( 1957 - prototyp )
V polovině 50 let byl kladen nárok na vývoj lehkého terénního vozu pro zemědělské potřeby. Tohoto úkolu se ujaly dvě automobilky na výrobu vozů Gaz a Moskvič. V MZMA se rozjely vývojové práce v roce 1957 a hlavní konstruktér byl I.A.Gladilin. Při pohledu na fotografie, každý automobilový fanda pozná, kde bral Moskvič 4x4 inspiraci. Byl to americký voják, který za války pomáhal na všech frontách u spojenců - Jeep Willis MB. Moskvič 4x4 měl ale hodně odlišností a dalo by se říci, že americký byl hlavně vzhled. Pohonná jednotka o objemu 1358 cm3 s rozvodem OHV pocházela z Moskviče 407 a měla výkon 45 k. Nápravy, které byly obě hnané ( přední přiřaditelná ) pocházely z Moskviče 410. Zavěšení náprav bylo na podélných listových pérech, vpředu 6 listů a vzadu 9 listů. Obě nápravy měli také uzávěrku diferenciálu a zadní měla ještě navíc stabilizátor. Třístupňová převodovka doplněná o dvoustupňovou redukční převodovku, pocházela také z Moskviče 410. Změny se nacházely také v interiéru.
Čtyřmístný interiér měl hlavní změnu především ve výšce uložení sedadel a také v opěradlech. Při testování vozu v zimním období se musely také změnit pedály. Údajně bylo málo místa mezi pedály kvůli zimní obuvi. Změnila se také konstrukce stěračů a výška sklápěcího čelního okna. Také rohy oken se zaoblily v rozích oproti originálu. Výška předního sklápěcího okna se změnila především proto, že řidič i spolujezdec se museli krčit kvůli nedostatečnému výhledu přes čelní okno. Na zádi vozu došlo ke změně v uložení zadních svítilen. Když opravdu zvážíme, co na Moskviči 4x4 zůstalo podle originálního Willise americké, tak to byl nosný rám a karosérie. Technika zde byla z Moskviče. 15 října 1958 proběhly zkoušky vozu, který se porovnával s vozem Gazem 69 A, a také s originálem Jeep Willis MB. Zkoušky provádělo Ministerstvo Obrany. U Moskviče 4x4 bylo vytýkáno až moc nedostatků, jako například zadní nájezdový úhel, který měl být větší než 40 stupňů, špatné nastupování a vystupování do vozu ( paradoxem je to, že vůz byl vlastně stejně vysoký jako Willis ), brodivost, kdy například Gaz a Jeep překonaly brod o hloubce 80 cm a Moskvič nezdolal 75 cm. I když světlá výška byla praktický shodná s Gazem, tak hlavní kritika poukazovala na celkovou výšku podvozku, přesněji řečeno - zavěšení náprav, kdy listové péra byla uložena pod nápravou a měla být nad nápravou. Dalším nedostatkem se ukázalo příliš slabé topení, a takových nedostatků bylo více, a i když se mnohé podařilo odstranit, tak právě tento seznam nedostatků znamenal pro Moskviče 4x4 rozsudek smrti. Snad jediným kladem vozu byla malá pohotovostní hmotnost. Nezachránil ho ani fakt, že ve všech zkušebních protokolech bylo uvedeno prototyp na bázi Jeepu. Tímto rozhodnutím skončil projekt Moskviče 4x4 a veškeré práce konstruktérů se přesunuly již na nový projekt s označením Moskvič 415 a 416.
Fotogalerie vozu: