Moskvič 423 s karosérií universal

Do roku 1957 se mezi rozličnými modifikacemi automobilů Moskvič vyráběl v Moskevském závodě malolitrážních automobilů vůz s dřevěnou skříňovou karosérií (furgon) nákladního typu, konstruovaný na převážení nákladu do 200kg vedle jednoho cestujícího a řidiče. Jeho konstrukce, vypracovaná v roce 1947, měla dvě obměny karosérie: nákladní typ furgon a station (osobní a nákladní, typu universal). Obě karosérie byly do značné míry navrženy se společnými díly a jako hlavního materiálu se k jejich stavbě používalo březového dřeva. Avšak dřevěná karosérie Universal, konstrukčně vyřešená a experimentálně vyzkoušená, se do výroby nedostala. Širokého použití se dostalo vozu Moskvič s karosérií furgon.

Vedle kladných vlastností (nahrazení kovu dřevem, jednoduchá stavba, malé nároky na techniku nátěru atd.) má tento automobil určité nedostatky. Při náhlých klimatických změnách a při používání vozidel bez garáže vyžadovaly dřevěné karosérie mnoho různých oprav, jejíchž objem značně vzrůstal se zvětšujícím se počtem ujetých kilometrů. V souvislosti s přechodem na výrobu nových automobilů Moskvič-402 byly dřívější typy, včetně typu se skříňovou karosérií (furgon), staženy z výroby. Byla vytvořena nová obměna již na základě nového modelu. Koncem první poloviny minulého roku závod začal vyrábět automobily Moskvič-423 Station s kovovou karosérií typu universal.

moskvič 423

Tato nová karosérie je celokovová, samonosná a má pět dveří - čtyři boční, a jednokřídlové vzadu - a větší vnitřní prostor. Její detaily jsou jednotné s detaily karosérie základního typu Moskvič-402. Hlavní předností karosérie tohoto vozu je její všestrannost, t.j. snadná možnost využití jednak jako osobního čtyřmístného automobilu s velkým prostorem pro zavazadla, umožňující dopravovat vedle čtyř osob včetně řidiče náklad do váhy 100kg, a za druhé jako nákladního automobilu. V tomto druhém případě vytvoří zvednuté zadní sedadlo a položené opěradlo plošinu na úrovni podlahy zavazadlového prostoru v délce od zadních dveří k opěradlům předních sedadel. V této úpravě může vozidlo dopravovat dvě osoby včetně řidiče a 250kg nákladu, nebo jen s řidičem náklad o váze 325kg.

Při přeměně osobního prostoru v nákladní se polštář zadního sedadla sklápí kolem čepů vzhůru vpřed, při čemž jeho spodní kovová část vytvoří příčnou stěnu za opěradly předních sedadel. Opěradlo se pak sklopí kolem čepů na místo polštáře a jeho spodní kovová část se stane prodlouženou částí podlahy zavazadlového prostoru. Polštář a opěradlo se v obou polohách zajišťují speciálními západkami. V případě nutnosti lze polštář lehce vyjmout z karosérie bez vyjmutí jeho nosné konstrukce. Přední sedadla mají stejně jako základní model opěradla sklopná vpřed i nazad.

Zadní dveře mají velké zaoblené sklo. V otevřené poloze se zajišťují zvláštní opěrkou. V bocích karosérie jsou pomocná pevná oka. Potahy osobního prostoru jsou obdobné s potahy modelu 402 a mohou být buď kombinované (látka a koženka) nebo celé koženkové.Zavazadlový prostor je opatřen kartonem, který nepropouští vodu, a strop je potažen látkou, připevněnou kovovými lištami. Konstrukce karosérie je přizpůsobena zvýšenému namáhání. Aby se dosáhlo zvýšené pevnosti a tuhosti, tvoří boční výztuhy, pevně spojené s podlahou, a rám nad otvorem zadních dveří skříňový nosník. obrazek Nad bočními okny probíhá stejný nosník.
Přitom jsou z výrobního i montážního hlediska všechny díly i montážní celky technologicky výhodné. Zcela nové jsou části karosérie: střecha, panel zadní části karosérie, vnitřní i vnější části zadních dveří a boků zavazadlového prostoru. Zbývající části karosérie, stejně jako motor, rám a zavěšení kol, vyjma zesílených per a pneumatik, jsou stejné jako u modelu 402.

Motor je čtyřdobý čtyřválec s válci v řadě, s ventilovým rozvodem OHV. Jeho obsah je 1358 ccm, výkon 45 k při 4300 ot/min. Povšimněme si ještě několika detailů automobilu Moskvič 402, z dřívějších popisů našim čtenářům dosud neznámých. Jízdní zkoušky dokázaly, že vyniká lepším chodem a stabilitou jak ve srovnání s dřívějším typem Moskviče, tak i s mnohými maloobsahovými automobily zahraničními. Při dokončení konstrukce závěsů kol se přihlédlo k podmínkám využití a řešil se úkol zabezpečit dobrou jízdu nejen na asfaltových vozovkách, ale i na horších silnicích a v terénu. Současně bylo nutno se postarat o největší možnou světlost nad zemí pod předními i zadními nápravami. Proto bylo třeba věnovat zvláštní pozornost tlumičům, pružinám a závěsům kol společně s jinými faktory, které mají vliv na dobré jízdní vlastnosti automobilu. Konstrukce předního závěsu osobního automobilu Moskvič 402 a 423 představuje typ dělené nápravy s příčným
lichoběžníkem. Závěsy ramen přední nápravy jsou řešeny tak, aby se dosáhlo maximální světlosti, je-li motor posunut značně vpřed. Konstrukční řešení závěsů předních kol ukazuje obrázek.

Shodně s nejnovějšími technickými poznatky řešily konstruktéři upevnění držáku otočného čepu, který je v horní části spojen kulovým kloubem s horním závěsným ramenem, zatím co jeho spodní část spojuje s dolním závěsným ramenem čep. Přitom se držák čepu otáčí v závitových pouzdrech v koncích spodních závěsných ramen. V osách vinutých pružin přední nápravy jsou umístěny dvoučinné telehydraulické tlumiče, uložené v gumových pouzdrech. Konstrukce závěsu je řešena tak, aby bylo možno seřídit odklon kola, což se děje exentrickým pouzdrem 5 otočného čepu v dolní části jeho držáku. Pro zvýšení příčné stability vozu je použito příčné stabilizační tyče 12, jež je připevněna třmeny v gumových pouzdrech k dolním závěsným ramenům. obrazek
Závěs předních kol je dostatečně měkký, nicméně po výsledku zkoušek byla tvrdost pružin zvýšena, aby se odstranilo doražení závěsu při jízdě na horších silnicích. Konstruktéři vědomě učinili menší ústupek pohodlí při jízdě na dobrých vozovkách, aby se zvýšila životnost zavěšení kol při jízdě za horších podmínek. Odpružení zadních kol Moskviče je dvěma podélně uloženými půleliptickými plochými péry se závěsnými třmeny na obou koncích. Závěsy jsou upevněny k rámu v gumových pouzdrech. Progresivní činnost per zajišťují silnější spodní listy, které působí jen u plně naloženého vozu. Tlumiče výkyvů zadních kol jsou odkloněny od svislice o 40°, aby se zkrátil jejich zdvih. Tvrdost zadních pružin je značně proměnná a závislá, především u typu Universal, na nákladu. Mění se od 20 do 25 kg/cm průhybu. Detaily zadních závěsů nevyžadují zvláštní údržby, pouze je třeba mazat ploché listové pružiny.

Vnějšími rozměry odpovídá Moskvič 423 jiným zahraničním automobilům podobného charakteru. Jeho celková délka je 4150 mm, šířka v přední části 1220 mm, v zadní 1110 mm, výška 630 mm. Pohotovostní váha vozidla, připraveného k jízdě, je 1015,5 kg, nosnost 400 kg, průměrná spotřeba 8,5 - 9 l/100 km. Moskvičem 423 se dostává sovětskému hospodářství všestranně užitečné vozidlo, které nalezne rozsáhlé využití ve všech oblastech Sovětského svazu, kde je nutno používat vozu bez velkých nároků na údržbu. Tento poslední typ zdařilých výrobků Moskevského závodu malolitrážních automobilů takovým vozem je.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz