Moskvič - 3733

( 1988 - 1991 )

Vývoj tohoto modelu započal v roce 1988 ve spolupráci s československou automobilkou BAZ ( Bratislavské Automobilové Závody ). Smlouva o této spolupráci byla podepsaná ještě téhož roku, přesto o rok později byl vývoj v Bratislavě pozastaven. Vraťme se ale na úplný začátek.

Moskvič 2734

Právě na začátku osmdesátých let dostali na stůl v bratislavských závodech pověření od tehdejší vlády k vývoji nového užitkového vozu s nosností 450 a 900 kg. Tak se i stalo a byl vyrobeny prototypy užitkových vozů s názvy MNA 450 a 900. MNA v názvu znamenalo "malý nákladní automobil" a číslice znamenala nosnost vozu. Vývoj tohoto prototypu byl ukončen v roce 1988 a do sériové výroby se nikdy nedostal. V té době se ale už pracovalo na jeho nástupci s názvem MNA 1000. Právě na tomto projektu spolupracovali společně s automobilkou AZLK. Sovětský prototyp nesl označení Moskvič 3733.

Práci si rozdělili tak, že slovenská automobilka se postarala o karosérii a interiér, Sověti zase o podvozek a motor s převodovkou. Vezmeme-li to postupně, tak o moderní vzhled obou vozů se postaral designér Milan Biroš. Karosérie zvenčí měla zaoblené tvary, nešlo přehlédnout velké čelní sklo a světlomety s dvojicí parabol. Zajímavým prvkem byly vnější zpětné zrcátka s integrovaným blinkrem. V dnešní době je to běžná věc, ale v roce devadesát to byl velmi zajímavý detail. Interiér obou vozů sdílel části palubní desky i s přístrojovým štítem a tlačítky ze Škody Favorit. Dalším zajímavým prvkem byl jednoramenný volant. Přední náprava měla dvojité příčné zavěšení s vinutými pružinami, vzadu byla tuhá náprava s listovými péry. Brzdy byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové. Pod přední kapotou se ukrýval motor Moskvič s obsahem 1600 cm3 s výkonem 82 koní přenášených přes pětistupňovou převodovku na přední poháněnou nápravu. V plánech do budoucna bylo nasazení nových benzínových a naftových motorů z nově postavené motorárny v AZLK. Předpokládalo se, že výroba bude probíhat jak v Bratislavě, tak i v závodě v Krasnoarmejskavtoselmaši v Saratovské oblasti, který byl na konci osmdesátých let zařazen do výrobního sdružení Moskvič.

V Bratislavě nakonec vyrobily klasickou skříňovou dodávku s označením MNA 1000 a osmimístný mikrobus s posuvnými dveřmi na straně spolujezdce s označením Moskvič 3733. Vývoj obou verzí vozu byl na začátku devadesátých let ukončen. Výroba užitkových vozidel byla v Bratislavě přerušena na neurčito. Později továrnu koupil Volkswagen a plány na výrobu dodávky zanikly tak jako celé Bratislavské Automobilové Závody. Taktéž i vývojové středisko zaniklo. Automobilka BAZ společně s AZLK vyrobily při své spolupráci tři prototypy, z toho jeden mikrobus Moskvič a dvě dodávky MNA. Moskvič 3733 je k vidění v moskevském automobilovém muzeu, jeden MNA 1000 je vystaven v Bratislavě v muzeu dopravy. Z druhého MNA 1000 zbilo údajně jen torzo, které bylo odstaveno na tovární skládce.

Technické informace:

Rozměry

Moskvič 3733

Délka

4 850 mm

Šířka

1 890 mm

Výška

1 925 mm

Motor

 

Obsah

1 600 cm3

Výkon

82 koní

Základní údaje

 

Zrychlení z 0 na 100 km/h

23,5 sekundy

Maximální rychlost

155 km/h

Velikost pneu

155/80 R14

Fotogalerie vozu:

Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  Moskvič 3733  BAZ MNA 1000  BAZ MNA 1000

Na posledních dvou fotografiích je automobil BAZ MNA 1000


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz