Moskvič - G5

( 1968 - 1976 )

Závodní automobil Moskvič G5 vyvinutý konstruktéry I.A.Gladilinem a M.Z.Milsteinom. Obecně se jednalo o další vývojový stupeň navazujícího na svého předchůdce model G4.

Moskvič G5

Základním rozdílem oproti svému předchůdci byla změna v uspořádání pohonu. Tou byla převodovka umístěna až za zadní nápravou nikoliv před jako u modelu G4. Nosným prvkem vozu byla prostorová ocelová konstrukce z trubek o průměru 27 a 25 mm, na kterých byly namontovány hliníkové panely karosérie. Zavěšení předních i zadních kol se nelišilo od svého předchůdce. Na rozdíl od modelu G4 obdržel vůz kotoučové brzdy na všech kolech. První modelový vzorek používal motor s označením Moskvič 412 a výkonu 92 koní. Nově byla použita pětistupňová převodovka se synchronizací všech čtyř vyšších stupňů kromě prvního. Moskvič G5 debutoval na závodní dráze koncem roku 1968. Na zkušebním polygonu se pokoušel pokořit rychlostní rekord se startem z místa na vzdálenost 500 a 1000 metrů, bohužel neúspěšně. O rok později byl postaven druhý vůz G5. Ke konci roku 1969 dostaly oba vozy upravené motory s označením Moskvič 412 2V. Tyto motory mají standardní blok motoru, ale novou hlavu válců se dvěma vačkovými hřídeli, dvěma dvojitými karburátory Weber-40DCO a upraveným sáním i výfukovými svody. Kromě toho se zvýšil kompresní poměr což zvedlo výkon na rovných 100 koní. V sezóně roku 1969 se vozy zúčastnily dvou závodů. V následujícím roce přišla další úprava motorů. Tato úprava zahrnovala zvětšení velikosti sacích a výfukových ventilů a zvýšení kompresního poměru. Výkon motoru se tak zvedl na 112 koní. Navíc byl na voze zaveden zadní bezpečnostní oblouk. V roce 1972 dalšími úpravami motoru zvedli objem na 1840 cm3 oproti 1478 cm3. O dva roky později obdržely oba vozy zcela nové panely karosérie ze skelných vláken namísto hliníku jako dříve, čímž se snížila hmotnost vozu na 580 kg a vůz dostal označení Moskvič G5M. Maximální rychlost vozu se zvedla na 210 km/h. Nakonec se v roce 1975 snížil objem na 1703 cm3 a výkon 117 koní. Vozy se zúčastnili mnoha okruhových závodů až do roku 1976.

Celkově všechny modifikace modelu G5 vyhráli tři zlaté ( V. Rzhechitsky z roku 1969; J. Terenetsky 1972 a N. Kazakov 1973 ), jednu stříbrnou ( J. Terenetsky 1974 ) a dvě bronzové ( J. Terenetsky 1973 a 1976 ) medaile mistrovství SSSR. V roce 1983 byly obě auta převezeny do továrního muzea AZLK, kde byli vystaveny až do uzavření muzea v roce 2009. Nyní jsou exponáty vystavovány v Muzeu retro automobilů.

Technické informace vozu Moskvič G5:

  1968 1969 1970 1972 1975
Typ motoru Moskvič 412 Moskvič 412 2V Moskvič 412 2V Moskvič 412 2V Moskvič 412 2V
Počet válců 4 4 4 4 4
Mechanismus ventilů OHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pracovní objem ( cm3 ) 1 478 1 478 1 478 1 840 1 703
Průměr válce ( mm ) 82 82 82 91,5 88
Zdvih pístu ( mm ) 70 70 70 70 70
Stupeň komprese 9,5 9,4 9,8 9,6 9,6
Max.výkon v koních ( ot/min ) 92 ( 5 900 ) 100 ( 5 800 ) 112 ( 6 000 ) 124 ( 6 000 ) 117 ( 6 000 )
Počet karburátorů 2 2 2 2 2
Typ karburátorů Weber-40DCO Weber-40DCO Weber-40DCO Weber-40DCO Weber-40DCO
Maximální rychlost ( km/h ) 200 200 200 210 210
Délka vozu ( mm ) 3 820 3 820 3 820 3 820 ?
Šířka vozu ( mm ) 1 620 1 620 1 620 1 650 1 650
Velikost předních pneumatik 5.50-13 5.50-13 5.50-13 6.50-13 6.50-13
Velikost zadních pneumatik 6.50-13 6.50-13 6.50-13 7.50-13 7.50-13
Velikost palivové nádrže ( l ) 40 40 40 40 40

Foto vozu Moskvič G5:

Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5  Moskvič G5


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz