Moskvič 404 Sport

Moskvič 404 Sport

V roce 1953 vyrobily v továrně MZMA ( Moskovskij Zavod Malolitražnych Avtomobilej ) dvoumístné sportovní kupé zcela nových, aerodynamicky výhodnějších a esteticky zdařilejších tvarů s otevřenou pontonovou karosérií s označením Moskvič 404 Sport.

Sportovní vůz byl navržen pod dohledem konstruktéra I.A..Gladilina, který použil nezkrácený podvozek typu Moskviče 400 s rozvorem náprav 2340 mm, nový sportovní automobil však byl delší a podstatně nižší než sériové automobily značky Moskvič. Vůz měřil do délky 4130 mm, byl široký 1375 mm a vysoký ( nebo spíše nízký? ) 1015 mm. Hlavní novinka ( samozřejmě kromě zcela nové zdařile tvarované otevřené karosérie ) byla ukrytá pod kapotou: čtyřválcový motor OHV o oběmu 1074 cm3. Nový čtyřválec ( označovaný číslem 404 ) měl půlkulovité spalovací prostory, relativně vysoký stupeň komprese 9,2 a dával výkon 43 kW ( 58 k ) při 4750 ot./min, takže spolu s třístupňovou převodovkou umožňoval automobilu o hmotnosti kolem 900 kg dosahovat maximální rychlosti téměř 150 km/h.

V dubnu roku 1954 za jeho volantem L. Givartovskij s mechanikem V. Veselovem získaly stříbrný medaile z mistrovství SSSR a v roce 1955 A. Prochorov a J. Krol získali třetí místo. V sezoně 1955 jezdil s tímto automobilem taktéž V. Danilov s mechanikem Gorbačevem. V roce 1956 pak nastala ve sportovní činnosti vozu Moskvič 404 Sport přestávka - z důvodu malého počtu účastníků bylo v tomto roce vypsáno mistrovství Sovětského svazu pouze pro sériové cestovní vozy. Tovární posádky tedy jezdily na sedanech. Ale už v sezoně 1957 opět zajímavý otevřený dvoumístný sportovec z MZMA přišel ke slovu: E. Veretov s mechanikem Cyplakovem získaly titul mistrů SSSR. Také v letech 1958 a 1959 zapsaly Moskvič 404 Sport jako vítězný automobil mistrovství Sovětského svazu sportovních vozů s motory do 1500 cm3 ( v obou sezonách je k titulu dovedl tovární jezdec A. Těrechin ).

V průběhu sezony 1959 došlo na voze Moskvič Sport k řadě změn, z nichž nejzávažnějších bylo použití nového výkonnějšího motoru typu 407. Nový čtyřválec ( již dříve zkoušený v sedanu ) měl objem válců zvětšený na 1358 cm3, rozvod OHV zůstal pochopitelně beze změn. Novinkou byla montáž čtyř spádových karburátorů - pro každý válec jeden. Výkon motoru se stupněm komprese 9,0 vzrostl na 51,5 kW ( 70 k ) při 4600 ot./min, takže Moskvič Sport s novou čtyřstupňovou převodovkou a na patnáctipalcových kolech ( pneumatiky 5,60 - 15 ) dosahoval největší rychlosti kolem 160 km/h. Vůz byl mimo jiné vybaven trubkovým bezpečnostním obloukem nad hlavami posádky a také karosérie se dočkala některých menších úprav. To byla také poslední podoba tohoto vozu. Vývoj šel dál - směřoval k závodním monopostům řady G, vyvíjeným od poloviny padesátých let.

Moskvič 404 Sport  Moskvič 404 Sport  Moskvič 404 Sport  Moskvič 404 Sport


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz