Moskvič 415 - 416

( 1957 - 1960 )

V roce 1957 skončili v automobilce MZMA práce na prototypu Moskviče 4x4, kterému bylo vytýkáno až moc nedostatků. Proto se skupina designérů pod vedením Igora Alexandroviče Gladilina relativně v krátkém období pustila do návrhu nového terénního automobilu s označením Moskvič 415 a později Moskviče 416.

Moskvič 415

Gladilin se rozhodl zjednodušit a snížit náklady na výstavbu automobilu, protože samonosná karosérie automobilu byla mnohem dražší a těžší než výroba typu karosérie džípu. Na rozdíl od předchozích automobilů s pohonem všech kol bylo použito tuhého nosného rámu, místo nosné karosérie, čímž se vytváří lehčí, houževnatý a odolný design, na který lze snadno nainstalovat vůz s otevřenou korbou, případně s nástavbou. Tvar karosérie automobilu na první pohled částečně připomíná známý americký Jeep Willys. Model 415 měl otevřenou korbu s odnímatelnou plátěnou střechou, pod kterou se za špatného počasí či v zimě mohla posádka schovat. Za slunečného a teplého počasí se dala plátěná střecha lehce sundat. Přední okenní sklo shodné z automobilu Gaz 69 šlo otevřít směrem dovrchu, případně celé i s rámem sklopit na přední kapotu. Uvnitř byly dvě řady sedadel pro přepravu čtyř osob. Náhradní kolo bylo umístěno na zadních dveřích.

Moskvič 416

V roce 1960 byl vytvořen model s označením 416, který se lišil převážně celokovovou karosérií a jiným uspořádáním sedadel. Vpředu byla jedna lavice pro dva cestující a v zadní části dvě skládací lavičky, na kterých mohli sedět dva a dva spolucestující proti sobě, bokem k jízdě. Po sklopení obou lavic vznikla ložná plocha, na které se mohlo přepravovat až 300 kg nákladu. Rezervní kolo bylo uchyceno na pravé straně karosérie s cílem zjednodušit konstrukci zadních dveří. Oba modely měli tažné zařízení uchycené přímo k rámu, na kterém mohly i v terénu táhnout přívěs o hmotnosti 500 kg. Podvozek byl totožný s modelem Moskvič 4x4. Nápravy, které byly obě hnané ( přední přiřaditelná ) pocházely z Moskviče 410. Zavěšení náprav bylo na podélných listových pérech, vpředu 6 listů a vzadu 9 listů. Obě nápravy měli také uzávěrku diferenciálu a zadní měla ještě navíc stabilizátor. Čtyřstupňová převodovka doplněná o dvoustupňovou redukční převodovku, pocházela z Moskviče 410H. Vůz s rozvorem 2030 mm, délkou 3490 mm, šířkou 1670 mm a výškou 1835 mm byl uvnitř nejen prostorný, ale také přes vyšší světlou výšku 220 mm odolný proti převrácení vozidla. Důležitým charakterem u terénního vozu jsou jízdní schopnosti v terénu. Schopnost stoupání je 35 stupňů a brodivost je až 600 mm.

Na rozdíl od Moskviče 410, který měl původní SV motor o objemu 1220 cm3 a výkon 35 koní, byl do Moskviče 415 instalován stejný motor jako do sériového Moskviče 407. Pracovní objem motoru s rozvodem OHV činil 1358 cm3 a výkon 45 koní. Tato kapacita umožňovala 1158 kg vážící vůz zrychlit na stokilometrovou rychlost za 48 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h, což je o 20 km/h více, než u Moskviče 410, ale také o 10 km/h méně než u standardního modelu Moskviče 407. Při srovnání s konkurencí byl rychlejší o 15 km/h než konkurenční GAZ M72 a GAZ 69. Ode dne 14.října 1959 vozy prošly hned několika náročnými terénními zkouškami a dvěma dálkovými cestovními trasami na silnicích všech typů a terénu, pro stanovení výkonu, testování spolehlivosti a vyhodnocení jejich možného využití pro sovětskou armádu. Tou první byla trasa: Bronnitsi - Tula - Charkov - Záporoží, kde se testovalo na dlažebních kostkách u Záporoží. Tou druhou trasou byla Moskva - Kalinin, stejně jako série závodů na silnici v Moskevské oblasti. Je třeba poznamenat, že během těchto testů byly odhaleny dva nedostatky v konstrukci automobilu a potvrdili i část starých. Při posuzování při jízdě, stejně jako u Moskviče 4x4 byla kritizována špatná manipulace s vnitřním zařízením, malé pohodlí na zadním sedadle a příliš slabé topení. Přestože byly vozy otestovány a připraveny k sériové produkci, ta nakonec nebyla spuštěna a zůstalo pouze u prototypů.

Technické informace:

  Moskvič 415 a 416   Moskvič 415 a 416
Základní údaje:   Motor:  
Typ karosérie

Terénní

Typ

MZMA - 407

Počet míst k sezení

4

Objem

1358 cm3

Délka

3490 mm

Rozvod

OHV

Šířka

1670 mm

Výkon

45 koní (33 kW) při 4500 ot./min

Výška

1835 mm

Převodovka

4 stupňová

Rozvor

2030 mm

Náhon

4x4

Rozchod vpředu

1220 mm

Max.rychlost

105 km/h

Rozchod vzadu

1220 mm

Zrychlení z 0-100

48 s

Celková hmotnost

1158 kg

Palivo

benzín okt.číslo 72

Foto vozu Moskvič 415 - 2.série:

Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415

Foto vozu Moskvič 415 - 3.série:

Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415

Foto vozu Moskvič 415 C - 3.série:

Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415  Moskvič 415

Foto vozu Moskvič 416:

Moskvič 416  Moskvič 416  Moskvič 416  Moskvič 416


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz