( prototyp 1961 )
Nikdo z nás už nevěřil, že se ještě dožijeme výroby nových Moskvičů. Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovali zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Politika západu s vyhrožováním sankcemi všem, kteří se angažují v Rusku, nakonec přinutila se z tohoto trhu stáhnout. Mezi nimi byla i automobilka Renault.
Renault v květnu 2022 prodal ruskému státu svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz, podle médií za jeden rubl. Další moskevský závod, ve kterém se vyráběly vozy Renault a Dacia koupil stát od Renaultu údajně za další jeden rubl. Tím vzniklo zázemí pro nový Moskevský automobilový závod Moskvič. Výrobce nákladních vozidel Kamaz společně s vládou vytvořily nové dodavatelské řetězce. Kamaz se tímto stal novým technologickým partnerem. Ten se dohodnul na partnerství s čínskou automobilkou JAC, která bude dodávat do Ruska díly, ze kterých se v Moskevských závodech sestaví automobily. Dohoda zahrnovala pět modelů automobilky JAC.
Pojďme si je představit podrobněji:
Model 1 - Elektrický Moskvič 3e: plně elektrický crossover Moskvič 3e nabíjí energií už jen svým vzhledem: geometrické linie karoserie, rozpoznatelný vzor denního svícení a obrysových světel, litá kola o průměru 18 palců. LED optika pro potkávací a dálková světla pomůže řidiči pohodlně se orientovat v jakýchkoli jízdních podmínkách. Rezerva baterie stačí na pohyb po městě i na výlety mimo město. Užijte si výhody vlastnictví auta: nabíjení, parkování, osvobození od silniční daně a nakonec i výjimka na zpoplatněných silnicích. Automobil můžete nabíjet v jakýchkoliv podmínkách, ať už z veřejné sítě rychlonabíječek, nebo z domácí zásuvky na 220 V. Rychlé nabíjení z 20 % na 80 % trvá pouze 45 minut. Kapacita baterie elektrické modifikace je 180 Ah, dojezd na jedno nabití je 410 km. Automobil má pohon předních kol a převodovku CVT.
Model 1 - Moskvič 3: zatím nejznámější model, který je od listopadu 2022 ve výrobě. Moderní městský crossover Moskvič 3 je přizpůsoben ruským provozním podmínkám: prochází důkladnou kontrolou kvality, svařováním a lakováním, dodatečnou antikorozní úpravou karoserie, speciálními testy na trati i v reálných podmínkách. Moskvič 3 je rozpoznatelný na první pohled. Geometrickými tvary karosérie. Rychlá silueta. Výrazný LED pás denního svícení vpředu a zadní světla ve tvaru bumerangu. Anténa se žraločí ploutví a originální 17 palcová dvoubarevná litá kola dotvářejí vzhled. Benzinové motory mohou být dva, prvním je atmosférický agregát o objemu 1,6 litru o výkonu 109 koní, druhým je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 136 koní. V tandemu jsou jednotky nabízeny k instalaci šestistupňové manuální převodovky a přeplňovaný motor lze stále spárovat s převodovkou Push CVT. Moskvič nabízí také variantu automatické převodovky. Bez ohledu na zvolenou verzi nového vozu bude pohon pouze předních kol. Vůz je velmi prostorný, a to i pro cestující vzadu. Pokud jde o úroveň výbavy, Moskvič 3 vyniká již ve standardní konfiguraci. Je vybaven klimatizací, zadní kamerou a zadními parkovacími senzory a elektrickým střešním oknem. Všechny vozy disponují multimediálním systémem s úhlopříčkou displeje 10,25“ a dotykovým displejem. Uživatelé mohou také připojit svůj smartphone prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Kromě toho nabízí vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, systém výhledu do všech stran a další možnosti. Vůz má mnoho vychytávek, ale i dva nedostatky. Tím prvním je seřizování volantu. To je pouze výškové, ale není možnost si ho přiblížit. Druhý nedostatek je absence pohonu 4x4, přitom originál v Číně ho má.
Model 2 - Moskvič ??? ( možný název Moskvič 5 ): prozatím bez označení ( JAC Sehol X6 ). Menší pětidveřové SUV s motorem 1,5 litru s turbem, výkon 150 koní. Předpokládá se šestistupňový automat nebo manuální převodovka a pohon předních kol. Tento vůz má ještě mnoho otazníků k sériové výrobě.
Model 3 - Moskvič 6: automobil s karoserii liftback s dynamickým vzhledem, pohodlným interiérem a prostorným kufrem. Je ideovým pokračovatelem svých předchůdců ( Aleko, Svjatogor ). Pozornost upoutá prvotřídní velkolepá optika, může za to 142 LED a 5 čoček v každém světlometu, zadní LED světla a standardní dvoubarevná 17 palcová litá kola. V interiéru nalezneme klimatizaci, vyhřívaný volant, multimédia s 10,4 palcovým displejem a zpětnou kamerou. Displej je umístěn uprostřed středového panelu a potěší okamžitým připojením smartphonů přes Android Auto nebo Apple CarPlay a kvalitním obrazem. Sedadlo řidiče je elektricky ovládané. Interiér je obšitý materiály z kůže a umělého semiše, ve střeše je střešní okno a před řidičem je místo obvyklého přístrojového štítu displej. Prostor pro uložení drobností je dobře organizovaný. Dvoupatrový středový tunel má vhodně umístěné držáky na nápoje a v kabině jsou celkem čtyři USB zásuvky, takže můžete nabíjet několik zařízení najednou. Plus samostatný konektor v blízkosti zrcátka pro připojení DVR. Pro pohodlí cestujících vzadu slouží sklopná loketní opěrka a deflektory ventilačního systému. Pod přední kapotou nalezneme dva zážehové turbo motory o objemu 1,5 litru o výkonu 136 koní, nebo v silnější variantě 174 koní. Řazení je buď manuální nebo pomocí automatické převodovky.
Model 4 - Moskvič 8: bude se jednat o velké SUV. Uvnitř nabídne hned tři řady sedadel pro sedm lidí, případně v luxusnější variantě se šesti sedadly, která počítá se dvěma uprostřed nezávislými křesly. Vnitřní výbava bude velmi bohatá, detaily zatím nejsou známé. S jistotou můžeme prozatím potvrdit jen digitální přístrojový štít a funkce přes Android Auto nebo Apple CarPlay. Pod přední kapotou má být již známá benzínová 1,5 turbo se 174 koňmi a automatickou převodovkou. Rozměry vozu: délka 4815 mm, šířka 1870 mm a výška 1758 mm. Rozvor kol činí 2830 mm. Zahájení výroby je naplánováno na konec roku 2024.