( 1948 - 1951 prototyp )
V roce 1948 se v ZMA postavily čtyři vzorky prototypů vozů, které měli nahradit klasický Moskvič 400. Necelé dva roky po spuštění sériové výroby čtyřstovky, to byla taková předzvěst možného nástupce s označením čtyřistajedna.
Dodnes ještě bádáme v typovém označení těchto velmi zdařilých prototypů, ačkoliv tu visí otazník právě nad číslem 401E nebo někdy označovaném také 400E. Bohužel mnoho údajů píše něco jiného a člověk neví co si má vybrat. My se ale přikláníme k většině, a to k číslici 401E. Přece jen to byl vzorek - nástupce Moskviče 400 a to i po motorové stránce. Druhé číslo za pomlčkou, a to 424E byl index, který signalizoval novou sérií vozů, a byl u všech nových prototypů ( toto číslo nemá nic společného s Moskvičem kombi 424, které se vyrábělo v letech 1963 až 1965 ). Všechny vozy se od sebe lišily zejména přední a zadní části karosérie. Také provedení blatníku bylo oproti klasické "čtyřstovce" zcela jiné. Přední kapota motorového prostoru se už neotvírala z boku po obou stranách, jako u modelu Moskviče 400, ale ze předu tak jako u vozu Gaz M20 Paběda. Přední čelo, maska, ukazatelé směru a jejích umístění, včetně ozdobných lišt, bylo na každém voze odlišné. Podobné úpravy byli i na zádi vozu. Rezervní kolo už nebylo venku ale bylo umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru uvnitř vozu. Přístup k zavazadlovému prostoru byl také již z venku. Existovala ale také verze, která měla přístup k zavazadlovému prostoru jako u klasické čtyřstovky z vnitřku vozu. V takovém případě se rezervní kolo zasunovalo malými dvířky v zadní části vozu. Všechny tyto prototypy měli delší zadní převis, což ovlivnilo celkovou délku vozu. Je možné, že díky delší zádi mohl být objemnější zavazadlový prostor, případně prostor pro cestující na zadních sedadlech, ale je to pouze jen naše domněnka. Plnění palivové nádrže je schované pod dvířky v zadní časti, přesněji v pravém zadním blatníku. Osvětlení bylo po všech stranách vozu, včetně ukazatelů směru jízdy. Kabina pro cestující zaznamenala nejmíň změn. Tou hlavní je, že se řadicí páka přestěhovala z podlahy na sloupek řízení. Zbylé části interiéru byly převážně totožné s Moskvičem 400. Nosné části karosérie, včetně podvozkových zůstaly taktéž beze změn.
V roce 1949 přišla varianta s označením 403E-424E ( opět označení 403 nemá nic společného s vozem Moskvič 403 z let 1962 až 1965 ). V těchto vozech se objevily tři nové, experimentální motory. První z nich je klasický motor z Moskviče 400 o obsahu 1074 cm3, a po menší úpravě dává místo původních 17kW ( 23koní ) nových 19kW ( 26 koní ). Tento motor se později použil v roce 1954 ve vozech Moskviče 401. Druhý motor opět vycházel z původního motoru. Úpravou pístů a původní hlavy se docílilo zvětšením obsahu z původních 1074 cm3 na nových 1190 cm3. Tím také narostl výkon na 26kW ( 35 koní ). Tento motor se objevil v roce 1956 v modelu Moskviče 402. Třetím motor vycházel opět ze základního motoru o obsahu 1074 cm3, tentokrát s úplně novou hliníkovou hlavou, většími sacími ventily, hliníkovým sáním a upraveným výfukem a větším chladičem oleje z něj dokázaly konstruktéři vymáčknout 26kW ( 33 koní ). Tento motor nebyl v budoucnosti nikde použit. Jak tomu bylo u převodových částí jednotlivých vozů se nic neuvádí, jisté ale je to, že změna musela být i tam. Vycházíme tak z úsudku, protože technické údaje uvádí maximální rychlost vozu 401E-424E na rovných 110 km/h. To je o celých 20 km/h více než u původního modelu Moskviče 400. Na základě experimentálního modelu 403E-424E byly v roce 1951 postaveny další dva prototypy sportovních vozů, tentokrát ale s karosérií kupé. Zajímavá byla jejich barevná kombinace. Jeden z nich byl celý černý a druhý bílé barvy. V tentýž roce se jeden z těchto vozů zúčastnil závodů národního mistrovství a získal druhé místo. Proč se ani jeden z těchto šesti prototypů nedostal na pásy sériové výroby se již nedozvíme.
Technické informace:
Moskvič 401E-424E |
Moskvič 403E-424E |
Moskvič 403E-424E kupé |
|
Základní údaje: |
|||
Typ karosérie |
sedan |
sedan |
kupé |
Počet dveří |
4 |
4 |
2 |
Počet míst k sezení |
4 |
4 |
2 |
Délka |
3890 mm |
3890 mm |
3600 mm |
Šířka |
1380 mm |
1380 mm |
1380 mm |
Výška |
1545 mm |
1545 mm |
1545 mm |
Rozvor |
2334 mm |
2334 mm |
2334 mm |
Pohotovostní hmotnost |
880 kg |
880 kg |
850 kg |
Motor: |
|||
Umístění |
vpředu podélně |
vpředu podélně |
vpředu podélně |
Počet válců / ventilů |
R4 / 2 |
R4 / 2 |
R4 / 2 |
Průměr válce |
67,5 mm |
67,5 mm |
72 mm |
Zdvih |
75 mm |
75 mm |
75 mm |
Kompresní poměr |
6,3 |
- |
7 |
Objem |
1 074 cm3 |
1 074 cm3 |
1 190 cm3 |
Výkon |
26 koní (19 kW) při 4000 ot./min |
33 koní (26 kW) při 3900 ot./min |
35 koní (26 kW) při 4200 ot./min |
Točivý moment |
58 Nm při 2200 ot./min |
- |
69 Nm při 2400 ot./min |
Příprava směsi |
karburátor |
karburátor |
karburátor |
Druh paliva |
A-66 |
A-70 |
A-70 |
Převodovka: |
|||
Pohon |
zadní |
zadní |
zadní |
Počet stupňů |
3 |
3 |
3 |
Provozní vlastnosti: |
|||
Maximální rychlost |
110 km/h |
110 km/h ? |
123 km/h |
Fotogalerie vozu:
Moskvič 401E-424E:
Moskvič 403E-424E Kupé: