 mm

Obsah válců

1360 cm3

Stupeň komprese

7

Maximální výkon

45 k při 4500 ot/min

Max. točivý moment

8,8 kgm při 2600 ot/min

Spotřeba paliva

230 g/k/h

Ventilový rozvod

OHV - visuté ventily

Karburátor

Spádový, typ K-44

Chladící systém

Vodní s nuceným oběhem,
regulace termostatem,
přetlakový chladič

obrazek

Převodová ústrojí:

Spojka

Suchá, třecí, jednokotoučová

Převodovka

Mechanická, třístupňová, druhý a třetí stupeň synchronizovány. Řadící páka pod volantem

Převodové stupně

1.-3,53; 2.-1,74; 3.-1,00; zpětný chod - 4,61

Stálý převod

kuželový, s převodem 5,14

Diferenciál

kuželový se dvěma satelity

Pneumatiky

nízkotlaké 5,60 - 15

Pérování:

Přední náprava

dělená, vinuté pružiny, kapalinové teleskopické tlumiče, torsní stabilisátor

Zadní náprava

tuhá, půleliptická devítilistová podélná péra, kapalinové teleskopické tlumiče

Brzdy:

Nožní

kapalinová, působí na všechna kola

Ruční

mechanická, působí na zadní kola

Akumulátor

12 V, + pol ukostřen

Pořadí zapalování

1, 3, 4, 2

Náplně a obsahy:

V zadní části karosérie pod zavazadlovým prostorem je umístěna palivová nádrž na 35 litrů benzínu. Chladící systém motoru obsahuje 7,5 litru vody. Mazací systém motoru má náplň 4,8 litru motorového oleje, zatím co převodovka má obsah 0,8 litru a rozvodovka 1,2 litru převodového oleje.

Seřizovací a provozní údaje:

Vůle mezi vahadly a ventily má být u sacích ventilů 0,15 a u výfukových ventilů 0,20 mm při studeném motoru. Tlak oleje v motoru 2,0 kg/cm2. Provozní teplota vody se má pohybovat od 80° C do 100° C. Vůle doteků v přerušovači 0,35 - 0,45 mm. Pneumatiky hustit na tlak 1,7 kg/cm2 vpředu i vzadu. Sbíhavost předních kol má být 2 ± 0,5 mm.

Silniční zkoušky:

Na žádost Motokovu se ve Výzkumném ústavu dopravním vykonaly s automobilem Moskvič 407 silniční zkoušky. Všechny zkoušky se konaly s plně vytíženým vozidlem.

Váhy a rozložení vah:

Užitečné zatížení automobilu bylo stanoveno jako pro čtyřsedadlové vozidlo 350 kg; tj. pro 4 osoby po 75 kg a 50 je počítáno pro zavazadla. Pohotovostní váha činí 993 kg, z čehož připadá na přední nápravu 558 kg (55%) a na zadní nápravu 455 kg (45%). Celková váha vozidla je 1343 kg, z toho připadá na přední nápravu 670 kg (50%), na zadní nápravu 673 kg (50%).

Úchylka ukazatele rychlosti:

Údaj rychloměru 40 50 60 70 80 90 100
Skutečná rychlost 38 47 57 68 79 90 100
Úchylka v %  5    6   5   3   1   0     0

Počítač kilometrů ukazoval přesně.

Spotřeba paliva při rovnoměrném pohybu na rovině:

Pro stanovení základní normy spotřeby se měřila spotřeba paliva na betonové vozovce v úseku zkušební dráhy u Měchenic. Pro automobil Moskvič 407 je předepsán benzín s oktanovým číslem 72. Spotřeba se proto měřila dvakrát. V daném diagramu spotřeby znázorňuje čárkovaná křivka spotřebu při použití benzínu B 63 (dosud běžně používaný druh benzínu) a plná křivka při použití benzínu B 70 (Speciál) ukazuje, že s rostoucími otáčkami motoru je provoz ekonomičtější. Při všech dalších měření byl použit benzín B 70. Základní norma spotřeby, stanovená podle ČSN 30 0510, je pro Moskviče 407 - 9,0 litrů/100km. Spotřeba paliva na letmém kilometru činí při rychlosti 40 km/h - 6,9 l/100km; při 60 km/h - 7,4 l/100km při 80 km/h - 8,3 l/100km; při rychlosti 100km/h - 11,6 l/100 km. Spotřeba paliva při chodu motoru na prázdno byla při nejnižších otáčkách 0,36 l/h.

Provozní spotřeba paliva:

Provozní spotřeba paliva se měřila v rovinném terénu na silnici Praha-Poděbrady mezi kilometrem 10-35 a v kopcovitém terénu na silnici Praha-Benešov mezi kilometrem 8-33. Na značně frekventované poděbradské silnici byla naměřena spotřeba při technické rychlosti 75 km/h - 8,9 l/ 100 km; při technické rychlosti nad 75 km/h byla spotřeba nad 11,1 l/100 km. Na benešovské silnici činila spotřeba při technické rychlosti 49,4 km/h - 8,7 l/100 km; při technické rychlosti 59,7 km/h - 9,6 l/100 km. Dále se měřila spotřeba v městském provozu, ve středu Prahy na frekventovaném okruhu, 10 km dlouhém. Při technické rychlosti 22,2 km/h byla spotřeba 14 l/100 km. Při všech provozních měření se dbalo na dodržování dopravních předpisů.

Zrychlení vozidla na rovině:

Na zkušebním úseku se měřilo zrychlení s pevným startem a s postupným řazením převodových stupňů. Druhé měření představuje zrychlení s letmým startem. Pro zjištění správného technického stavu podvozku byl byl měřen dojezd vozidla. Dráha dojezdu z rychlosti 60 km/h byla 590 m.

Závěr:

Automobil Moskvič 407 je svými vlastnostmi vhodný pro turistiku a delší cestování. Umožňuje to nově konstruovaný typ výkonného motoru, vnitřní vybavení karosérie, celková stavba automobilu. Světlá výška 200 mm dovoluje jízdu v terénu bez obav, že by vozidlo uvázlo. Vozidlo má účinné brzdy, v předních kolech jsou obě čelisti náběžné, brzdná dráha z rychlosti 40 km/h činí 11,5 m. Akcelerační schopnosti, stabilita při najíždění do zatáček umožňuje vysoké cestovní rychlosti při pohodlné a příjemné jízdě.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz