Moskvič 400-420
Moskvič 401-420

( 1946 - 1956 )

Moskevský závod malolitrážních automobilů - MZMA měl už dlouhá léta zaběhnutou hromadnou výrobu automobilů. Nejdříve to byly v letech 1930 - 1939 osobní automobily Gaz A, které doplňoval ještě nákladní Gaz AA.

Moskvich 400

Předchůdce Moskviče 400-420 byl Opel-Kadett-K38 z německého Rüsselsheimu, který se vyráběl před válkou v letech (1938 - 1940) a bylo jej vyrobeno 74 197 kusů. V letech 1942-1943 ze závodu vyjelo pouze 9 vozů. V době války přešla továrna Opel z automobilové na zbrojní výrobu. A právě proto ji měli britští piloti v amerických bombardérech B-24 Liberátor v srpnu 1944 bombardovat. I když byla továrna zcela zničená, tak se z ní podařilo mnoho zachránit. Němci se zničením počítali, a proto rozebrali a schovali některé stroje a nástroje. Jednalo se o nástroje pro výrobu podvozků a karosérií. Po vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem, zabavili tyto stroje a nástroje jako svou válečnou kořist. Smůla pro sověty ale byla ta, že veškeré zařízení bylo pro dvoudveřovou verzi Kadetta K-38.

Stalin ale chtěl Kadett K-38 ve čtyřdveřovém provedení ( málo kdo ví, že Stalinovi se tohle auto tak líbilo, že s ním po válce počítal jako s lidovým vozem Sovětského svazu ). Problém bylo také to, že nebyla ani kompletní dokumentace, ta byla tehdy jen na jediném místě - v americkém Detroitu. Od roku 1929 je Opel součástí koncernu General Motors a právě v Detroitu byl Opel Kadett K-38 vyvinut. Brzy po válce ale začala další, a to studená válka. Protože sověti docela spěchali, bylo rozhodnuto svěřit vývoj vozu němcům. V létě 1945 Sovětské vojenské správy - SVAG najaly 83 německých odborníků, kteří Opel Kadett K-38 vyvíjeli a skládali už před válkou. Němci zde nebyli jako váleční zajatci, ale jako placený tým profesionálů, za svou práci obdrželi velmi vysoké platy a příděly jídla. Od prosince 1945 až do března 1946 se ve Schwarzenberských kancelářích a dílnách neustále vyvíjelo. Bylo uděláno 268 sad pracovních výkresů, 319 hliníkových šablon a 44 dřevěných modelů pro lisovací části karosérie! Právě v březnu 1946 bylo vše posláno do Moskvy do továrny ZMA k práci na instalaci a nastavení zařízení pro výrobu. Ještě složitější to bylo s motorovou jednotkou. Ta se vyvíjela v Berlíně a pracovalo na ní 12 sovětských a 180 německých inženýrů včetně 6 profesorů věhlasných jmen. Němci se opravdu hodně snažili a navrhli mnoho karosářských a motorových variant, ale Stalin všechno zavrhnul a řekl, že Sovětskému svazu stačí dva typy vzorků. Stalo se tak 28. dubna 1947 v době, kdy se už Moskvič 400 vyráběl pátý měsíc. Stalin chtěl výrobu, vývoj a hlavně železo pro zbrojení ( Rusko po válce nemělo dostatek železa ).

V omezeném množství se sériová výroba rozjela 4. prosince 1946 a v dubnu 1947 se vše už rozjelo naplno. Ještě bychom mohli doplnit, že v době vzniku vozu, musel mít každý model dle předem předepsaných pravidel dvojí označení. V tomhle případě se jednalo o "400-420", kde první číslo označuje model s motorem a druhý číslo typ karosérie modelu. Moskvič 400 se od svého německého originálu lišil v detailech. Především to byly všechny závitové spoje, které se musely předělat na domácí metrické. S ohledem na stav sovětských silnic byly ještě zesíleny  už tak dost pevné podvozkové skupiny ( právě německá armáda odzkoušela Opel Kadett K-38 tak tvrdými zkouškami, že by se za ně ani dnes nemusel stydět výrobce terénních automobilů ). Moskvič 400 byl údajně dodáván na trh ve třech barevných odstínech - černá, modrá a zelená. Karosérie byla samonosná čtyřdveřová ( zadní dveře měli panty vzadu, takže se všechny dveře otevíraly od sebe ) a čtyřmístná. Narozdíl od Opelu Kadett K-38 byl Moskvič 400 pouze jako čtyřdveřový ( osobně si ale myslíme, že konstruktéři z MZMA by o snahu o rozšíření nabídky o dvoudveřový model určitě měli, ale po velké kritice od Stalina v roce 1940 u vozu Kim 10 si to netroufli ). Uspořádání pohonu bylo klasické - motor vpředu a zadní náhon. Menší změna byla u motoru. Opel měl kompresní poměr 6,1 a Moskvič 5,8 a to z důvodu, že motor Moskviče si musel poradit s palivem o oktanovém čísle 66. Maximální rychlost vozu byla 90 km/h ( Opel 98 km/h ). Stálý převod byl 5,14. Převodovka byla třístupňová s řazením na podlaze. V roce 1951 se ale řadící páka přestěhovala na sloupek řízení. Byly i další změny a vylepšení. V roce 1948 přibyl vpředu vlevo nad nárazníkem klakson, bylo výkonnější topení a byla také změna na stěračích. V roce 1951 se začali standardně montovat ukazatele směru jízdy. O rok později se ruční brzda přestěhovala na podlahu. Změn bylo neustále více, protože výrobce vůz neustále vylepšoval. Na jeho vývoji, ale i zdokonalování byl podepsán hlavní konstruktér Oleg V. Dybov. Moskvič 400 se prodával v ceně 8000 rublů a vyráběl se do roku 1954, kdy jej nahradil jen velmi lehce modernizovaný model Moskvič 401. Ten se lišil od původního modelu mírnou úpravou designu venkovních klik a zámků, ale především v silnějším motoru. Základ motoru zůstal stejný. Jediná změna byla ve větším kompresním poměru. Touto úpravou získali nárůst výkonu o tři koně. Na začátku února 1949 se Moskvič 400 zúčastnil zimního závodu Moskva-Minsk-Moskva a byl první ve své kategorii. Přitom stanovil rekord ve vzdálenosti 1000km s průměrným časem 83,8 km/h.
V dubnu 1956 byla jeho výroba ukončena a nahrazena novým modelem z vlastní dílny konstruktérů MZMA - Moskvičem 402.

Technické informace:

Základní údaje:   Motor:  
Typ karosérie

sedan

Objem

1 074 cm3

Počet dveří

4

Rozvod

SV

Počet míst k sezení

4

Vrtání x zdvih

67,5 x 75 mm

Délka

3 855 mm

Kompresní poměr

5,8 ( 400 ), 6,3 ( 401 )

Šířka

1 400 mm

Výkon M400

17 kW/23 koní při 3600 ot./min

Výška

1 550 mm

Výkon M401

19 kW/26 koní při 4000 ot./min

Rozvor

2 370 mm

Točivý moment M400

56 Nm při 3 000 ot./min

Rozchod přední / zadní

1 105 / 1 170 mm

Točivý moment M401

58 Nm při 3 200 ot./min

Pohotovostní hmotnost

855 kg

Max.rychlost

90 km/h

Celková hmotnost

1 155 kg

Počet převod.stupňů

3

Světlá výška vozu

200 mm

Pohon kol

zadní

Fotogalerie vozu:

Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400  Moskvič 400

Odvozeniny od základního modelu:

Moskvič 400-420A - automobil s karosérií typu kabriolet s plátěnou sundavací střechou.

Moskvič 400-420Б - byl vyráběn pro zdravotně postižené osoby. Od základního modelu se lišil ručním ovládáním.

Moskvič-400-420K - je základní šasi určené pro další výrobce. Na tomhle základě vznikl např. letištní automobil APA 7.

Moskvič-400-420M - tento automobil sloužil k dopravě zdravotnického personálu.

Moskvič-400-421 a 420-422 - automobily typu kombi (dodávka) s použitím dřevěných prvku na bočnicích karosérie.

Moskvič 400 Pick-up - automobil s karosérií typu pick-up.

Moskvič 401-420 - lehce modernizovaná verze původního modelu. Hlavním rozdílem je silnější motor.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz