( 1988 - 1991 - prototyp )
Projekty velkoprostorových vozů nebyly pro automobilku vyrábějící Moskviče žádnou neznámou. Stačí si jen připomenout A9 (rok 1957), 2131 (rok 1986). 3733 (rok 1991) a další. V rozmezích let 1988 až 1991 vznikl moderní velkoprostorový Moskvič 2139 Arbat.
Ke konci 80. let se o Arbatu psalo, že má plnit funkci lidového vozu a měl by být tak lidový, že byl přirovnán k Fordu T ze 30. let. Velkoprostorová karosérie Arbatu byla čtyřdveřová a bohatě prosklená. Zadní boční okna byla pro větrání výklopná. Ušetřilo se i na váze, protože Arbat měl vnější panely karosérie z plastu. Vtipné bylo otevírání dveří, kdy se dveře otevíraly shora za výklopnou kliku, která byla umístěna svisle. Tankování benzínu bylo hned vedle dveří řidiče. Zajímavé bylo i zatmavění přední i zadní partie pro světlomety. Po otevření dveří vás čeká nástup do budoucnosti. Interiér byl sedmimístný a byl velmi prostorný. Uspořádání sedadel bylo v poměru dva vpředu, tři uprostřed a dva vzadu. Sedadla uprostřed byla navíc dělená. Přední sedadla byla otočná o 90 stupňů na kterých šla upravovat délka sedáku ( při delších cestách tak můžete využít natáhnutí sedáku blíž ke kolenům pro větší pohodlí ). Topení a větrání bylo velmi účinné. Byl tu i multifunkční volant a elektronický sdružený přístroje.
Arbat měl motor s označením AZLK (Uzam) 21414. Jednalo se o úplně novou pohonnou jednotku, která byla dílem konstruktérů z AZLK. Nový benzínový motor o objemu 1,8 litrů měl výkon 95 koní a kroutící moment 147 Nm při 2500 až 3100 otáčkách. Kompresní poměr byl 10:1 a váha motoru činila 104 kg. Tento motor se měl taktéž montovat do Aleka a s jeho montáží se počítalo i pro velký Moskvič 3733. Vše co bylo v plánu nakonec zkrachovalo. Nový motor 21414 se v této podobě nepodařilo dostat do výroby. Další technika v Arbatu pak byla odvozena z Aleka. Převodovka byla pětistupňová manuální a poháněla přední kola. Přední zavěšení bylo typu McPherson a vzadu pak tuhá náprava na vinutých pružinách. Prototyp Moskviče Arbat 2139 byl vyroben pouze v jednom kusu a jak už bylo smůlou pro AZLK, i tento sen o lidovém voze se rozplynul zřejmě pro nedostatek financí.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
minivan |
Typ |
AZLK - UZAM 21414 |
Počet dveří |
4 |
Objem |
1 759 cm3 |
Počet míst k sezení |
7 |
Druh rozvodu |
OHC |
Délka |
4 600 mm |
Výkon |
95 koní |
Šířka |
1 800 mm |
Točivý moment |
147 Nm |
Výška |
1 640 mm |
Kompresní poměr |
10 |
Rozvor |
2 730 mm |
Váha motoru |
104 kg |
Rozchod kol vpředu / vzadu |
1 510 / 1 510 mm |
Počet rychlost.stupňů |
5 |
Pohotovostní hmotnost |
1 300 kg |
Pohon kol |
přední |
Celková hmotnost |
1 800 kg |
Max. rychlost |
175 km/h |
Fotogalerie vozu: