( 2023 - současnost )
Tento příběh je o síle, odvaze, vytrvalosti a také o tom, co dobrého se vyrábělo v dávných časech. V únoru 2023 poprvé vyjela expedice na Arktickou jízdu, a to v několika etapách. Již téměř 10 let automobilový cestovatel Bogdan Bulychev, jehož kanál na Youtube má 630 tisíc odběratelů a více než 90 miliónů shlédnutí, vypráví svým odběratelům o potěšení z cestování po Jakutsku. V únoru 2023 se čtyřčlenný tým Bogdana Bulycheva vydal na novou cestu přes Arktidu do Magadanu. Zvláštností této expedice je, že svou obtížnou cestu překonávají na starém Moskviči z roku 1975.
V minulosti se cestovatelé ve svých komentářích setkali s kritikou: Jezdíte si tam svými moderními Toyotami, ale kdyby jste jeli devítkou ( myšleno automobilem VAZ 2109 ), bylo by to úplně jiné. Bogdan a jeho tým se nad touto úvahou zamyslel. Devítka, UAZ nebo Niva nebudou při jízdě po Jakutsku tak zajímavé, protože mají pohon všech kol, ale třeba takový Moskvič s pohonem zadních kol by byl zajímavější, uvedl vedoucí výpravy. Bogdan koupil speciálně pro tuto expedici staršího Moskviče 427 z roku 1975. Původně byl vůz modrý, ale tým se rozhodl jej přelakovat na červenou, protože je to typická barva Bulychevova týmu. Aby si ověřili funkčnost tohoto kousku, rozebrali jeho motor do šroubku. Cestovatel zdůraznil, že většina dílů na voze zůstala originální, s výjimkou několika vylepšení. Aby vozidlo uvezlo více nákladu, byly instalovány zesílené pružiny. Podle Bogdana Bulycheva museli sebou vozit velké množství paliva. Kromě toho auto dostalo lepší topení, zesílená boční skla, izolující deku na motor, karton před chladič a spodní izolaci pod motor. Vůz má také obuté pneumatiky s hroty. Bez toho se v podmínkách Jakutska neobejdete. Hlavní otázkou celé cesty je, zda auto přežije tak neobvyklou trasu. Nejnapínavější a nejtěžší bude první etapa. Ta bude první velkou testovací jízdou Moskviče na cestě a ukáže všechna pro a proti. Našim úkolem je vidět, jak se toto auto chová v chladném počasí, řekl Bogdan Bulychev. Start výpravy byl na Rudém náměstí. Zde s Moskvičem udělali pár fotografií, pak vůz naložili na podvalník a odvezli ho do města Skovorodino v Amurské oblasti. Odtud do Jakutska urazil Moskvič vlastní silou více než 1 tisíc kilometrů. Již v Jakutsku se objevil první problém. Ukázalo se, že než auto Bogdan koupil, tak dlouho nečinně stálo, až zrezivěla nádrž. Moskvič se kvůli tomu 2 února uprostřed silnice zastavil. Tým musel akutně shánět a kupovat druhou nádrž, naštěstí sehnali úplně novou, nepoužitou z roku 1988. Tento nepředvídatelný incident nezlomil ducha těchto nadšenců. Všude tam, kde není civilizace mohou nastat podobné potíže. Jsme připraveni provádět opravy vlastními silami, abychom vůz z roku 1975 přesunuli do Magadanu, poznamenal Bogdan. Tým sebou veze stan a spacáky, které vydrží i 50 stupňové mrazy. Po cestě se Bulychevův tým plánuje zastavit v každé vesnici a natočit nejen zábavný, ale i vzdělávací obsah. Budeme natáčet o etnicitě, místní kuchyni, ubytováních a místech, která stojí za to navštívit. Prozradíme vám, jaké boty koupit, aby jste nemrzli v Jakutsku, kde se koupat v Ojmjakonu. Bude to jakýsi video průvodce pro turistiku, kteří chtějí poprvé navštívit Jakutsko, uvedli cestovatelé. Jak řekl organizátor Bogdan Bulychev, tak tento projekt je plánován na dva roky. To jsou skoro tři zimy. Celkový nájezd má být přes 20 000 km.
Trasa první etapy procházela územím Jakutska a Magadanské oblasti, přesněji Jakutsk - Kolyma - Ojmjakon - Magadan. Ve vesnici Ojmjakon, známé jako jeden z pólů chladu na ně čekal mráz -57 stupňů celsia, což se stalo vážnou zkouškou nejen pro tým, ale i pro jejich vybavení. Bogdan uvedl, že Moskvič se už osvědčil. Jezdí v průměrných teplotách kolem -50 C a dosavadní rekord je prozatím -57 C! Jezdí plně naložen, průměrná spotřeba je 9 až 15 litrů na 100 km podle terénu. Druhá etapa je plánována na zimu 2024. Povede po trase Magadan - Pevek. Ta vede přes Kolymskou magistrálu, zimní silnicí po ledu až na okraj Severního ledového oceánu. Po dosažení města Pevek v létě 2024 bude zahájena třetí etapa projektu. Z Peveku se pojede na Čukotku do vesnice Egvekinot. Dále bude z Egvekinotu vůz dodán do přístavu ve Vladivostoku, kde začne čtvrtá etapa, ve které Moskvič pojede vlastní silou z Vladivostoku do Moskvy a skončí opět na Rudém náměstí.
Posádka vozu má u nás obrovský respekt a na Moskviče 427 z roku 1975 jsme náležitě hrdí. Držíme tedy palce celé expedici, aby zvládli tyto mrazivé kilometry a dojeli s autem až do cíle.
Odkaz na video z cesty + fotogalerie expedice: