Moskvič 2140 SL

( 1980 - 1988 )

Moskvich 2140SL

V roce 1980 automobilka AZLK představila dva nové typy vozů odvozené z modelů, u nás dobře známé 2140. Byl to Moskvič 2140 SR - sportovní verze a luxusní model 2140 SL, který byl označován také zkratkou Lux nebo jako Moskvič 1500 či Moskvič Elite 1500. Bohužel stejně jako model SR, nebyl ani model SL dovážen do Československa. Oproti modelu SR, byla ale SL představena na různých automobilových výstavách, jako například veletrh v Brně. Zajímavé je i to, že i když se 2140 SL k nám nedovážela, tak v 80 letech bylo v Mototechně na ní možné zakoupit některé náhradní díly, jako například přední masku s nápisem AZLK, věnec volantu, opěrky hlavy a mnoho dalšího. Tyto náhradní díly byly záměnné s původním modelem 2140 a přibližně od roku 1982, byli montované na klasické 2140, jako omlazovací kůra. Exteriér modelu SL vás upoutal novou přední maskou s novým znakem a nápisem AZLK, velkými plastovými nárazníky v černé barvě, které měli v přední části zapuštěné směrové a obrysové svítilny. Zádi vozu dominovaly nové a větší světlomety. Víko zavazadlového prostoru neslo nový štítek, který označoval objem motoru a verzi vozu.  Při pohledu z boku vás upoutají jiné ráfky, které jsou zbaveny chromových poklic ( postupem času se ráfky vyráběly bez třech náběžných zobáčků, které sloužily právě pro úchyt chromovaných poklic ). Místo nich jsou ozdobné černé plastové chrániče nábojů kol ( podobné chrániče nábojů jsme mohli vidět od roku 1984, také na našich vozech Škoda 120 ). Z předního blatníku zmizel štítek Moskvič 1500 a je zde nový s označením SL, který je umístěn níže. Pod štítkem SL je navíc vodorovná lišta, která pokračuje přes celý bok vozu směrem dozadu a opticky vůz snižuje. Může sloužit také jako chránič boku karosérie, např. při neopatrném otevření dveří. Rámy bočních oken jsou v matně černé barvě a bez větrácích trojúhelníčku v předních dveřích. Nové jsou také černé, plastové zpětné zrcátka, která jsou seřiditelná z vnitřku vozu. Díky vývozu do západních zemí se později objevily seřiditelné zrcátka i na pravých spolujezdcových dveřích.

V interiéru bylo změn nejvíce. Původní zůstala jen dveřní madla a vnitřní zpětné zrcátko. Bylo nové a jinak tvarované čalounění dveří, sedadla byly v kombinaci koženky a nového velurového materiálu na sedákách a opěrných částech. Také opěrky hlav byly oproti původnímu modelu jiné. Samozřejmosti jsou také samonavíjecí pásy a dvoustupňové vyhřívání zadního okna. Oproti klasické 2140 byla podlaha uvnitř celého vozu utlumena textilním kobercem. Nová byla i přístrojová deska s digitálními hodinami a středovým panelem, ve kterém bylo nové rádio se samočinným dolaďováním. Také věnec volantu ( dodávaný do ČSSR jako náhradní díl ) byl jiný i s novou kulisou řadící páky. Jediné, co by se dalo vytknout interiéru u modelu SL, je absence středového odkládacího panelu z PVC nad převodovkou. V dnešní době tyto panely dodává každý výrobce, ale začátkem 70.let to byly převážně Moskviče z východního bloku, které měli tuhle výbavu sériově. V motorovém prostoru najdeme také změny. Motor je klasika 1500 cm3 ( OHC ), ale se sníženým výkonem na 72k. Tyhle změny byly provedeny díky přísnějším exhalačním normám. Kompresní poměr 8,8 zůstal zachován. Nový a moderní karburátor OZON společně s bohatě dimenzovaným motorem, ani po mírném úbytku výkonu neztratil nic ze své svižnosti. Největší změnou v hnacím ústrojí, byl nový převodový poměr v soukolí zadní nápravy. Klasická 2140 má převodový poměr 4,22 ale 2140 SL ho má 3,89. Takže vůz byl vlastně rychlejší, tišší a také úspornější ( samozřejmě, že v úspoře paliva měl převážně podíl nový karburátor ). V modelu SL se kladl větší důraz na kvalitu dílů, ale také dílenského zpracování. Také antikorozní ochrana karosérie byla mnohem účinnější. Model SL měl navíc přídavné plastové podběhy kol vpředu i vzadu. Západní klientela byla náročná, a proto měl model SL také doplňkovou výbavu, jako například stírače a ostřikovače předních světel, tónované čelní okno, ozdobné chromové límce na ráfcích kol, metalizovaný lak a mnoho dalšího. Závěrem by se dalo říci, že je velká škoda, že se modely Moskviče 2140 SL nikdy neproháněly po naších silnicích. Zvlášť, když se k nám poslední Moskviče se zadním náhonem dovezly v roce 1980.

Technické informace:

Základní údaje:   Motor:  
Typ karosérie

sedan

Typ

UZAM - 412

Počet dveří

4

Objem

1 478 cm3

Počet míst k sezení

5

Rozvod

OHC

Délka

4 250 mm

Vrtání x zdvih

82 x 70 mm

Šířka

1 550 mm

Kompresní poměr

8,8

Výška

1 440 mm

Výkon

53,5 kW/72 k při 5 800 ot./min

Rozvor

2 400 mm

Točivý moment

107,8 Nm při 3 400 ot./min

Rozchod přední / zadní

1 270 / 1 270 mm

Max.rychlost

140 km/h

Pohotovostní hmotnost

1 035 kg

Zrychlení z 0 na 100 km/h

16 sekund

Celková hmotnost

1 435 kg

Počet převod.stupňů

4

Světlá výška vozu

173 mm

Pohon kol

zadní

Fotogalerie vozu:

Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL  Moskvich 2140SL Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL  Moskvič 2140SL


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz