zdroj: Svět motorů
Moskevská továrna maloobsahových automobilů přistupuje k výrobě nového osobního automobilu Moskvič - 402. V konstrukci nového modelu jsou zahrnuty požadavky spotřebitelů, založené na zkušenostech s používáním automobilu Moskvič, a také nejnovější poznatky konstrukce automobilů. Charakteristickými rysy nového automobilu jsou zvýšené pohodlí, díky zvětšení vnitřního prostoru karosérie, ulehčení řízení, zvětšení stability a plynulostí jízdy, zavedení doplňkového vybavení atd.
Vnější tvar automobilu, zejména jeho karosérie, je postavena v souladu s perspektivami rozvoje konstrukce karosérií, a je zbavena dočasných módních prvků a přílišného počtu chromovaných okras. Užitý bokorys karosérie umožnil dosáhnout zlepšeného výhledu ( výbornou viditelnost semaforů, vozovky a pravého předního blatníku, dobrý kruhový výhled ) a také zabezpečit při nevelké celkové výšce automobilu dostatečně velké výškové rozměry vnitřního prostoru karosérie a vytvořit prostorný kufr pro zavazadla.
Uvádíme základní parametry automobilu:
Automobil je
poháněn čtyřdobým, benzínovým, spádovým motorem o výkonu 35 k, kterého bylo
dosaženo díky nové konstrukci bloku válců, zvětšenému vrtání válců na 72 mm,
novým tvarem spalovacího prostoru, zvýšením kompresního stupně, novým sacím
potrubím a zvětšenými sacími ventily.
Válce motoru mají krátké, suché vložky
z antikorosní litiny, což činí blok motoru velmi odolným proti opotřebení. Aby
byla zvýšená odolnost součástí motoru, je do mazací soustavy kromě jemného
čističe zaveden hrubý čistič oleje a v klikových čepech klikového hřídele je
zřízen speciální kalojem. Průměry hlavních a klikových čepů klikového hřídele,
který má protizávaží, jsou zvětšeny. Kliková a hlavní ložiska klikového hřídele
mají bimetalové, tenkostěnné, vzájemně vyměnitelné ložiskové pánve.
K čištění vzduchu nasávaného přes karburátor slouží čistič vzduchu
inerčně-kontaktního typu s olejovou lázní a kapronovou filtrační vložkou. Nucené
odsávání plynu z klikové skříně se děje trubkou, spojující odvzdušňovací otvor
klikové skříně v motoru s čističem vzduchu.
Způsob chlazení motoru je vodní,
nucený, uzavřený. Cirkulací chladící tekutiny obstarává odstředivé čerpadlo,
připevněné na přední čelní ploše bloku válců. Hřídel oběžného kola čerpadla je
utěsněn volně se pohybující ucpávkou. Čtyřlopatkový větrák je připevněn na
hřídeli oběžného kola čerpadla. Dynamo je upevněno po levé straně motoru. Vodní
čerpadlo s větrákem a dynamo jsou poháněná klínovým řemenem od řemenice na
klikovém hřídeli.
Zátka lamelového chladiče má systém ventilů, umožňující o
něco zvýšit tlak a tedy i bod varu. Kromě regulování termostatem se může teplota
chladící tekutiny regulovat ručně žaluzií, která je před chladičem. Ke kontrole
teploty chladící tekutiny slouží teploměr, zamontovaný na přístrojové desce,
který ukazuje teplotu tekutiny v hlavě bloku. Při vytápění karosérie a ohřívání
ochranného předního skla se využívá tepla chladící tekutiny v hlavě bloku, odkud
se tekutina dostává do topného tělesa, potom vtéká do dolní nádrže chladiče
motoru. V létě se přívod vody do topného tělesa uzavírá speciálním ventilem.
Karburátor
je svislý, spádový, s obohacovačem směsi a spořičem. Benzínové čerpadlo je
membránové, má pohon od vačkového hřídele motoru a ruční páčkou. Rozdělovač je
opatřen automatickými ( odstředivým a podtlakovým ) regulátory předstihu.
Kroutící moment motoru se převádí na převodovku jednodiskovou, suchou spojku.
Mechanismus spojky je charakterizován užitím břitových uložení pro vypínací
páky, upevněním třecích obložení k hnanému disku přes vložené pružné lamely a
ventilací v krytu spojky. Skříň spojky je odlita z hliníkové slitiny.
Převodovka
je třístupňová, s řadící pákou, umístěnou na sloupku řízení. Druhý a třetí
převodový stupeň je opatřen synchronizací. K zadní části převodovky je připevněn
nástavek s kluzným drážkovým spojením kloubového hřídele. Kardanův hřídel je
otevřený, trubkový se dvěma klouby na koncích, nemá obvyklé drážkové spojení v
části mezi klouby díky nástavku na převodovce.
Zadní most má stálý převod,
upevněný na nástavci tohoto mostu. Hřídele kol zadního mostu s přírubami
dovolují sejmout brzdové bubny lehko, bez pomocí stahováku. Zadní pérování má
prýžovokovové klouby a působí spolu s teleskopickými dvojčinnými tlumiči.
Tlumiče jsou umístěny šikmo, aby se co nejvíce zvýšila stabilita automobilu.
Přední
pérování je dělené, vinutými pružinami, s příčným uložením pák, a bezčepové.
Funkci chybějících čepů nahrazují dva klouby, spojující současně otočné čepy
předních kol s pákami pérování. Tlumiče předního pérování jsou rovněž
teleskopické, dvojčinné a jsou umístěny v ose pružin. Ke zvýšení úhlové tuhosti
je v předním pérování tyčový stabilisátor, spojený s dolními pákami pérování.
Řízení
má tyto hlavní části: globoidní šnek a dvojitou kladku. Tyče řízení mají celkem
čtyři stejné klouby a jsou uloženy za příčnými pákami předního pérování.
Volant
je dvouramenný. Přístrojová deska je snadno přehledná. Pro usnadnění používání
houkačky má spínač houkačky tvar polokruhu, upevněného pod volantem. U ramena
volantu je v horní části sloupku řízení páčka směrovek s mechanismem
automatického vypínání, působícím po zabočení. Tento mechanismus, elektrický
kabel, vedoucí k němu i ke spínači houkačky, jakož i řadící páka, jsou uzavřeny
ve společném krytu, který obepíná sloupek volantu.
Brzdový systém je
kapalinový. Čelisti předních brzd jsou plovoucí a každá má svůj hydraulický
válec. Ruční brzda působí pouze na zadní kola prostřednictvím mechanického
ovládání, spojujícího zadní brzdy
s ruční pákou, umístěnou vpravo od sloupku
volantu.
Karosérie automobilu je celokovová, bezrámová, čtyřdveřová. Přední a
zadní skla jsou zaoblená a umožňují dobrý výhled a dodávají automobilu
charakteristické rysy. V přístrojové desce jsou: ampérmetr, ukazatel hladiny
benzínu, tachometr, manometr tlaku oleje, teploměr chladící tekutiny,
dvourozsahový radiopřijímač, popelník a skříňka pro drobné věci. Jsou tam také
rozloženy všechny páčky a spínače ovládání. Automobil má mechanicky ovládaný
stírač a mechanismus, který automaticky nastavuje stírací raménko do základní
polohy. Dále má automobil topné těleso a zahřívač předního ochranného skla,
protisluneční štítky, zpětné zrcátko, sklopná opěradla předních sedadel na obě
strany, stropní světlo a zavazadlový prostor s víkem, odjišťujícím se z vnitřku
karosérie. Vnitřní koncepce karosérie dovoluje pohodlně usadit řidiče a
cestující. všechny čtyři dveře mají vnější pevné kliky s tlačítkovým ovládáním
zámků. Zavírání dveří zevnitř se děje otočením vnitřních klik. Víko
zavazadlového prostoru se také otevírá klikou, která je umístěna po pravé straně
zadního sedadla. Vnitřek karosérie se větrá jak otočnými větracími okénky a
bočními spouštěcími okny, tak i přes systém topného tělesa, který je v letní
době uzavřen kohoutkem. Opěradla předních sedadel je možno sklápět vpřed i vzad,
aby při dlouhotrvajících a dálkových jízdách se dalo sedadel využít jako lůžek.
Zavazadlový
prostor je objemný, vybavený koberečkem a konsolou pro upevnění náhradního kola.
Benzínová nádrž je pod podlahou zavazadlového prostoru. Její hrdlo prochází
zvláštním obalem, zabraňujícím pronikání zápachu benzínu do prostoru karosérie,
a vychází do střední části zadní stěny karosérie. Hrdlo benzínové nádrže se
zakrývá číslovou tabulkou, upevněnou na pružinovém kloubu. V horní části zadních
blatníků jsou koncová světla, z nichž každé má tři části, horní - ukazující
směr, střední - brzdové, a spodní - obrysové. Na všechny velké i základní panely
karosérie, kromě laku, se nanáší tmel, který nejen odhlučňuje, ale i chrání před
korozí. V budoucnu se počítá s tím, že celá karosérie se před nalakováním
podrobí chemickému protikoroznímu procesu.
( Překlad článku A. F. Andronova, otištěného v časopisu - Automobilnaja i traktornaja promyšlennost. )