( 1985 - 1991 - prototyp )
Práce na projektu započali již v roce 1985 ve speciálně vytvořeném designovém studiu plánování UKER AZLK Group a uváděli ho v rámci projektu - Auto roku 2000. Vůz získal jméno Istra a vzhledem k jeho zaměření na budoucnost, to bylo doslova nabitý bezprecedentní řešení pro domácí automobilový průmysl. Aerodynamická karosérie je vyrobená z hliníku a součinitel odporu vzduchu činil 0,149. Při bočním pohledu zaujme absence středového sloupku. Jediný boční dveře se otevírají pohybem směrem vzhůru a současně poskytují přístup k oběma řadám sedadel. Vůz byl vybaven řadou zařízení jak aktivní tak i pasivní bezpečnosti: airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači, brzdový systém abs, výhledové scanery, které promítají obrázky na středovou obrazovku a z té jsou potom promítány na holografický display na čelním skle - dnešní obdoba hand up display ( účel tohoto systému má varovat řidiče v podmínkách špatné viditelnosti na možné překážky na silnici ). Další zajímavostí je systém, který řeší problémy v palubním diagnostickém systému, na rozdíl od podobných systémů dnes. Při poruše diagnostický systém Istra zobrazí detailní informace o existující poruše a jejich řešení. Istra byla vybavena vzduchovým odpružením a světlá výška je elektronicky regulována v závislosti na rychlosti vozidla a typu povrchu vozovky.
Samostatnou kapitolu je motor. Pro instalaci do vozu byl nabídnut tříválcový turbodiesel ELKO 3.82.92T ( později byl nabídnut původní motor, který byl založený na technologii ELKO ) z německé společnosti Elsbett s kapacitou 82-95 koňmi a pracovnímu objemu 1,45 litrů, s proměnlivým časováním. O přenos síly se postaral automat s plynule měnitelným převodem ( CVT ), který poháněl přední kola. Síla motoru a nízká pohotovostní hmotnost pouhých 700 kg udává vozu maximální rychlost až 185 km/h. Spotřeba paliva na ujetých sto kilometrů činila 2,2 - 3,5 litrů v závislosti na režimu jízdy. Hlavním rysem tohoto motoru byla možnost použití více druhů paliv. Kromě běžné motorové nafty by mohli být použity petrolej, topný olej, benzínodieselové směsi, která se skládala z 20 procent z benzínu nebo nerafinovaného rostlinného oleje, např.řepkového.
Při zkoumání otázky masové výroby vypluly na povrch celé řady problémů spojené s potřebnými změnami designu karosérie až po motor ( navrhovaná verze motoru byla netechnologická pro hromadnou výrobu ). Hlavním problémem bylo ale financování projektu.
Technické informace:
Moskvič 2144 Istra |
|
Základní údaje: | |
Typ karosérie |
Sedan |
Počet dveří |
2 |
Počet míst k sezení |
5 |
Délka |
4400 mm |
Šířka |
1700 mm |
Výška |
1335 mm |
Rozvor |
2550 mm |
Rozchod kol vpředu |
1440 mm |
Rozchod kol vzadu |
1440 mm |
Pohotovostní hmotnost |
700 kg |
Celková hmotnost |
1100 kg |
Světlá výška |
180 mm |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení z 0-100 km/h |
12 s |
Spotřeba paliva při 90 km/h |
2,2 litrů |
Spotřeba paliva při 120 km/h |
3,2 litrů |
Spotřeba ve městě |
3,5 litrů |
Foto vozu: