V 70. letech se mnoho automobilek v různých zemích světa snažilo nahradit klasická paliva ( benzín - nafta ) za něco levnějšího a cenově dostupnějšího. Mnoho z nich experimentovalo s vodíkem, který se vyrábí z běžné vody. I v SSSR různé organizace experimentovali a vytvářely prototypy vozidel, které mohli jezdit na vodík nebo směs benzínu a vodíku.
V roce 1976 provedli specialisté z Charkovského institutu problémů strojního inženýrství experiment a připravili automobil Moskvič 412, který jezdil na vodík. Kromě obvyklé plynové nádrže ( plynojemu ) byl tento Moskvič vybaven miniaturním vodíkovým reaktorem s katalyzátory na bázi oxidů různých kovů.
Jak to fungovalo: Jak voda prochází tímto reaktorem, štěpí se na kyslík a vodík. Ten pak byl spálen ve válcích běžného spalovacího motoru. Je třeba poznamenat, že systém dodávky vodíku byl instalován paralelně se standardním palivovým systémem pro benzín. Do tohoto reaktoru byla současně přiváděna voda a katalyzátor ( látky akumulující energii nebo jednoduše EAS, které byly založeny na oxidech různých kovů ) v množství, které záviselo na výkonu motoru. Řidič řídil rychlost chemické reakce sešlápnutím plynového pedálu.
Proč vodík: Svého času se velké sázky uzavíraly na vodík. Teoreticky vše vypadalo zajímavě: vodík obsahuje téměř třikrát více tepelné energie na jednotku hmotnosti než všechna známá fosilní paliva, přičemž vodík je nejlehčí prvek. Dokonce i v kapalném stavu je přibližně 14krát lehčí než voda. Tento prvek se extrémně rychle mísí s jinými plyny, zejména se vzduchem v atmosféře. Krásně hoří v atmosféře, přičemž během procesu vzniká destilovaná vodní pára, což je skvělé pro životní prostředí. A také, a to je velmi důležité, zásoby vodíku na Zemi jsou prakticky neomezené.
Vodík ano, ale: S vodíkem se svého času „zaobíral“ skoro každý větší výrobce automobilů. V zahraničí to byl třeba experimentální Cadillac Seville z roku 1977, nebo koncept od BMW z roku 1979. Další boom vodíkových experimentálních aut započal v devadesátých letech automobilkami GM, BMW, Daimler, Toyota, Mazda a další. Za zcela první sériově vyráběný vodíkový automobil je považována Toyota Mirai, která se stala komerčním propadákem. V současné době globální automobilový průmysl vsadil na elektrická vozidla, ale kdo ví, možná se téma vodíkových vozidel v budoucnu vrátí.